Slovenské potraviny zažívajú v našich obchodoch renesanciu. Túto zeleninu máme najradšej
- Na pultoch našich obchodov nájdeš priemerne 38,6 % slovenských potravín
- 9 z 10 Slovákov nakupuje zeleninu aspoň raz za týždeň
- Ako prvé do košíkov vkladá zeleninu až 47 % našincov
- Na pultoch našich obchodov nájdeš priemerne 38,6 % slovenských potravín
- 9 z 10 Slovákov nakupuje zeleninu aspoň raz za týždeň
- Ako prvé do košíkov vkladá zeleninu až 47 % našincov
Podiel slovenských potravín v našich obchodoch neustále rastie. Potvrdzuje to aj prieskum, ktorý si dala vypracovať Potravinárska komora Slovenska. Priemerne môžeš nájsť na našich pultoch 38,6% slovenských potravín. Väčšina obchodných sietí však zaznamenala nárast podielu slovenských potravín na úrovni 2 percentuálnych bodov.
Slováci sa stále viac pozerajú aj na krajinu pôvodu, ktorú uvádzajú predajcovia pri ovocí a zelenine. A aj v tejto oblasti sa snažia predajcovia vyjsť zákazníkovi v ústrety. „Pri výbere produktov sa snažíme vždy uprednostniť domácich producentov pred zahraničnými, ak ide o výrobky porovnateľnej kvality,“ vysvetlila pre Startitup hovorkyňa siete predajní BILLA Kvetoslava Kirchnerová.
Takže už celkom neplatí starý známy fakt, že naši ovocinári či zeleninári majú problém sa dostať na pulty veľkých obchodov. Ak totiž dokážu dodávať produkty vo výbornej kvalite a sú schopní produkovať množstvá, ktoré zásobia celý reťazec, a to všetko za primeranú cenu, majú dvere do reťazcov otvorené.
Poznáš ovocie a zeleninu s označením Slovenská farma?
Tá napríklad spája slovenských dodávateľov ovocia a zeleniny, ako sú napríklad Záhradkárske služby PAULIS a firma VITA-ZEL z Marcelovej, BONI FRUCTI z Dunajskej Lužnej a ZELENINÁRSKA SPOLOČNOSŤ z Pustých Úľan, GreenCOOP družstvo zo Zlatnej na Ostrove.
Svoje výrobky dodávajú práve na pulty predajní BILLA, ktorá aj vďaka tomu dokáže predávať takmer 12 mesiacov v roku výlučne slovenské paradajky. Tie patria podľa prieskumu k najobľúbenejšej zelenine Slovákov. Ročne tento reťazec predá viac ako 700 ton voľných a 5,5 milióna balených rajčín.
Plytvanie potravinami vs. plastový obal
Pri takýchto objemoch sa už oplatí pozrieť aj na balenie a preto supermarket ponúka paradajky v papierových vaničkách namiesto plastových tácok. Štvrtá, najviac kupovaná zelenina sú uhorky, ktoré kúpiš každú zabalenú v plastovom obale. Je to však preto, aby nestratila svoje kvalitatívne parametre. Zároveň je nevyhnutné zohľadniť aj otázku zvyklostí zákazníkov a najmä hygieny.
„V minulosti sme predávali uhorky bez plastových obalov, ale uhorky rýchlejšie usychali a žltli. Po analýze používania plastového obalu verzus plytvania potravinami, sme sa rozhodli opätovne zaviesť plastový obal. Uvažujeme však nad redukovaním hrúbky použitého plastu. Pravidelne rokujeme s našimi dodávateľmi o možnostiach, ako obaly upravovať, vyrábať ich ekologickejšie, tenšie, aby menej zaťažovali životné prostredie,“ vysvetlila K. Kirchnerová.
Ovocie a zelenina sú spolu s pečivom prvou voľbou zákazníkov pri nákupoch. Ako prvé ich do košíka vkladá až 47 % Slovákov, až potom nasleduje chlieb a pečivo. Aspoň raz do týždňa si ovocie alebo zeleninu kúpi 9 z 10 Slovákov, ten desiaty aspoň raz za dva týždne, uvádza reprezentatívny prieskum spoločnosti BILLA, ktorý na vzorke 508 respondentov realizovala agentúra 2muse v máji 2019.