Pomáhajú Chárovi strieľať góly a navigujú ťa na koncert Eda Sheerana. Slovenské startupy ti ukážu, ako sa nestratiť v zahraničí
- Chceš svoj podnikateľský nápad pretlačiť do zahraničia, ale nevieš, ako na to?
- Štyri slovenské startupy s ambíciou expandovať vo veľkom na svetové trhy ti dajú cenné rady
- Na úspešný vstup na zahraničné trhy totiž treba špecifické vedomosti a zručnosti
- Čítaj viac, ak sa chceš dozvedieť cenné rady zo zákulisia troch ambicióznych slovenských projektov
- Chceš svoj podnikateľský nápad pretlačiť do zahraničia, ale nevieš, ako na to?
- Štyri slovenské startupy s ambíciou expandovať vo veľkom na svetové trhy ti dajú cenné rady
- Na úspešný vstup na zahraničné trhy totiž treba špecifické vedomosti a zručnosti
- Čítaj viac, ak sa chceš dozvedieť cenné rady zo zákulisia troch ambicióznych slovenských projektov
Zameranie na globálny trh sa v biznis plánoch startupov považuje už za samozrejmosť, ale dostať nápad z prezentácie úspešne na zahraničný trh, nie je vôbec jednoduché. Podnikanie v zahraničí má svoje benefity aj prekážky a je dôležité sa správnu rozhodnúť, ako a kedy expandovať. Riziká sú totiž vysoké, ale zisk môže byť nakoniec mnohonásobné vyšší, ako keď firma ostane len na domácom trhu.
Pri budovaní projektu, ktorý ráta aj s expanziou na zahraničné trhy sa teda zíde každá pomoc, o čom dobre vedia aj firmy spomenuté v článku, ktoré využili benefity startupového programu Slovak Business Agency. Aj vďaka nemu sú na dobrej ceste, stať sa silnými hráčmi na trhoch mimo Slovenska.
SPECTER HOCKEY
V SPECTER HOCKEY vyvinuli revolučný materiál pre hokejistov, ktorý sa aplikuje na čepeľ hokejky, miesto tradičnej hokejovej pásky. SPECTER HOCKEY TAPE nielen vydrží niekoľkonásobne dlhšie ako tradičná hokejová páska, ale zároveň je vodeodolná a ľahko sa aplikuje. „Najpodstatnejší rozdiel je v tom, že páska SPECTER umožňuje hráčom strieľať rýchlejšie a presnejšie, rádovo o niekoľko percent, čo v športe môže znamenať rozdiel medzi výhrou a prehrou“, hovorí CEO Andrej Dula.
Materiál vyvinuli v spolupráci so slovenským hokejistom Zdenom Chárom a renomovanými vedeckými inštitúciami. Dnes so SPECTER HOCKEY TAPE hrá už viac ako 30 profesionálov nielen v slovenskej a českej lige, ale aj v NHL. V roku 2019 plánuje firma vstúpiť na americký a kanadský trh, ktorý reprezentuje viac ako 60 percent svetového hokeja a zmeniť 100 rokov starý štandard páskovania hokejok.
Aké rady by ste dali tým, ktorí chcú uspieť so svojim produktom alebo službou v zahraničí?
Náš vstup na zahraničný trh ešte len plánujeme, takže nemôžeme radiť ako uspieť, len povedať ako na to ideme my. Vstup na nový trh plánujeme pomocou poradcov, ktorí majú na danom trhu skúsenosti. Pred samotným vstupom sa pripravujeme a už rok pred samotným vstupom máme zmapovanú situáciu ohľadom všetkých služieb, ktoré budeme potrebovať – od právnych, cez ekonomické, daňové, marketing, predaj, atď. Samozrejme, je spravidla potrebné mať na vstup na nové trhy dostatok financií, čo pre startup znamená získať potrebnú investíciu.
V čom ste videli najväčšiu prekážku, keď ste sa snažili uspieť v zahraničí? Ako ste na tomto probléme pracovali a ako sa vám ho podarilo odstrániť?
Veľmi nám pomáha dobrá znalosť cudzích jazykov, v biznise v zahraničí ale aj v budovaní neformálnych vzťahov to nie je výhoda, ale skôr podmienka. Zatiaľ ako najväčšiu prekážku, alebo predsudok v USA vnímame nutnosť presvedčiť, že aj z malej krajiny môže prísť zaujímavý startup s potenciálom.
S-CASE
Tím študentov vyvíja medicínsko-technologické zariadenie určené pre krajiny tretieho sveta, kde by veľké, početné, mnohokrát cenovo a energeticky náročné diagnostické zariadenia boli nahradené práve S-Case.
S-Case bude schopný zaznamenávať fyziologické funkcie ako teplotu tela, aktivitu srdca, tlak, pulz alebo koncentráciu cukru v krvi, aj bez prítomnosti zdravotníckeho personálu. Samotné zariadenie bude nezávislé od energetickej siete vďaka nabíjanie pomocou solárneho panela. Zariadenie má veľkosť smartfónu, čo umožňuje si ho vziať kam je to potrebné. „Vďaka pokročilej úrovni medicíny vo svete môže S-Case využívať na odosielanie dát formu telemedicíny, ktorou jednoducho namerané dáta dokážete odosielať na tisíce kilometrov do aplikácie doktora“, povedal o zariadení člen tímu Martin Pekarčík.
Aké rady by ste dali tým, ktorí chcú uspieť so svojim produktom alebo službou v zahraničí?
Základom je navrhnúť produkt, ktorý skutočne rieši problém cieľovej skupiny. Častokrát sa stáva, že startupy vytvárajú produkt alebo službu, ktorá je podľa nich najvhodnejšia pre istú cieľovú skupinu, bez toho aby si to overili. To sa často stáva pre startupy osudným.
V čom ste videli najväčšiu prekážku, keď ste sa snažili uspieť v zahraničí? Ako ste na tomto probléme pracovali a ako sa vám ho podarilo odstrániť?
Našou najväčšou prekážkou je pre nás momentálne spojiť sa s lekármi pôsobiacimi v krajinách tretieho sveta. Snažíme sa s nimi stretávať práve v obdobiach, keď sa vracajú do svojho rodiska.
AMENA DISPLAYS
„Projekt Amena Smart Displays vznikol pred 4 rokmi, keď som si uvedomil počas stavania pódia na festivale potrebu dynamického šírenia informácii“, povedal o svojich začiatkoch zakladateľ Pavol Amena. Chýbalo tam podľa neho zariadenie, ktoré by vedelo informácie šíriť nenásilne a efektívne medzi ľuďmi. „Zrejme sa prejavila moja záľuba v robotike, ktorú som aj vyštudoval, a krátko nato vznikol prvý displej, ktorý vedel návštevníkom odovzdať organizačné informácie“, dodáva Amena. Prvýkrát sa objavil na koncerte Depeche Mode v roku 2014 a odvtedy sa firma značne posunula,vysvetľuje CEO Pavol Amena.
Dnes sa špecializuje na digitalizáciu veľkých podujatí, má vlastnú výrobu a za sebou už aj zaujímavé spolupráce v rôznych kútoch Európy. Základom biznisu sa stala pomoc pri riešení „crowd“ a „traffic“ manažmentu. Z displejov sa vyvinul komplexný bezpečnostný systém, ktorý ma mnoho funkcií a vie pomôcť aj pri evakuáciách a náhlych varovaniach. Medzi našich aktuálnych klientov patria organizátori Formuly 1, MotoGP alebo DTM. Takisto spolupracujeme so švajčiarskou políciou alebo svetovou koncertnou jednotkou Live Nation, kde sme dodávali systém na koncerty hudobníkov a kapiel ako Coldplay, The Rolling Stones, Robbie Williams, Ed Sheeran, či Guns N‘ Roses.
Aké rady by ste dali tým, ktorí chcú uspieť so svojim produktom alebo službou v zahraničí?
Každý trh a biznis model má svoje špecifiká a jedinečnosť, preto je veľmi zložité zovšeobecňovať. Z môjho pohľadu je základ v znalosti trhu a poznania pridanej hodnoty, ktorú na daný trh chceme priniesť. Poznať miestnu situáciu, „product – market fit“ a urobiť si kvalitné analytické domáce úlohy je asi základ exportnej stratégie. Keď ju máte dobre premyslenú, neodradí vás ani prvotný neúspech a dodá vám to potrebnú trpezlivosť a vytrvalosť.
My sme sa naučili identifikovať kľúčové prekážky, ktoré môžu v úvode brániť v úspešnej spolupráci a snažíme sa ich odstraňovať hneď na začiatku. Jednou z nich je správne načasovanie. Je dôležité trafiť moment, keď sa rozhoduje o rozpočte podujatia, aby s nami organizátor počítal a vymedzil si na nás financie. Keď sme rýchli je priskoro, krátko nato už môže byť neskoro. Čiže zisťujeme, kedy táto kľúčová fáza prebieha, pričom pre každého klienta je to v inom čase.
„Ak by som to mal zhrnúť do troch najdôležitejších vecí, tak by nimi boli: dôsledná analýza, vytrvalosť a poznanie zmýšľania svojich klientov “, vysvetľuje business development a client relationships Juraj Melicher.
V čom ste videli najväčšiu prekážku, keď ste sa snažili uspieť v zahraničí? Ako ste na tomto probléme pracovali a ako sa vám ho podarilo odstrániť?
Tu sa dá nadviazať na predchádzajúci bod, nakoľko identifikácia prekážok úzko súvisí s poznaním klienta. Keď sa podarí dobre identifikovať jeho zmýšľanie, priority v jeho rozhodovaní, ako aj samotný proces výberu, šanca uspieť a ponúknuť relevantné riešenia s pridanou hodnotou stúpa. Zmierňujú sa tak prekážky hneď od začiatku.
Napríklad o našich klientoch v Beneluxe vieme, že majú dojem, že sme im demograficky vzdialení. Tak sa snažíme (aj vďaka Slovak Business Agency) zúčastňovať výstav v tomto regióne, dohodnúť stretnutia a ukázať, že pre nás je táto vzdialenosť ľahko prekonateľná, rozumieme dianiu na trhu a že je nám dostupný. Takisto nám to pomáha pri vytváraní vzťahov, ktoré sú z dlhodobého hľadiska absolútne kľúčové a je jedno či je to B2B alebo B2C segment.
TRAINSHOT
„Trainshot je prvý kompaktný, chytrý terčový systém na svete určený na športovú streľbu, ktorý je cenovo dostupný širokej verejnosti. Myšlienka tejto unikátnej tréningovej pomôcky spočíva v inovácii klasických papierových terčov, ku ktorým je pripojená elektronická jednotka. Trainshot elektronická jednotka zaznamenáva priestrel terča, svetelne a zvukovo indikuje jeho úspešnosť, prípadne v jednotlivých streleckých režimoch kam a kedy má strelec strieľať“, vysvetľuje CEO Róbert Schochmann.
Elektronická jednotka tieto dáta posiela do mobilného zariadenia, ktoré má pri sebe strelec. V smartfóne či tablete strelec monitoruje svoju úspešnosť, aplikácia vyhodnocuje strelcove skóre, výsledky a štatistiky. Trainshot ponúka interaktívnou formou efektívnejší a dynamickejší tréning. Jedinečná technológia Trainshotu má podané prihlášky na patent a úžitkový vzor na Úrade priemyselného vlastníctva Slovenskej republiky.
Aké rady by ste dali tým, ktorí chcú uspieť so svojim produktom alebo službou v zahraničí?
V prvom rade je dôležité mať produkt, ktorý rieši nejaký problém. Ak už spoločnosť takýto produkt vyvinula, je nevyhnutné ho validovať, resp. otestovať na menšej vzorke trhu a zistiť, či bude po ňom dopyt. Ďalej je potrebné mať precízne premyslenú marketingovú komunikáciu, a to ako čo najjednoduchšie a najjasnejšie produkt odkomunikovať.
A v prípade, ak startup vyvinul produkt, s ktorým chce vstúpiť na (lokálny i zahraničný) trh, je nutné mať ho čo najviac vyladený, dokončený a posielať ho prvým zákazníkom, médiám, potenciálnym partnerom s čo najmenšími nedostatkami.
V čom ste videli najväčšiu prekážku, keď ste sa snažili uspieť v zahraničí? Ako ste na tomto probléme pracovali a ako sa vám ho podarilo odstrániť?
Najväčšou prekážkou pre spoločnosť, ktorá chce uspieť na zahraničnom trhu, je marketing a propagácia svojich produktov. Reklama a propagácia nového produktu, ktorý trh ešte nepozná, sú finančne veľmi náročné. Pre nás sú teda zahraničné výstavy absolútne kľúčové.
Tam prezentujeme svoje produkty, snažíme sa mať vizuálne atraktívny, reprezentatívny stánok, kde reálne ukazujeme produkty návštevníkom a najlepšie je, keď si ich aj oni sami môžu vyskúšať. Veľkou pomocou je pre nás podpora od Slovak Business Agency, ktorá nám pomáha hradiť výdavky spojené so zahraničnými cestami s cieľom vystavovať naše produkty.
Jedným z projektov Slovak Business Agency, ktorý sa zameriava na podporu podnikateľov a uľahčuje im expanziu do zahraničia je projekt CORD. Viac sa o ňom dozviete na stránke SBA.