V budúcnosti až 400 kilometrov za 15 minút. Vyskúšali sme unikátnu nabíjačku na Slovensku
- Prvá v strednej Európe a druhá v Európe. Slovensko dostalo ultra-rýchlu nabíjačku.
- Tá dokáže v budúcnosti nabiť vozidlá na kapacitu 400 kilometrov za 15 minút.
- Vyskúšali sme ju po spustení, no zatiaľ so slabším výkonom.
- Prvá v strednej Európe a druhá v Európe. Slovensko dostalo ultra-rýchlu nabíjačku.
- Tá dokáže v budúcnosti nabiť vozidlá na kapacitu 400 kilometrov za 15 minút.
- Vyskúšali sme ju po spustení, no zatiaľ so slabším výkonom.
Ešte koncom roka sa pri Zvolene otvorila jedinečná nabíjačka, ktorá zatiaľ u nás nemá konkurenciu. Pomôže pri rozvíjaní elektromobily, ale aj pri pohodlnejšom cestovaní. Nachádza sa v Budči, pri čerpacej stanici Slovnaft smerom na Košice. Postavila ju tam spoločnosť ZSE v spolupráci s EÚ.
Nabíjacia stanica je v rámci projektu Next-e, ktorý má spojiť 15 krajín Európy. Nabíjačka je po otvorení pripravená najmä novú generáciu elektromobilov, ktoré budú schopné využiť jej rýchlosť nabíjania.
Zatiaľ na polovičný výkon
Pravdupovediac, trošku predbehla dobu. Jej plnú „rýchlosť“ nabíjania napríklad dnes využije nový Mercedes-Benz EQC, Audi e-tron či Jaguar i-Pace. Teda vozidlá, ktoré dnes len mieria do predaja.
Aktuálne však nabíjačka nefunguje na plný výkon, ktorý nemá zatiaľ kto využiť. Zatiaľ sa bude využívať približne polovičný, a to s hodnotou 150 kW. Následne pri nástupe elektromobilov, ktoré dokážu využiť jej plnú kapacitu, dostane 350 kW.
Otestovali sme ju
A teda za 15 minút dokáže nabiť na približne 80 percent kapacity aj veľké batérie. Pri dojazde 500 kilometrov, to bude sľubovaných 400 kilometrov za 15 minút. Tieto nabíjačky majú byť budované pri hlavných ťahoch európskeho významu. Budča bola zvolená preto, aby sa pri dlhších jazdách mohli elektromobily po Slovensku pohodlnejšie presúvať. Zatiaľ je na mieste nabíjačka jedna, no v budúcnosti budú dve.
My sme ju po otvorení, ktorého sme sa zúčastnili, išli rovno otestovať. A to s najpredávanejším elektromobilom na svete. Nissanom Leaf, no novej druhej generácie. Ako to vyzeralo, nájdete na videu.