Oblečeniu pre deti dali šmrc. Aj keď sú nonstop zadĺžené, ich biznis ide dopredu
- Slováci si stále viac uvedomujú potrebu kvalitného oblečenia pre deti
- Od roku 2016 zvýšili tržby viac ako dvojnásobne
- Aj napriek tomu potrebovali siahnuť po úvere
- Slováci si stále viac uvedomujú potrebu kvalitného oblečenia pre deti
- Od roku 2016 zvýšili tržby viac ako dvojnásobne
- Aj napriek tomu potrebovali siahnuť po úvere
Začínali v čase, keď bolo Slovensko pre detský odevný dizajn doslova terra incognita. Za značkou m i l e stojí odhodlanie, príbeh a vlastné osobnostné či finančné vklady. Pochybnosti sú niečo, čo sa v ženskom svete, pokiaľ chceš uspieť, málokedy nosí.
Miriam a Lenka sú mamy a priateľky. Detský svet im ukazuje témy, ale aj to, čo je dôležité. Značka m i l e je hravá, prepracovaná, autorská, má myšlienku a veľa lásky a kreativity. Práve tak šijú, tvoria a vytvárajú spolupráce. Sériu výnimočných podnikateľských príbehov ti prinášame spolu s Tatra bankou.
Dnes, keď sa o udržateľnosti a zero-waste prístupe toľko hovorí, nie je zbytočné obliekať deti, ktoré tak rýchlo rastú, do dizajnérskeho oblečenia? Lebo m i l e dizajnérske je.
Z nášho pohľadu je to práve naopak. Vidíme už celkom jasne, že ľudia začínajú byť citliví na tému autorský dizajn a dizajn vôbec. Vedia ho oceniť a záleží im na tom, kto, za akých podmienok, hoci len takú spotrebnú vec, ako oblečenie, vyrobil. Keďže za oblečením nevidia len handru, ale cítia príbeh, transparentnosť a vedia, že ich originálny dizajn neomrzí o mesiac, pretože je nadčasový, častejšie siahajú po takejto móde. Snažíme sa totiž tvoriť veci, ktoré nevyčerpajú hneď, ale bavia generácie a vydržia tiež pre viaceré deti. Dedia sa a posúvajú.
Keď ste začali podnikať, čo boli najťažšie výzvy, ktorým ste museli čeliť?
Najťažšie bolo presvedčiť okolie, že je to správne rozhodnutie a niekedy sa aj podržať navzájom v ťažkých chvíľach. Okolie bolo skeptické, a preto bola aj prvá investícia z našich súkromných zdrojov naozaj minimálna. Obe sme však boli hlboko presvedčené, až naivné. Nebolo sily, ktorá by nám to vyvrátila. Od začiatku nám to dávalo zmysel. Bolo ťažké s takým malým rozpočtom tvoriť to, čo by sme si priali. Až teraz sme sa odhodlali na prvý úver v Tatra banke. Možno to zvonku vyzerá tak, že sa nám neskutočne darí a sme za vodou, no realita je taká, že značke veríme a sme ochotné trochu riskovať. V podstate sme nonstop zadĺžené, najprv úver od rodiny, teraz už bankový.
Slovenský trh je presýtený odevnými dizajnérmi, kvalitných je však stále málo. Každopádne, detský dizajn je ešte stále v plienkach. Aká silná je vaša konkurencia a kto je ňou dnes?
Na túto otázku sa veľmi ťažko odpovedá. Keď sme začali, nebolo v detskom segmente na domácom trhu nič podobné. Nebolo to o tom, že sme vedeli, čo funguje a išli za tým, prípadne programovo zaplnili dieru na trhu. Riadili sme sa a riadime naďalej pravidlom, že tvoríme to, čo oslovuje nás, čo sa nás dotýka, čím žijú naše deti.
Kolekcie tvoríme tak, aby prehovorili nielen k deťom, ale aj k dospelákom. Na začiatku je vždy téma (vesmír, lyžovačky, výlety), ktorou prepájame generácie. Aspoň sa o to snažíme. Je to akoby spoločný priestor, v ktorom sa baví dieťa a dospelák sa môže zasa stať na chvíľu kozmonautom alebo si zaspomínať na leto v dedkovej záhrade. Sú to väčšinou banálne témy, ktoré majú ale pre nás hĺbku a vedia tmeliť ľudí. Je v nich zachytené „obyčajno“. V tomto ohľade si nemyslíme, že máme na Slovensku konkurenciu.
Je skvelé, že vznikajú značky, ktoré majú vlastné poslanie, unikátne videnie estetiky, a preto si každý z nás vie nájsť svojho zákazníka. Prípadne si ho vystriedať. Najviac držíme palce značkám, za ktorými je originálny príbeh a cítiť tam pravú radosť z tvorby a kreovanie. Nielen „pajc“ toho, čo funguje.
Sú Slováci ochotní priplatiť si za veci pre deti? Alebo máte veľmi úzku skupinu zákazníkov?
Ceny za naše produkty nie sú nízke, ale neodzrkadľujú ani tú námahu, ktorá za tým je. Rozhodli sme sa radšej osloviť širšiu skupinu ľudí, ktorí si produkty od nás môžu dovoliť. Aspoň pár kusov z každej kolekcie. Neoblečú dieťa komplet do m i l e, ale doprajú si ich počas sviatkov, ako darčeky a ako čosi, čo im robí radosť a deťom je príjemne. Ide o ľudí, ktorí vnímajú, že aj cez textil sa dá formovať dieťa, ukazovať mu „pekno“.
Zároveň im záleží na tom, kto a čo sa za značkou nachádza. Slováci sú čoraz vnímavejší a skupina, v ktorej naša značka rezonuje, je stále širšia. Sme za to nesmierne vďačné, pretože, keď sme začínali, museli sme veľa presviedčať a vysvetľovať dôvod, pre ktorý body či tričko nestojí toľko, čo v reťazci.
Z akých zdrojov pochádzajú materiály? V akom množstve tvoríte kolekcie?
Materiály pochádzajú z Európskej únie. Priali by sme si, aby bolo zdrojom materiálov Slovensko, ale nie je to možné preto, že výroby u nás pomreli a prakticky neexistujú. Pracujeme prevažne s bavlnou, ľanom a tento rok sme prvýkrát väčšinu kolekcie ušili z bio bavlny. Nie sme však absolútne spokojné s materiálmi, ktoré používame, takže aj tu sa dá posúvať. Aj toto je oblasť, ktorú chceme neustále vylepšovať. Šitie a pletenie sa deje výhradne v slovenských dielňach, pretože tak nám to dáva zmysel. Kolekcie tvoríme už v tisícových nákladoch.
Na kolekcii „o d k o l í s k y b l í z k i“ ste spolupracovali s Tamarou Šimončíkovou. Zviditeľnila vás ako značku?
Predtým, ako sme s Tamarou vytvorili prekrásnu a veľmi hlbokú kolekciu o d k o l í s k y b l í z k i, sme už boli známa značka, ktoré mala veľkú základňu zákazníkov. To, že našej značke Tamara dala svoju tvár a dôverovala nám, je pre nás nesmierna česť. Vážime si ju pre jej hodnoty a pohľad na svet. Bola to náročná spolupráca, ktorá dlho trvala, šperkovala sa, pretože nám všetkým na každom detaile záležalo. S originálnou myšlienkou prišla ona a hoci málokedy realizujeme nápad niekoho iného, tu sme mali jasno. Tamara nás absolútne očarila.
Čo znamená, že robíte autorské strihy? Dokážu byť takéto aj v detských mikinách alebo body?
Mikina a body sú formálnym tvarom oblečenia, ktorý je svojou praktickosťou overený. Autorský strih chápeme v zmysle, že sme ho konštruovali vlastnoručne. Nejde o strih z magazínu, žiadne univerzálne strihy. Ale každá linka, oblúčik sú ručne nakreslené a zároveň v niektorých prípadoch odstupňované vo veľkostnej postupke, niekedy až 11 detských čísel. Každý strih sa snažíme prispôsobovať tomu, čo zákazník potrebuje. Nie je to finál, ale neustály proces korigovania a úprav, keďže sa snažíme počúvať to, čo nám zákazník vraví.
Na jednej zimnej kolekcii ste spolupracovali aj s ukrajinskou ilustrátorkou Nastiou Sleptstovou. Chystáte aj ďalšie takéto spolupráce?
Od vzniku značky sme mali česť spolupracovať s veľkým množstvom grafických dizajnérov a ilustrátorov, ktorí s nami tvorili až na kamarátskej úrovni. Nejde totiž o strohé zadanie, ale o spoločný proces, ktorého výsledkom sme vždy my a daný ilustrátor alebo dizajnér.
Aj preto si vyberáme takých, ktorých tvorba nami pozitívne otrasie a vidíme sa v nej. Navrhovať patterny na oblečenie je odlišná disciplína ako ilustrácia alebo print. Počas tých rokov sme sa naučili, ako sa priblížiť k peknému výsledku. Oslovili sme už ilustrátorov zo Slovenska (Alica Raticová, Veronika Klimová), grafického dizajnéra Borisa Meluša. Dokonca typograf Ondrej Jób s nami pripravil úžasnú Písmenkovú kolekciu. Obaja z našej domoviny.
Najnovšie sme v spolupráci s vydavateľstvom Egreš vytvorili kolekciu v z á h r a d e, ktorej autorkou je poľská ilustrátorka žijúca v Španielsku, Suzie Hammer. Ďalšie kolekcie máme rozpracované so Slovenkou, Nemkou. Nie sú pre nás podstatné hranice, aj keď najviac spoluprác je práve so Slovákmi.