Banskobystrický kraj má novú, modernú idenitu. Žiari farbami a tradíciami
- Osem regiónov Banskobystrického kraja predstavilo novú komunikačnú identitu
- Odteraz budú vystupovať pod značkou Za horami za dolami
- Osem regiónov Banskobystrického kraja predstavilo novú komunikačnú identitu
- Odteraz budú vystupovať pod značkou Za horami za dolami
Ako inak prilákať do svojho kraja húfy turistov než prepracovaným marketingom? Často zanedbávaným, no veľmi lákavým detailom je napríklad aj taká drobnosť, akou je branding regiónu. Pamätáš si ešte, ako sa so slovom Slovensko pohral šikovný dizajnér Igor Kupec a poukázal tak na mnohé stránky našej krajiny? (nájdeš TU) Alebo ako si Mestská televízia Trnava zvolila minimalizmus? (viac TU) Nuž aj banskobystrický kraj má jednu veľkú novinku. Jeho identita totižto prešla veľkou zmenou. Inšpiráciou boli tradície a rozprávky.
„Zmena vnímania Banskobystrického kraja je pre náš kraj nesmierne dôležitá. Krásna príroda je často neobjavená, tradície a zvyky nepoznané. Chceme sa inšpirovať zahraničím, kde vedia využiť potenciál krajiny a zároveň ju chrániť a zveľaďovať.” povedal Ján Lunter, predseda Banskobystrického samosprávneho kraja.
Už v lete minulého roka sa teda rozhodlo, že BBSK svoju komunikáciu zmodernizuje a s podporou Únie grafických dizajnérov Slovenska bola zorganizovaná súťaž na dodanie novej komunikačnej identity.
To, čo kraj hľadal, našiel vo víťaznom návrhu s názvom „Za horami za dolami”, ktorý bude zastrešovať komunikáciu ôsmich turistických destinácií. Autormi novej identity je dizajnérske štúdio Hellephant, ktoré nedávno prešlo pod krídla vývojárov z Vacuumlabs (viac si môžeš prečítať TU) a predsedkyňa Krajskej organizácie cestovného ruchu Banskobystrického kraja Iveta Niňajová priznala, že okrem vizuálnej stránky posudzovateľov zaujala aj hravosť či dizajnérska inšpirácia výšivkou na detvianskom kroji. Vyzdvihuje zaujímavé zážitky, miestne výrobky a charakteristické zvyky a tradície regiónu.
Autorov víťazného vizuálu sme sa opýtali, ako sa im na tomto veľmi špecifickom projekte pracovalo. Na naše otázky odpovedal Maroš Zeleňák, Chief Design Officer, Vacuumlabs.
Ako sa vám s krajom spolupracovalo?
Veľmi dobre. Už od začiatku bola súťaž s pomocou Únie grafických dizajnérov veľmi dobre pripravená a v prvom či druhom kole prichádzal konštruktívny feedback, takže sa práca mohla posúvať dobrým smerom. Identita a brand guidelines boli veľmi dobre pochopené na oboch stranách, čo sa ukázalo na rôznych typoch výstupov, ktoré pripravovali aj ďalší dizajnéri (napr. architekti pri tvorbe stánkov na výstavu ITF Slovakiatour, ktorá bola eventom, na ktorom sa identita predstavovala).
Kde ste čerpali inšpiráciu?
Našim hlavným motívom pri tvorbe identity bolo slovo „odkaz“. Odkaz, ktorý staré generácie odovzdávajú tým mladým a to, čo máme aj my odovzdať svojim potomkom, ale aj návštevníkom kraja. Zásadnými nositeľmi odkazu v slovenskej kultúre sú folklór a rozprávky. Inšpirovali najznámejším slovenským krojom, detvianskym, ktorý je zároveň krojom z banskobystrického kraja a zároveň rozprávkami, ktoré už od nepamäti nesú odkaz čias minulých. Tie boli reprezentované Pavlom Dobšinským, opäť symbolom slovenského rozprávkarstva, ktorý rovnako ako detviansky kroj presahuje kranice Banskobystrického kraja.
Vlastní ambasádori
Súčasťou novej komunikačnej identity sú aj príbehy ôsmich ambasádorov z konkrétnych turistických destinácií, ktorí predstavujú tradície a zvyky regiónu. Čipkárka zo Španej doliny, hrnčiar a gajdoš z Pohronia, kováč z Gemera, záchrancovia kultúrneho dedičstva Čiernohorskej železničky a Kalvárie v Banskej Štiavnici, krajinní fotografi inšpirovaní prírodou či farmári a výrobcovia regionálnych produktov (víno, med, syry) majú do regiónu prilákať viac turistov a podporiť rozvoj miestnej produkcie. „Práve cez príbehy ambasádorov chceme inšpirovať mladých, aby sa na vidiek vrátili a našli krásu v tradičných zvykoch regiónu. Od novej identity si sľubujeme zvýšenie rozpoznateľnosti produktov cestovného ruchu Banskobystrického kraja čím sa zúročia investované zdroje,” hovorí Ondrej Lunter, predseda správnej rady Rozvojovej agentúry BBSK, n.o.
Strategickým cieľom do roku 2020 je zvýšiť počet prenocovaní na území Banskobystrického samosprávneho kraja zo súčasných 1,7 milióna na 2,5 milióna. Tento cieľ si vyžaduje spoluprácu všetkých organizácií cestovného ruchu na území kraja, ale taktiež finančnú podporu. BBSK preto v minulom roku vyčlenil finančné zdroje napríklad na najvyššiu vyhliadkovú vežu na Slovensku pri meste Brezno, ferratu na Skalke, Hriňovskú drevenicu s expozíciou rodáka Štefana Nosáľa, odvetranie pivničných priestorov Fiľakovského hradu, ale napríklad aj na vytvorenie 14 pracovných miest v siedmich oblastných organizáciách cestovného ruchu.