Supermarket prestal používať plasty a predaj potravín stúpol o tristo percent
- Nový Zéland patrí už dlhšie medzi krajiny, ktoré intenzívne bojujú proti plastom
- Lokálna sieť supermarketov sa odhodlala na rázny krok - predávať zeleninu a ovocie bez akýchkoľvek plastových obalov
- Iniciatíva, ktorej súčasťou sú aj moderné metódy uchovávania potravín, priniesla majiteľom supermarketu prekvapivé výsledky
- Nový Zéland patrí už dlhšie medzi krajiny, ktoré intenzívne bojujú proti plastom
- Lokálna sieť supermarketov sa odhodlala na rázny krok - predávať zeleninu a ovocie bez akýchkoľvek plastových obalov
- Iniciatíva, ktorej súčasťou sú aj moderné metódy uchovávania potravín, priniesla majiteľom supermarketu prekvapivé výsledky
Už niekoľko rokov sa na celom svete diskutuje o extrémnej spotrebe plastov a ich ničivým dopadom na životné prostredie. Podľa štatistík produkcia plastov rokmi stúpa a ohrozujú nielen našu prírodu, ale aj zdravie. Opatrenia na ich elimináciu prijalo už množstvo krajín či globálnych obchodných reťazcov ako napríklad Starbucks, Adidas či McDonald’s.
O zmenu sa pokúsila aj sieť supermarketov New World na Novom Zélande. Krátko po tom, čo zeleninu a ovocie prestali predávať v plastových obaloch, predaj týchto potravín sa zvýšil až o 300 percent.
Majiteľ predajne Nigel Bond vraví, že problémom sa začal zaoberať pred dvoma rokmi. „Spolu s obchodným manažérom sme si všimli, že čoraz väčšie množstvo čerstvých produktov nám bolo dodávané v plastových obaloch. Zdalo sa nám to bláznivé, a tak sme si dali sľub, že s tým niečo urobíme.
Tvrdí, že sa inšpiroval americkou sieťou supermarketov Whole Foods, ktorá predáva výhradne výrobky bez umelých farbív, aróm, konzervačných látok, sladidiel a hydrogenovaných tukov. „Majú obrovskú škálu čerstvých potravín a ich regály vyzerajú takmer ako umelecké dielo.“
N. Bond začal diskutovať s dodávateľmi a väčšina z nich bola nadšená týmto nápadom. Výsledkom snaženia bol projekt s názvom Food in the Nude (doslova „holé jedlo“), ktorý zbavil ovocie a zeleninu všetkých zbytočných plastov. V supermarketoch nainštalovali chladiace regály, ktoré nielen uchovávajú zeleninu čerstvú, ale zákazníkom poskytujú aj zaujímavý vizuálny zážitok. Okrem toho zaviedli aj metódu s názvom „misting“, ktorá spočíva v tom, že zelenina je postrekovaná drobnými čiastočkami vody, čo jej zabezpečuje takmer „skleníkové“ podmienky. Niektoré potraviny, ako napríklad lesné ovocie, hrozno či paradajky, však stále ostávajú v plastoch.
„Zelenina je z 90-percent voda a štúdie dokázali, že vďaka tejto metóde nielen vydrží dlhšie a uchová si svoju farbu a vzhľad, ale má aj vyšší obsah vitamínov,“ vysvetľuje N. Bond a dodáva, že si dávajú záležať aj na to, aby voda striekaná na zeleninu bola zbavená akýchkoľvek baktérií a chlóru.
Nik nečakal, že by to mohlo viesť k tak ohromujúcim výsledkom. „Výsledky predaja sledujeme každý rok a po zavedení tohto konceptu sme zistili, že predaj niektorých druhov zeleniny, napríklad jarných cibuliek, vzrástol o 300 percent,“ povedal Nigel Bond. „V hre boli možno aj iné faktory, no podobný nárast sme si všimli aj pri iných odrodách, napríklad pri repe či reďkovkách.“
„Keď sme predstavili náš prvý regál, zákazníci boli ohromení. Pripomínal mi detstvo, keď som ako malý chlapec chodieval s otcom k nášmu ovocinárovi, kde to vždy voňalo čerstvými citrusmi a jarnými cibuľkami. Tým, že zeleninu a ovocie balíme do plastov, ochudobňujeme zákazníkov o tento zážitok,“ dodáva.
N. Bond však pripustil, že v začiatkoch sa obával, že jeho plány zlyhajú. „Zákazníci na podobné projekty reagujú zväčša negatívne. Počas mojich tridsiatich rokov praxe som sa však ešte nestretol s takými pozitívnymi reakciami, aké vyvolal projekt Food in the Nude,“ hovorí.
Supermarkety New World experimentujú aj ďalšími iniciatívami. Jednou z nich je aj možnosť, že si zákazníci prinesú vlastné obaly. „Zatiaľ sme to obmedzili iba na čerstvé mäso a morské plody, pretože tieto potraviny zákazník s najväčšou pravdepodobnosťou spotrebuje hneď po zakúpení,“ vysvetľuje N. Bond.
Vlastník supermarketov podpísal aj „Vyhlásenie o plastových obaloch“, v rámci ktorého sa zaviazal, že do roku 2025 budú všetky obaly recyklovateľné, opätovne použiteľné alebo kompostovateľné.
Iniciatíva „nude shopping“ je súčasťou vojny proti plastom, ktorá na Novom Zélande minulý rok vyústila do úplného zrušenia igelitových tašiek vo väčšine supermarketov. Na konci minulého roka vydala vláda nariadenie, vďaka ktorému budú igelitové tašky minulosťou vo všetkých obchodoch v tejto krajine. Dôvodom bola najmä snaha o ochranu životného prostredia – tony plastov totiž znečisťujú pobrežie a spôsobujú škody na miestnej faune a flóre. Na Novom Zélande každoročne poputuje na skládku zhruba 252 tisíc ton odpadu, pričom značné množstvo končí v kanáloch a v oceánoch.
Podľa N. Bonda hrajú majitelia predajní minoritnú úlohu. „My iba predávame, čo nám dajú. Myslím si, že dodávatelia sú oveľa dôležitejší a nad problémom plastov by sa mali zamyslieť predovšetkým oni.“
Problém plastov už niekoľko rokov rezonuje aj na Slovensku. Typickým príkladom je koncept rodinného supermarketu Yeme, kde nájdete potraviny iba od overených či lokálnych dodávateľov. Čoraz populárnejší je u nás aj fenomén zero waste, ktorý propaguje ekologickejší životný štýl bez odpadu. Bezobalové obchody dnes nájdete vo viacerých slovenských mestách ako je Bratislava, Trenčín či Košice.
Zdroj: Nzherald.co.nz