Podnikatelia majú v lete uhorkovú sezónu. Toto sú tipy, ako neprísť o peniaze
- Sezónna práca môže počas jednotlivých mesiacov v roku kolísať v príjmoch v rozmedzí 15 až 80 percent
- Slováci by mali rátať s rezervou približne 30 percent svojho zisku
- Sezónna práca môže počas jednotlivých mesiacov v roku kolísať v príjmoch v rozmedzí 15 až 80 percent
- Slováci by mali rátať s rezervou približne 30 percent svojho zisku
V spolupráci s Tatra bankou sme pre teba pripravili ďalší diel zo seriálu, v ktorom sa na rôzne témy porozprávame odborníkmi, a pokúsime sa pomôcť tvojmu biznisu. Denne ti prinášame inšpiráciu prečo podnikať.
Ako neprísť o peniaze?
Letné obdobie je pre mnoho ľudí spojené s neustálym míňaním peňazí – podľa štatistického úradu Eurostat minuli Slováci v roku 2016 na dovolenku priemerne 420 eur. Eurostat ďalej uvádza, že až viac ako 60% ľudí si neodpustí dovolenku. Nie sú to však iba dovolenky, denne trávime čas v podnikoch na večerách, drinkoch alebo celé dni na festivaloch. Napriek tomuto míňaniu sa leto podnikateľom spája s uhorkou a s nedostatkom financií. Ako však pracovať s týmto faktom?
Vytvor si rezervu: Môže to byť dostatočný príjem v sezóne, ktorý obrazne povedané vykryje mesiace, kedy sa zákazky práve nehrnú.
Zníženie nákladov: Počas hlavnej sezóny môžeš posilniť svoj stabilný, celoročný tím o brigádnikov či zamestnancov na dobu určitú, ktorých však nebudeš musieť riešiť mimo ňu. Určite pomôže aj zváženie lacnejších alternatív dodávateľských služieb.
Využi kontokorent: Mať na účte povolené prečerpanie od banky je pri sezónnych povolaniach ideálnym riešením. Úroky platíš len keď peniaze čerpáš, takže ak sa ti darí, žiadne úroky neplatíš a keď príde čas siahnuť na rezervy, kontokorent je tu stále pre teba. Navyše každá tržba, ktorú na účet vložíš, automaticky zníži tvoj dlh na účte, a tak zaplatíš menej za úroky.
Ako sú na tom podnikatelia, pre ktorých je sezónnosť prirodzenou súčasťou podnikateľského cyklu? Ako naozaj môže s chýbajúcim príjmom pomôcť banka? Spýtali sme sa kompetentných.
Odpovedá Ing. Karolína Bobríková, marketing manager z firmy Svet Bedničiek, najväčšieho internetového obchodu s farmárskymi potravinami na Slovensku:
Ovociu a zelenine sa darí najviac počas leta, napriek tomu je toto obdobie pre vás „uhorka”. Počas ktorého obdobia sa vám teda najviac darí?
Naši zákazníci majú častokrát vlastné záhradky, alebo ich majú ich rodičia či príbuzní, a teda aj vlastné zásoby. Tieto sa im míňajú až koncom leta. Po prázdninách dopyt opäť prudko rastie. Ľudia hľadajú posledné sezónne plodiny, ktoré si už nedopestovali v takom objeme. Majú tiež záujem o prvú prezimovanú slovenskú zeleninu či ovocie. Počet objednávok vtedy môže narásť zhruba aj o 40%.
Akým spôsobom pracujete s týmto objemom a aké množstvo si nechávate na hluché obdobie?
Snažíme sa prejsť aj „hluchším“ obdobím tak, aby sme si rezervu naň tvoriť nemuseli. Jednak zásobujeme rôzne festivaly či jednotlivcov, ktorí sa chcú prezentovať lokálnou a sezónnou ponukou. A k Svetu Bedničiek patrí aj podprojekt Ovocie do práce, ktorý funguje aj v lete. Firmy využívajú benefit v podobe čerstvého ovocia, zeleniny a iných potravín (ako káva, cukor, čerstvé pečivo, medy, šťavy a iné) pre zamestnancov celoročne. V lete pre nich pripravujú napríklad rôzne ovocné osvieženia.
Ako využívate toto obdobie, počas ktorého sa príjem zníži?
V tomto období máme konečne viac času na dlhšie pravidelné porady, ktoré sa týkajú rôznych interných vylepšení, či už v produktovom portfóliu, ale aj v procesoch či marketingu. Riešime tu prakticky všetky záležitosti, ktoré sme si v priebehu rušného roka zapísali ako významné na prejednanie.
Odpovedá Zuzana Malcová, vedúca oddelenia vývoja úverových produktov pre malých podnikateľov v Tatra banke:
Berie banka pri posudzovaní pre účely úveru do úvahy to, či má klient príjem rozložený na celý rok pravidelne alebo sezónne. Napríklad, že má väčšinu príjmov len v lete/zime a ostatné mesiace má len minimálny príjem?
Pri Business úvere Express sa na to nepozeráme. Sezonalita sa skôr môže prejaviť pri schopnosti klienta plniť mesačne predpísaný objem platobného styku cez banku. Ak ho nie je schopný plniť, banka môže pristúpiť k zvýšeniu úrokovej sadzby.
Ako dlho dopredu odporúčate klientom pripravovať rezervu? Aké percento zisku by mala mesačne predstavovať odložená čiastka?
Neexistuje jednoznačná odpoveď na to, akú rezervu si má klient pripraviť na „uhorkovú sezónu“. V danom prípade záleží na predmete podnikania, na veľkosti spoločnosti, na výške prevádzkových nákladov, ktoré v tomto období potrebuje firma vykryť. Záleží tiež na tom, aký je pomer medzi produktívnou a „uhorkovou“ sezónou a na tom, či klient so sezónnosťou vopred počíta.
Aké má podnikateľ možnosti, ak mu rezerva nestačí?
Ak firma z výnosov počas roka nedokáže vykryť prevádzkové náklady, je vhodné zvážiť kontokorentný úver. Ten je určený na financovanie prevádzkových potrieb pri prechodnom nedostatku finančných prostriedkov.
Odpovedá Vladimír Hapl, spolumajiteľ spoločnosti Heatin, ktorá sa na Slovensku už desať rokov venuje zatepľovacím prácam v stavebníctve:
Aktuálne začína väčšine Slovenska voľno, vy máte hlavnú sezónu. Ako delíte príjmy z hlavnej sezóny?
Naša sezóna začína na prelome apríla – mája v závislosti od počasia a hlavná sezóna je od augusta -novembra. Počas nej dokážeme vyprodukovať 50 % celoročných tržieb. Na hlavnú sezónu sa pripravujeme hlavne personálne, aby sme mali dostatočný počet pracovníkov a aby sme mali všetko potrebné materiálovo-technologické vybavenie. Predzásobujeme sa materiálom na zvládnutie náporu zákaziek.
Už počas hlavnej sezóny sa snažíme zameriavať na interiérové projekty, ktoré by sme vedeli presunúť a zrealizovať aj počas zimných období teda mimo sezóny. Komunikujeme s našimi stabilnými partnermi, developermi a stavebnými spoločnosťami a snažíme sa dohodnúť zákazky na zimné obdobie. Avšak v zimných mesiacoch sme aj tak vždy viazaní na vhodné počasie. Preto si počas hlavnej sezóny tvoríme finančnú rezervu, a to vo výške 30 % zo zisku.
Aké aktivity realizujete mimo sezóny?
Mimo sezóny sa v spoločnosti zameriavame na prípravu stratégie na novú sezónu, na tvorbu marketingového plánu, hľadanie nových partnerov a projektov. Prezentujeme našu spoločnosť u potencionálnych klientov, rokujeme s dodávateľmi a pripravujeme projekty, ktoré sa majú v sezóne realizovať.
Čo vidíte ako najväčšiu nevýhodu sezónneho podnikania?
Hlavný problémom v sezónnom podnikaní je plánovanie personálnych kapacít. Ďalším mínusom je ťažšie plánovanie cashflow, pretože človek nevie odhadnúť tržby mimo sezóny a musí si tvoriť rezervu už počas roka. Podľa mňa by každý chcel mať sezónu 12 mesiacov v roku. Ale sezónnosť má aj svoje výhody, keďže mimo sezóny máme priestor na analýzu, zhodnotenie silných a slabých stránok a tvorbu nových plánov a stratégii.
Ako teda prežiť hluché obdobie?
- Počítaj s tým, že príde obdobie, kedy sa zákazky až tak nehrnú.
- Nepreinvestuj hneď celý zisk.
- Vytvor si rezervu.
- Nájdi si podprojekty/odberateľov, ktorým službu alebo produkt predáš aj mimo sezóny.
- Ak nechceš znižovať stav zamestnancov a udržať firmu nad vodou, využi napríklad kontokorentný úver.