Reťazec sa zaviazal, že odbremení našu krajinu od stoviek ton plastu
- Najviac novovyrobených plastov potrebuje na svete obalový priemysel, je to až 40 %
- Ľudia sa potom v nákupných reťazcoch neprestávajú čudovať, aké rôznorodé produkty dostali od výrobcu plastový obal
- Lidl sa najnovšie rozhodl zahájiť boj proti zbytočnému „plastovaniu" a ohlasuje významné kroky, ktoré sa dotknú aj zákazníkov na Slovensku
- Najviac novovyrobených plastov potrebuje na svete obalový priemysel, je to až 40 %
- Ľudia sa potom v nákupných reťazcoch neprestávajú čudovať, aké rôznorodé produkty dostali od výrobcu plastový obal
- Lidl sa najnovšie rozhodl zahájiť boj proti zbytočnému „plastovaniu" a ohlasuje významné kroky, ktoré sa dotknú aj zákazníkov na Slovensku
Na Slovensku vzniká podľa Programu odpadového hospodárstva na roky 2016-20 ročne asi 120 tisíc ton plastových odpadov a číslo rastie. Výrazný podiel na jeho tvorbe majú samozrejme aj reťazce, na ktoré však už aj spotrebitelia tlačia, aby nebalili každú maličkosť do plastového obalu.
Až teraz si začíname uvedomovať následky konzumu, ktorý vznikol pred niekoĺkými rokmi. Trend jednorazových plastov, ktoré nebolo treba umývať – použiješ, vyhodíš – skvelé. Teraz však vidíme, že všetky plasty, ktoré sa kedy na našej planéte vyrobili, sú stále tu. Mladú generáciu formuje to, že sa narodila už do týchto dôsledkov.
Veľké reťazce jednoducho musia zapracovať ekologickú stratégiu do svojho biznisu. Napríklad vďaka opatreniam z posledných mesiacov odbremení Lidl našu krajinu o takmer 400 ton plastu ročne. Pre lepšiu predstavu, ide o taký objem plastového odpadu, aký za rok vyprodukuje približne 11 000 Slovákov.
Mnoho ľudí to nevie, no najnovším krokom v rámci ekologického smerovania biznisu je rozhodnutie diskontu znížiť hmotnosť PET fliaš nealkoholických nápojov vlastnej značky. Úprava sa týka aj obalových fólií. Tento krok predstavuje úsporu plastov 216 ton na ročnej báze. Lidl zároveň v roku 2018 recykloval viac ako 800 ton plastov.
Ako sa Lidl postupne prepracúva k takmer bezplastovej ére? Prvým krokom bolo odstránenie najtenších igelitiek z predaja koncom minulého roka. Odstránením týchto tašiek, ktoré zákazníkom nerozdával nikdy zadarmo, z ponuky ušetril 125 ton plastov ročne.
Ďalším krokom bolo zmenšenie obalov pracích gélov, orechov a sušených plodov, čím sa bez zmeny obsahu dosiahla úspora 15 ton plastov ročne.
„Máme nastavenú jasnú a dlhodobú stratégiu v téme plasty, ktorá stojí na troch pilieroch: nahradiť – obmedziť – recyklovať,“ vysvetlil konateľ spoločnosti Lidl zodpovedný za oblasť nákupu Martin Nagy.
Ako ďalej dodáva, spolu s ich dodávateľmi uvažujú o tom, pri ktorých produktoch môžu plastové obaly odstrániť úplne alebo ich nahradia inými, ekologickejšími alternatívami.
„Pri ovocí a zelenine ponúkame čoraz viac nebalených produktov. O takýto postup sa snažíme aj pri iných tovarových skupinách – napríklad pri niektorých druhoch oblečenia sme už dávnejšie úplne odstránili plastové fólie,“ vysvetľuje.
Lidl v súčasnosti už len dopredáva jednorazový plastový riad ako sú poháre, taniere, príbory, ale aj plastové slamky. Nahradenie plastového materiálu ekologickejšími alternatívami odbremení životné prostredie o 35 ton plastov ročne.
V rámci novej stratégie z minulého roka si reťazec stanovil ambiciózne ciele. Chce znížiť objem plastov vo vlastných prevádzkach o najmenej 20% a zároveň dosiahnuť 100% recyklovateľnosť plastových obalov vlastných značiek do roku 2025.
V boji proti plastovému odpadu sa mobilizuje celý svet
Vo voľnej prírode pribudne každý rok asi 100 miliónov ton plastového odpadu, z toho deväť miliónov ton skončí v oceánoch.
WWF preto spustilo globálnu petíciu za Koniec plastov v prírode – No Plastics in Nature, ktorú počas prvých troch týždňov podpísalo 250-tisíc ľudí. Podporiť ju možno na WWF International.
„WWF vyzýva v kampani vlády, aby prijali medzinárodnú dohodu o zastavení znečisťovania morí a oceánov plastovým odpadom, vytvorili politické a finančné nástroje na podporu využitia recyklovaných plastov a ďalších ekologických alternatív, prostredníctvom legislatívy preniesli vyššiu mieru zodpovednosti na výrobcov a situáciu dôsledne monitorovali,“ vysvetľuje riaditeľka WWF Slovensko Miroslava Plassmann.
„Firmy vyzýva k opatreniam na zníženie produkcie plastov a odpadov z plastov a hľadaniu alternatívnych obalov pre produkty. A verejnosť k tomu, aby využila ‚spotrebiteľskú silu‘ a žiadala od výrobcov alternatívu k plastom a znížila vlastnú produkciu plastových odpadov,“ dopĺňa.
zdroj: lidl.sk, minzp.sk, panda.org, wwf.fi
Čítajte viac z kategórie: Zo Slovenska