Nejde len o peniaze. Takto môžu firmy zaujať budúcich zamestnancov, tvrdia odborníci
- Pri získavaní kvalitného zamestnanca je potrebné myslieť na viacero faktorov než je len zostavenie inzerátu
- Svoju kampaň by si mal začať dávno predtým, ako začneš novú posilu naozaj potrebovať
- Mladí hľadajú u svojho zamestnávateľa tie správne hodnoty, možnosť vzdelávať sa a rásť, nie len mastnú sumu na výplatnej páske
- Viac ako 60 % mileniálov si totiž myslí, že podniky, v ktorých pracujú nezaujíma nič iné, len vlastný profit
- Pri získavaní kvalitného zamestnanca je potrebné myslieť na viacero faktorov než je len zostavenie inzerátu
- Svoju kampaň by si mal začať dávno predtým, ako začneš novú posilu naozaj potrebovať
- Mladí hľadajú u svojho zamestnávateľa tie správne hodnoty, možnosť vzdelávať sa a rásť, nie len mastnú sumu na výplatnej páske
- Viac ako 60 % mileniálov si totiž myslí, že podniky, v ktorých pracujú nezaujíma nič iné, len vlastný profit
V spolupráci s Tatra bankou sme pre teba pripravili zaujímavý seriál, v ktorom sa na rôzne témy porozprávame s ostrieľanými odborníkmi, a teda okrem biznis článkov a lifestylu nájdeš u nás už aj poradňu. V minulom článku sme sa popasovali tým, čo vlastne mladí od práce chcú.
Tentokrát sa budeme venovať tomu, ako svoj biznis rozbehnúť vďaka novým zamestnancom, ktorých však zlákať na trhu práce dnes nie je vôbec jednoduché. Veď si len prebehni portály s pracovnými ponukami. Na prvých miestach sa už tradične zobrazujú tí najväčší zamestnávatelia, ktorým denne do schránky priletia stovky životopisov a tvoj biznis sa v ponuke okamžite stratí. Nezostáva ti teda nič iné, iba myslieť „out of the box“ a pozrieť sa na to, podľa čoho sa dnes ľudia pri hľadaní práce rozhodujú.
Jedným z problémov zamestnávateľa, ktorému sa nedarí získať si sympatie kvalitného zamestnanca je, že na náborovú kampaň začne myslieť až v čase, kedy ho už reálne a často aj veľmi rýchlo potrebuje. Pravdou však je, že tých, ktorí by chceli pod tvojou značkou pracovať, môže byť veľa už omnoho skôr, než začneš pociťovať potrebu pustiť sa do náborovej kampane.
Odborníci radia komunikovať svoju filozofiu, svoj príbeh a plány omnoho skôr, pretože aj komunikáciou na sociálnych sieťach či vystupovaním na eventoch si získavaš fanúšikov, ktorí by sa jedného dňa mohli prirodzene premeniť na potenciálnych záujemcov o zamestnanie.
Pamätaj, že hoci sme si v minulom článku popísali, že platové očakávania súčasných mileniálov sú o niečo vyššie, než sú zamestnávatelia zvyknutí, peniaze dnes nie sú všetko. Viac než na ne dnes mladí prihliadajú na flexibilitu svojho pracovného času, balans medzi prácou a súkromným životom a myslia aj na etickú stránku svojho potenciálneho zamestnávateľa. Trpezlivosť mladej generácie je stále kratšia, platí to aj v práci – na jednej pozícii vydržia 2-3 roky. Oplatí sa preto mať pripravenú dynamickú štruktúru, ktorá dáva možnosť rastu a progresu. Na to potrebuješ okrem skvelého tímu jasný plán, vytrvalosť ako aj silného partnera, ktorý ti dokáže pomôcť, napríklad aj spoľahlivým bankovým účtom – je lepšie keď výplata chodí na čas.
Využi silu sociálnych sietí a ukáž svetu svoju firmu zvnútra. Jasné, že nie je možné ukázať každý pracovný proces, ale nemal by si mať účet na Instagrame len na to, aby si raz za týždeň ukázal svojim followerom spoločné raňajky. Ukáž svoj tím, ukáž na čom pracujete a pre akých klientov. Každý chce vedieť, kam ide pracovať a Instagram spolu s Facebookom sú jedny z prvých vecí, ktoré cieľová skupina navštívi.
Rátaj s tým, že pravdepodobne nebudeš mať tisíce fanúšikov, ale na komunikáciu spoločnosti je to skvelý nástroj. Pár eur do cielenej podpory sa tak isto oplatí investovať.
Aj na túto tému sme sa porozprávali s odborníčkou na klinickú psychológiu Barborou Malík, riaditeľom odboru ľudských zdrojov v Tatra banke Júliusom Benkom a Luciou Ventuchovou zo spoločnosti Menkyna & Partners Management Consulting.
Aké hodnoty sú dnes pre ľudí vo firmách dôležité? Je pre nich dôležité pracovať s firmou s ktorej filozofiou sa zhodujú?
Odpovedá psychologička Barbora Malík:
Pre každého jednotlivca môže byť podstatné niečo iné. Ľudia si však skutočne často vyberajú firmy podľa sympatií, teda podľa toho, čo o firme vedia, ako sa daná firma podľa nich prezentuje, aké hodnoty uznáva. O čo sú hodnoty jedinca a firmy bližšie, podobnejšie o to je vyššia pravdepodobnosť, že sa človek bude v spoločnosti cítiť príjemne a bude schopný podať očakávané výkony.
Čo je dnes najväčší zdroj uchádzačov? Čo sa pre vás ukazuje ako najefektívnejší nástroj? Do akej miery rozhoduje sila značky?
Odpovedá Július Benko, Tatra banka:
Kvôli skutočnosti, že nezamestnanosť na Slovensku výrazne poklesla a kvalitných uchádzačov je o niečo menej, zameriavame sa aj na kroky spojené s aktívnym oslovovaním kandidátov prostredníctvom rôznych kanálov. Sila značky určite zohráva veľkú úlohu. Veľa našich kandidátov uvádza ako jeden z hlavných dôvodov prečo sa rozhodli práve pre nás to, že majú záujem pracovať pre stabilnú a úspešnú spoločnosť, ktorá ma silné zastúpenie na trhu, kde budú mať priestor na kariérny rast, osobný rozvoj a kde budú reprezentovať značku, ktorá je im sympatická.
Čím dnes dokážu firmy zaujať? Čo je návod na efektívnu náborovú kampaň/čo je pre uchádzačov zlomová vlastnosť a je stále plat ten najdôležitejší?
Odpovedá Lucia Ventuchová, Menkyna & Partners Management Consulting:
Firmy dokážu zaujať svojím príbehom, ktorý by mal byť uveriteľný a mal by dávať jasné odpovede na otázky čo je zmyslom existencie danej firmy a prečo by som mal chcieť pre túto firmu pracovať, čiže sila brandu, značky určite stále narastá, ľudia chcú byť hrdí na to, s kým sú spájaní. Peniaze sú a budú dôležité najmä pre tých, ktorí sú v životných situáciách, ako osamostatnenie sa, zakladanie rodiny atď., ale čoraz viac sú dôležitejšie iné aspekty motivácie, ako spomínaný brand, zmysluplnosť práce, priestor pre realizáciu svojich nápadov.
5 tipov pre náborovú kampaň, ktorou zaujmeš:
- pravidelne pravdivo komunikuj svoju filozofiu,
- na hľadanie zamestnancov využívaj viac než len tradičné portály s pracovnými ponukami,
- dbaj na individualitu zamestnancov,
- ponúkaj to, čo by si chcel od zamestnávateľa ty sám,
- sľubuj len to, čo naozaj môžeš splniť.
Zdroj: HR Technologist,