Prečo si Slováci navzájom „smrdia“?
- Časy, kedy parfum suploval sprchu, sú už dávno preč
- Kde je miera používania a od ktorého momentu začne vôňa obťažovať?
- O tom, aké najčastejšie chyby sa robia pri používaní parfumov, sme sa rozprávali so Zuzanou Zrakovou, šéfredaktorkou FAnn Info
- Časy, kedy parfum suploval sprchu, sú už dávno preč
- Kde je miera používania a od ktorého momentu začne vôňa obťažovať?
- O tom, aké najčastejšie chyby sa robia pri používaní parfumov, sme sa rozprávali so Zuzanou Zrakovou, šéfredaktorkou FAnn Info
Majú Slováci dobrý vkus pri výbere parfumov?
Určite áno. V zásade je výber slovenských zákazníkov veľmi podobný výberu v okolitých štátoch a tiež v Európe ako takej. Slováci majú radi svieže vône, povzbudivé, príjemné. Vôňa je u nás zvyčajne vnímaná ako finálny doplnok, ktorý odštartuje váš deň, naladí vás.
Aké chyby sa najčastejšie robia pri výbere parfumov?
Najväčšou chybou je zaiste výber vône bez toho, aby si ju zákazník či zákazníčka vyskúšali sami na sebe. Vôňa ich osloví, lebo ju cítia na niekom blízkom a páči sa im. Treba si však uvedomiť, že každá vôňa sa rozvinie inak na každej pokožke, jej finálny efekt ovplyvňujú pH pokožky, klimatické podmienky a rôzne ďalšie faktory. Preto sa môže stať, že to, čo na niekom krásne vonia, môže na inom pôsobiť nepríjemne. Hovorí sa, že vôňa musí splynúť s vašou osobnosťou. Čím menej ju sám nositeľ cíti, tým prirodzenejšie pôsobí. Preto je potrebné vždy si ju odskúšať na vlastnej pokožke a nechať ju rozvinúť sa do finálnej podoby.
Aké chyby sa objavujú pri ich používaní?
Nejestvuje nijaký manuál hovoriaci o tom, čo je správne a čo nie. Vo všeobecnosti by sme sa mali vystríhať nadmernému množstvu vône, najmä pokiaľ svoj deň trávime v uzavretom priestore. Každý z nás obľubuje inú intenzitu vône a pri jej používaní treba brať ohľad aj na naše okolie.
Existuje etiketa v oblasti parfumov? Napríklad, aký typ zvoliť na obchodné stretnutie, večeru?
Áno, „etiketa“ v oblasti parfumov začína byť čoraz viac populárna. Vône prichádzajúce na trh so sebou nesú priamu špecifikáciu, na akú príležitosť sú vhodné. Či sa jedná o dennú, večernú, športovú vôňu sa často dozvieme už z jej názvu. Najmä mladí ľudia si dnes vyberajú vône konkrétne podľa toho, čo ich práve čaká.
Ako k tejto otázke pristupujete vy? Koho chcete osloviť?
Nedávno sme na náš trh uviedli značku pánskych vôní El Ganso, ktorá je zacielená na mladú nekonvenčnú klientelu. Mužom priamo napovedá, ako majú jej vône používať. Napríklad After Game je vôňa určená na priateľské posedenie pri drinku po športovom zápase. Pôsobí uvoľňujúco a nenútene. Bravo Monsieur je vôňa určená na obchodné stretnutie, je výrazná a špecifická. Friday Edition je svieža vôňa, ideálna na piatkový večer, na zábavu a do spoločnosti.
Sú aj vône ovplyvnené trendami?
Áno, sú. Presne tak ako v móde, aj vo svete vôní sa stretávame s určitými trendami. To vysvetľuje aj skutočnosť, že rôzne vonné značky z času na čas v tom istom období uvedú vône rovnakých typov: napríklad kvetinové, citrusové, ružové, atď. V súčasnosti sa na trhu objavuje čoraz viac značiek, ktoré prezentujú svoje vône ako vyjadrenie životného postoja, či štýlu.
Ako sa tieto trendy prejavujú na trhu?
Na trhu môžeme sledovať rôzne trendy. Máme zákazníkov, ktorí si svoju vôňu vyberajú striktne spomedzi najprestížnejších značiek (Chanel, Dior, Bvlgari, Guerlain, Versace) a zostávajú im verní. Potom je tu skupina menej konvenčných zákazníkov, ktorí majú viac obľúbených vôní, vyberajú si spomedzi módnych značiek, ale aj lifestylových a športových značiek a použitie vône prispôsobujú konkrétne podľa toho, aký deň ich čaká.
Ako máme správne skúšať parfum?
Rozhodne na pokožke a nielen na voňavom papieriku. Každá pokožka reaguje na vonné tóny inak a iným spôsobom ich rozvíja. Vôňu by sme si mali naniesť na pulzové body, napríklad na zápästie a zápästia by sme nemali o seba otierať, pretože tým ovplyvníme spôsob prirodzeného rozloženia vonných tónov. Tiež platí, že by sme nemali v krátkom slede skúšať viac ako 3 vône. Ak chceme vyskúšať vôní viac, mali by sme nos nechať oddýchnuť, alebo si aspoň pričuchnúť ku káve.
Akým spôsobom ovplyvňuje vôňa dizajn flakónu?
Niekedy je dizajn ovplyvnený zložením vône a inokedy sa dizajn odvíja od prvkov typických pre značku. Napríklad v prípade už spomenutej pánskej značky El Ganso je aj dizajn flakónov nekonvenčný, hravý a odráža charakter celej značky.
Čo znamenajú jednotlivé zložky/ingrediencie?
Presné zloženie vôní zostáva tajomstvom, avšak parfuméri prezrádzajú dominantné prvky, ktoré pri skladbe vôní použili. Väčšina vôní sa skladá z tónov hlavy, srdca a základu. Hlava je to, čo cítime v okamihu ako stlačíme rozprašovač vône. Srdce sú tóny, ktoré nasledujú o pár sekúnd neskôr. Základ je veľmi dôležitý – sú to finálne tóny, ktoré na pokožke zostávajú najdlhšie, niekedy aj po celý deň.
Je parfum vhodný darček?
Pre blízku osobu môže byť tým najkrajším darčekom. Správnym výberom vône ukážete obdarovanej osobe, že vám na nej záleží, že ste sa výberom vhodného darčeka zaoberali. Vieme, že vône evokujú pocity a darovať žene romantickú vôňu môže byť krásne gesto. Nie je to však len o ženách, aj muži milujú voňavé darčeky. Dávame im tým najavo, že chceme, aby sa páčili a boli obdivovaní.
Vôňa ako darček môže byť veľmi vhodná aj vtedy, keď sa z dievčaťa stáva žena, či z chlapca chlap. Jej darovaním obdarovanej osobe naznačujeme významný životný medzník.