Slováci vytvorili predajňu obuvi, ktorá dáva deťom pocit slobody pri výbere
- Ježko Bežko je dôkaz, že investovať na začiatku viac peňazí ti pomôže v konečnom dôsledku ušetriť náklady
- V dnešnej e-commerce dobe potvrdzuje, že výnimočne spravená predajňa pritiahne zákazníkov
- Za jeden z najlepších zdrojov inšpirácie a trendov považujú Instagram, kde neustále monitorujú novinky na trhu
- Ježko Bežko je dôkaz, že investovať na začiatku viac peňazí ti pomôže v konečnom dôsledku ušetriť náklady
- V dnešnej e-commerce dobe potvrdzuje, že výnimočne spravená predajňa pritiahne zákazníkov
- Za jeden z najlepších zdrojov inšpirácie a trendov považujú Instagram, kde neustále monitorujú novinky na trhu
Detské topánky sú pomerne krátkodobý produkt, oplatí sa do neho investovať?
Áno. Výber správnych detských topánok je veľmi dôležitý. Aj my, dospelí, vieme, že celkový denno-denný komfort vo veľkej miere závisí od topánok. A vieme aj to, ako sa cítime, keď nás topánky tlačia, či padajú z nôh. Dokáže to úplne pokaziť deň a fungovanie.
Malé dieťa ešte nevie správne popísať, či sú mu topánky dobré, či sedia, či netlačia. Preto je úplne správne, že rodičia sa zaujímajú o to, aký tvar nôh má ich dieťa a hľadajú pre neho vhodnú obuv.
Takže sa pozerajú najmä na „funkčnosť“ namiesto dizajnu?
Topánky sú aj dizajnovým doplnkom, a preto si na výbere rodičia dávajú veľmi záležať, práve preto, že topánky ich dieťa nosí denne, niekoľko mesiacov. Nie je to tričko, ktorých máte plnú skriňu. Na sezónu sa deťom kupujú zväčša dvoje topánky, jedny športové, jedny „slušné“, plus možno nejaké gumáky do čľapkanice.
Rodičia už našťastie neriešia iba vzhľad, ale aj kvalitu materiálov a prevedenia, pôvod a spracovanie kože, aby neobsahovali toxické farbivá či chróm a podobne.
Čo bolo najťažšie v začiatkoch podnikania?
Najťažšie bolo všetko. Pustili sme sa do niečoho úplne nového, ani jeden z nás nemal skúsenosti s maloobchodom. Náš background je však marketing, dizajn, ekológia a projektový manažment, takže sme vedeli čo chceme, museli sme „len“ zistiť ako.
Hodiny sme strávili na internete, hľadali zdroje, prelúskali podnikateľské skupiny na Facebooku, v obchode si obzerali kasy, platobné terminály, systém fungovania.
Čo sme ale od začiatku vedeli bolo, že chceme spolupracovať s kvalitnými partnermi. Neulakomili sme sa na generickú webstránku za pár eur mesačne, ale dali sme si spraviť krásny, na mieru nadizajnovaný a postavený web, ktorý sa nám doteraz páči, lebo sme vedeli, že by sme neustálym prerábaním za chodu v konečnom dôsledku prerobili. Interiér nám navrhli šikovní dizajnéri a vyrobil ho kvalitný, lokálny stolár z prírodných zdrojov. Nevymýšľali sme, či ušetríme euro za nejaký nespoľahlivý účet, a rovno sme sa spojili s Tatra bankou. Máme dlhoročné, len dobré skúsenosti. Ponúkli nám pomoc, podporu, biznis konzultácie a v neposlednom rade inovatívne produkty, akými sú mobilná appka, rýchle vklady hotovosti cez bankomaty a podobne.
Pri obchodných partneroch sme nevymýšľali, nešetrili a v ťažkých chvíľach sa nám to ukázalo ako skvelé rozhodnutie, pretože sa im dalo veriť, dodržali všetky dohody a podržali nás, keď bolo treba.
V čom sa odlišuje vaša predajňa od tých v nákupných centrách?
My sme rodinná firma, a myslíme, že je to u nás aj cítiť. Obchod sme založili preto, že vznikla diera na trhu. Máme dve malé deti a v klasických obchodoch to bola s nimi nočná mora. Mrakodrapy naskladaných škatúľ, nevľúdne prostredie. My sme to chceli spraviť inak a zamerať sa nielen na peňaženky rodičov, ale aj na samotné deti ako našich zákazníkov. Veľkú časť predajne tvorí detský kútik s kvalitnými hračkami, s ktorými sme boli dlhodobo spokojní aj doma, v ktorom sa deti zabavia, kým si rodičia tovar prezerajú, alebo čakajú na obslúženie. Tovar máme uložený v sklade, a síce sa nabeháme, ale deti našich zákazníkov sú v bezpečí. Nemajú čo zhodiť, strhnúť. Predajný pult je taktiež vymyslený tak, aby aj čakajúce dieťa malo svoj nižší priestor a nestálo pred obrovskou „skriňou“.
Nájdu u vás aj rovnaké značky ako v nákupných centrách?
Nie, v neposlednom rade je iný aj náš výber. Začali sme len so značkami, ktoré sme mali otestované na svojich deťoch. Postupne sortiment rozširujeme podľa prísnych, aj environmentálnych kritérií. Nepredávame nič, čo by sme neobuli našim deťom a tento prístup sa nám naozaj osvedčil. Robíme vlastne pre našich zákazníkov predvýber. U nás vedia, že máme vysoké nároky. Hľadáme aj nové, neokukané značky, hlavne z Európy, radi podporíme aj slovenských výrobcov,
Kto je vaša konkurencia? Reťazce, alebo malí výrobcovia?
Značky, ktoré ponúkame, v bežných reťazcoch väčšinou nekúpite. Tam chodia asi skôr zákazníci, ktorí až toľko neriešia. Naši zákazníci oceňujú, že všetky topánky, ktoré k nám prídu poriadne pomeriame, pofotíme, čiže rozmery aj fotky sú reálne. Konkurenciou sú nám skôr e-shopy, ktoré ponúkajú podobný tovar, ale aj zahraničné stránky, ktoré doručujú na Slovensko, alebo majú len preklopený zahraničný e-shop na slovenčinu.
V kamennej predajni však máme zákazníkov, ktorým naozaj na výbere obuvi záleží a už veľa z nich poznáme po mene, pretože od nás kupujú všetky topánky od prvých krôčikov. Deti sa k nám tešia, čo je úžasné.
Rozmýšľali ste aj nad rozšírením sortimentu?
Spočiatku ani nie, pomaličky sa to deje samo. Neustále rozširujeme ponuku doplnkov ako pančuchy, ponožky a podobne. Sem-tam nám to nedá a podporíme šikovnú handmade tvorkyňu, ako to bolo pri mašličkách od Buubli, či drevených hračkách od Šikulkovo a ďalších. Vždy je to veľmi prirodzené, pretože keď niečo naše deti otestujú a je to super, ponúkneme to aj našim zákazníkom. Najnovšie nás nadchli doplnky od nášho dánskeho dodávateľa Melton a Mikk-line, tak sme objednali zimný tovar hlavne z merino vlny aj na predaj. Pôjde hlavne o čiapky, rukavice, kukly, a podobné funkčné veci.
Označujete sa teda ako „rozvojová“ alebo „statická“ firma?
Rozvoju sa nebránime, skôr naopak. Nechceme stagnovať, ale ani to „prepáliť“. Balans sa hľadá naozaj ťažko. Zatiaľ sa nám to snáď darí a robíme rozhodnutia, s ktorými sme stotožnení obaja. Tak nám to funguje a vo veľa oblastiach sa skvele dopĺňame, poháňame aj správne brzdíme. Dá sa však očakávať, že Ježko Bežko prerastie postupne do niečoho väčšieho.
Odlišujú sa vaše produkty oproti konkurencii aj kvalitou, materiálom alebo udržateľnosťou?
Od veľkých reťazcov a značiek, ktoré chrlia obrovské množstvá tovaru každú sezónu, určite. Má to aj svoje nevýhody, pretože nám „naše“ značky tovar vyrábajú presne na objednávku, takže nemáme neustále všetky modely a veľkosti. Niečo máme na sklade, a keď sa to vypredá, často už nemáme možnosť ďalšieho tovaru. Objednávame pol roka až rok dopredu, a je riadna veda odhadnúť, čo sa bude páčiť, ktoré veľkosti sa budú predávať.
Máme ale sezónny, kvalitný tovar. Teší nás, že zákazníkovi neponúkame značky, ktoré produktami plytvajú, vyrábajú milióny kusov a ak sa nepredajú skončia v spaľovni odpadu. Sme butik a každú sezónu vyberáme kolekcie toho najlepšieho, čo vieme pre našich zákazníkov nájsť. Odlišujeme sa však celkovo naším prístupom.
V kamennom obchode, ani e-shope vôbec nepoužívame plasty, balíky balíme do čisto prírodných materiálov, používame len 100 % recyklovaný papier a takto sa nám za prvý rok fungovania podarilo ušetriť 80 kg plastu a 160 kg papiera. Ak by to začali robiť aj veľké reťazce, pozitívny dopad by na životné prostredie a budúcnosť našich detí bbol neodškriepiteľný. Dalo by sa to robiť jednoduchšie a lacnejšie, ale takto je to podľa nás správne.
Ovplyvňuje kvalita obuvi zdravotné predpoklady?
Zle padnúca alebo nekvalitná topánka môže negatívne ovplyvniť vývoj detských nôh, držanie tela, ale aj štýl chôdze. Keď sú topánky príliš úzke, majú za následok postupnú deformáciu prstov, môžu vzniknúť napríklad haluxy. Ak je topánka príliš široká, alebo veľká, dieťa zas podvedome krčí prsty, aby mu nepadali a lepšie držali a tak môže dôjsť k zmene štýlu chôdze a zlému našľapovaniu. Veľmi tvrdá topánka môže dieťaťu spôsobiť neželaný návyk dupania a pri topánkach, ktoré sú malé na dĺžku, zas môže dôjsť k deformácii a zápalom nechtov, celkovo nôžka trpí, prsty sa nemajú ako pohybovať a noha sa zle prekrvuje a tak v zime môže deti zbytočne oziabať.
My sa však nepasujeme do pozície odborníkov, snažíme sa pomôcť a asistovať pri výbere, hlavné slovo má však vždy zákazník a ak má dieťa akýkoľvek problém, najrozumnejšie je navštíviť fyzioterapeutickú ambulanciu.
Je dnes v predaji ťahom eshop alebo kamenná predajňa?
U nás stále vedie kamenná predajňa, chodia za nami aj zákazníci z okolia Bratislavy, ale aj z ďaleka. Raz prídu, popozerajú, pomačkajú, poskúšajú, hneď vidia ako topánky sadnú, či v nich dieťa vie chodiť a majú pokoj.
Objem predaja cez e-shop sa síce kontinuálne zvyšuje, je čím ďalej tým viac zákazníkov, ktorí ocenia autentické fotky, popisky, veľkostné tabuľky, ekologické balenie, ale aj zmysluplné darčeky k nákupu.
V obchodíku máme tiež čo robiť,viac-menej, stále a vďaka tomu už obsluhujeme štyri, čo je teda dosť na taký malý obchodík. Aj kvôli tomu práve riešime sťahovanie do väčších priestorov s väčším skladom a zázemím.
Ide dnes Slovákom skôr o kvalitu alebo dizajn?
Vo všeobecnosti to takto povedať nevieme, u nás to ide ruka v ruke. Ale teda keď sa má zákazník rozhodnúť, keď nemáme presne to, čo si predstavoval, skôr spraví kompromis v dizajne, ako v kvalite. My máme super múdrych zákazníkov.
Kde čerpáte inšpiráciu pre modely?
Neustále monitorujeme trh, najlepším zdrojom trendov je teraz Instagram. Sledujeme aj zahraničných influencerov, výrobcov, aj konkurenciu, aby sme sa dozvedeli o nových značkách. Chodíme na európske výstavy obuvi, prelúskavame stránky s malými a hand made výrobcami z celého sveta. Značky nás už však často samé oslovujú, keď sa im páči čo robíme. Najradšej by sme sa pustili aj do výroby, ale na to si zatiaľ netrúfame.
V neposlednom rade počúvame aj našich zákazníkov. Naposledy sme ich dopyt vypočuli a objednali jednu novozélandskú značku a bolo to skvelé rozhodnutie a veľmi sa tomuto prírastku tešíme, topánočky sú parádne.
Plánujete rozširovať množstvo predajní? Alebo sa chcete orientovať na iné trhy?
Plánov máme veľmi veľa, ale snažíme sa držať pri zemi. Najbližšie nás čaká „prerábka“ a sťahovanie do nových priestorov. Vždy, keď si myslíme, že teraz bude chvíľu pokoj, niečo sa stane, alebo si niečo vymyslíme, aby sme ho nemali. Ježko Bežko je naozaj ako naše tretie dieťa a postupne spolu rastieme, ale snažíme sa žiť aj rodinný a súkromný život, venovať sa deťom, vášňam, a keď sa podarí aj jeden druhému.
Máme už ponuky aj na franšízy, veľa nápadov na rozvoj, aj iné formy podnikania, ale nesilíme to. Chceme to aj naďalej robiť s láskou a radosťou a postupne našim zákazníkom ponúknuť viac značiek, veľkostí, širší sortiment, väčšie množstvá celkovo. No vývoj chce čas, tak ako rastie dieťa – rastie aj Ježko Bežko, z čoho sa najviac tešíme.