Sagan je za uzákonenie viac ako metrového odstupu áut od cyklistov
- Mnohým cyklistom na slovenských cestách sa určite neraz stalo, že okolo nich preletelo auto či dokonca kamión len s pár centimetrovým odstupom
- V tomto ohľade sa rozhodli všetkých cyklistov ako v Čechách, tak aj na Slovensku podporiť dve silné mená svetovej cyklistiky - Roman Kreuziger a Peter Sagan
- Spolu s ich kolegami z cyklistického sveta pripravujú projekt s názvom Jeden a pol metra!
- Mnohým cyklistom na slovenských cestách sa určite neraz stalo, že okolo nich preletelo auto či dokonca kamión len s pár centimetrovým odstupom
- V tomto ohľade sa rozhodli všetkých cyklistov ako v Čechách, tak aj na Slovensku podporiť dve silné mená svetovej cyklistiky - Roman Kreuziger a Peter Sagan
- Spolu s ich kolegami z cyklistického sveta pripravujú projekt s názvom Jeden a pol metra!
Ako prvý o tom informoval portál Aktuality. Projekt by mal naplno odštartovať s príchodom novej cyklistickej sezóny, na jar. Cieľom iniciatívy je prispieť k väčšej bezpečnosit cyklistov na cestách a presadenie povinného 1,5-metrového odstupu vodičov áut od cyklistov pri predbiehaní tak, ako to je aj v Španielsku.
Prečo sa Peter Sagan rozhodol pre podporu tohto projektu, objasnil v rozhovore pre idnes.cz. „Je to jednoduché. Ako cyklista-profesionál najazdím každý rok na bicykli po ceste desaťtisíce kilometrov. Je teda logické, že sa chcem starať o bezpečnosť nie len svoju, ale všetkých cyklistov, nech už sú kdekoľvek,” hovorí Sagan.
Iniciatívu podporuje aj Tomáš Peciar, jeden zo zakladateľov Cyklokoalície.
„Túto iniciatívu veľmi vítam, nakoľko Peter Sagan je vzorom a inšpiráciou pre veľa začínajúcich cyklistov. Často práve víkendoví cyklisti na cestných bicykloch nemajú až toľko skúseností v doprave a je dôležité, aby si vodiči uvedomili, že vzdialenosť 1,5 metra od cyklistu môže znamenať citeľný rozdiel v bezpečnosti jazdy,“ hovorí Tomáš Peciar pre Startitup.
Zároveň upozorňuje, že pri väčších rýchlostiach na ceste, kde nie je navyše samostatná cyklocesta, je veľmi dôležité, aby mal cyklista nielen miesto pre seba, ale aj priestor na balansovanie. Je to najmä kvôli nerovnostiam na cestách.
„Každopádne, po skúsenostiach s bicyklovaním kade-tade po svete by som povedal, že bicyklovanie v Bratislave nie je nebezpečné. Samozrejme, základom obľúbenosti cyklodopravy v mestách je dobrá, bezpečná a teda od áut oddelená infraštruktúra,” dodáva.
Všetci vieme, že v prípade cyklistu verzus auto ťahá vždy za kratší koniec ten menej chránený účastník. Podľa Polície je preto dôležité, aby boli aj vodiči veľmi predvídaví, čím stihnú v prípade potreby skôr a adekvátne zareagovať.
Samostatnou kategóriou je aj pre mnohých vodičov veľmi problematické predchádzanie cyklistov. Ako na to?
„Predchádzanie cyklistov a odbočovanie – predchádzanie upravuje §15 zákona o cestnej premávke. Okrem iných povinností musí vodič pri predchádzaní zachovať dostatočný bočný odstup od predchádzaného vozidla osobitne od cyklistu a chodca. Taktiež pri odbočovaní ( §19 zákona o cestnej premávke) je vodič odbočujúci vpravo povinný dať prednosť v jazde cyklistovi idúcemu rovno, to neplatí pre vodiča električky,” informuje Polícia SR.
Dopravné nehody v EÚ si každoročne vyžiadajú tisícky obetí alebo zranených, medzi ktorými sú aj cyklisti. Na Slovensku sa cestná bezpečnosť od roku 2010 postupne zlepšovala, no medzi rokmi 2016 a 2017 bol zaznamenaný 12 percentný nárast počtu obetí – na 57 úmrtí na milión obyvateľov.
Európska únia musí preto príjmať kroky na zlepšenie bezpečnosti cestnej premávky. Poslanci Európskeho parlamentu preto nedávno prijali nové pravidlá, podľa ktorých bude musieť byť až 30 zdokonalených bezpečnostných prvkov povinných. Napríklad inteligentná asistencia pri rýchlosti, varovanie pred rozptyľovaním vodiča a systém núdzového brzdenia.
Povinné bezpečnostné technológie by mohli pomôcť do roku 2038 zachrániť viac ako 25 000 životov a vyhnúť sa najmenej 140 000 vážnym zraneniam, keďže až 95% všetkých dopravných nehôd má na svedomí ľudský omyl.
V roku 2017 tvorili 46% obetí vodiči alebo pasažieri osobných áut. Ďalších 46% obetí boli takzvaní zraniteľní účastníci cestnej premávky – 21% chodci, 14% motocyklisti, 8% cyklistu a 3% vodiči mopedov. V roku 2017 si najlepšie počínali vo Švédsku, Spojenom kráľovstve a Holandsku. Naopak, najviac nehôd zaznamenali v Rumunsku, Bulharsku a Chorvátsku.
zdroj: idnes.cz, aktuality.sk, europa.eu, minv.sk