Spoluzakladateľ Treaf: Najväčšou chybou pri podnikaní je čakať
- Výrobu postavili kompletne na drevených produktoch, čerpajú zo zdrojov, kde sa jeden vyrúbaný strom nahradí troma zasadenými
- Napriek pravidelnému rastu potrebujú finančnú pomoc pre zväčšenie výroby a nákup strojov
- Dizajn si tvoria sami, vďaka drevenému materiálu je každý kúsok unikátny
- Výrobu postavili kompletne na drevených produktoch, čerpajú zo zdrojov, kde sa jeden vyrúbaný strom nahradí troma zasadenými
- Napriek pravidelnému rastu potrebujú finančnú pomoc pre zväčšenie výroby a nákup strojov
- Dizajn si tvoria sami, vďaka drevenému materiálu je každý kúsok unikátny
Spolu s Tatra bankou ti prinášame ďalší zo série inšpiratívnych rozhovorov, v ktorom ti predstavíme spoločnosť Treaf. V rozhovore zistíš, aké boli ich začiatky, aké kvalitné drevo používajú a aj čo považujú za svoju najväčšiu podnikateľskú chybu.
Drevo je materiál, ktorý vystihuje všetky produkty vašej firmy. Je to materiál, vďaka ktorému sa snažíte z bežných vecí spraviť artwork, alebo vám ide viac o odlíšenie sa od súčasnej konkurencie?
Čiastočne jedno aj druhé, možno skôr kombinácia oboch. Skvelým pocitom je využiť kus dreva, ktorý by mnohí možno považovali za odpad a vytvoriť z neho niečo, čo majú ľudia radi a páči sa im to. Zároveň chceme vytvárať krajšie a lepšie produkty, než má konkurencia. Odlišnosť je pre nás veľmi dôležitá a snažíme sa o to pri každom našom produkte.
Aké drevo je pre produkty najvhodnejšie z hľadiska kvality a štruktúry? Využívate iba slovenské drevo?
Každé drevo je vhodné na niečo iné. Najväčšiu časť našej výroby tvoria drevené fotoalbumy vyrobené z bukového dreva, takže to využívame najviac. Má jemnú štruktúru, je ľahko spracovateľné a zároveň je na Slovensku veľmi dostupné.
Využívame aj zahraničné dreviny, ako africké Wenge alebo Zebrano. Tieto dreviny bývajú veľmi tvrdé a majú bohatú štruktúru. Preto sme si ich vybrali ako najvhodnejšie na výrobu drevených náušníc.
Ktoré drevo sa dnes považuje za najexkluzívnejšie pre komerčné využitie?
Za veľmi exkluzívne sa vo svete považujú zväčša dreviny s veľmi tmavou alebo výrazne červenou, až fialovou farbou. Ich ceny sa pohybujú pokojne aj v desiatkach tisíc dolárov za meter štvorcový. Podľa nášho názoru sa za všeobecne exkluzívnu drevinu stále považuje eben.
Aké náročné je financovanie takéhoto projektu? Išli ste na to startupovým prístupom? Najprv svoje peniaze a potom od investora, či ste investora nahradili iným druhom financovania?
Treaf začal v podstate ako náš vysokoškolský voľnočasový projekt s viac-menej nulovými nákladmi na prevádzku. Veci sme mohli vyrábať za malý poplatok v miestnom FabLabe v Brne, e-shop a marketing sme si dokázali obstarať sami, prvé skladové zásoby sme nakúpili z úspor. Pri kúpe prvých strojov sme sa mohli spoľahnúť na našich rodičov, ktorí nám veľmi pomohli a aj vďaka nim sme sa dostali až sem. Na začiatku to bolo trochu pomalšie, ale po pár mesiacoch sa stal projekt finančne sebestačný a neskôr aj rentabilný.
Do budúcna sa chceme rozrásť a nakúpiť ďalšie stroje. Táto téma je pre nás veľmi aktuálna a už teraz riešime správne rozloženie podnikateľského rizika a zvažujeme možnosti financovania. Vzhľadom na to, že sme dlhoročnými spokojnými zákazníkmi Tatra banky a vedieme si u nich aj svoj podnikateľský účet, tak financovanie budeme riešiť prostredníctvom nich.
Viacero ochrancov prírody môže v tomto prípade namietať, že drevo nie je vhodný materiál na produkciu komerčných výrobkov. Aký odkaz máte pre odporcov vašej myšlienky?
Určitá dávka logiky v tomto tvrdení je. Je jasné, že na to, aby sa vytvoril nejaký výrobok z dreva, musí byť vyťatý nejaký strom. Dôležité však je, čo sa stane potom. Ak na jeho miesto zasadia ďalšie 3 stromy a ťažba dreva sa stane dlhodobo ekologicky udržateľná, nevidíme v tom problém. Drevo, ktoré využívame, pochádza práve z takýchto zdrojov.
Ktorý z vašich produktov je najpredávanejší? Je pravda, že každý kus, ktorý predáte, je jedinečný?
Náš najpredávanejší produkt je drevený fotoalbum. Ľudia si čím ďalej, tým viac uvedomujú, že mať 5 000 fotiek v počítači sa nerovná tomu mať ich 100 vytlačených vo fotoalbume. Myslíme si, že každý kus je jedinečný.
Drevo použité v našich produktoch má jedinečnú štruktúru a počas tvorby niekoľkokrát prejde našimi rukami. Navyše si naši zákazníci väčšinu našich produktov dokážu personalizovať podľa svojich predstáv.
Tvoríte návrh interne, alebo vám ich tvoria dizajnéri na mieru?
Od začiatku spustenia Treaf si návrhy tvoríme interne. Každý návrh prekonzultujeme s klientom, pomôžeme s výberom a snažíme sa vyhovieť všetkým požiadavkám tak, aby bol spokojný. Až potom môže ísť produkt do výroby. Sme presvedčení, že kvalitný zákaznícky servis a snaha vyhovieť zákazníkovi je dnes jednou z najdôležitejších častí nášho podnikania.
Ako sa dnes odlišujete od pomerne početnej konkurencie, ktorá sa venuje výrobe výhradne drevených produktov?
Od konkurencie nás odlišujú práve naše produkty. Všetko sú to originálne kusy. Každý produkt dlho vyvíjame, testujeme, vylepšujeme a až keď máme pocit, že je to to, čo sme naozaj očakávali, púšťame sa do výroby.
Ďalej je to určite náš prozákaznícky prístup, nepodporujeme myšlienku ‘urob si objednávku na e-shope a tým náš kontakt hasne’, skôr sa snažíme s každým klientom prejsť si všetky alternatívy toho, čo mu vieme poskytnúť a snažíme sa každému vyhovieť do takej miery, ako je to len najviac možné.
Koľko v priemere stoja vaše produkty?
Záleží, o aký produkt ide. V našej ponuke nájdete aj menšie a lacnejšie veci, no aj také, ktorých vytvorenie nám zaberie veľmi veľa času a to sa odráža aj na cene. Priemer je asi 25 eur.
Čo považujete za svoju najväčšiu chybu pri rozbiehaní projektu Treaf?
Tých bolo veľa, haha. Veľkou chybou bolo, že sme sčasti popri rozbiehaní Treafu zabúdali, že stále študujeme. Za najväčšiu chybu považujeme, že sme s tým nezačali skôr, mali sme kratšie váhať. Chybou bolo určite aj to, že sme si nevytvorili e-shop rovno aj pre český či európsky trh. Neľutujeme však nič, všetko, čo nás zatiaľ pri Treafe stretlo, nás posunulo ďalej a mnohému naučilo.
Je projekt Treaf niečo, na čom sa dá zbohatnúť, alebo je to skôr hobby, ktoré vám zarobí na životné náklady?
Začalo sa to ako hobby. Dnes už môžeme povedať, že sme sa dostali na úroveň, kedy nám Treaf dokáže úplne v pohode pokryť životné náklady a vytvoriť zisk. Takže áno, dá sa na tom zbohatnúť. My dvaja to však nerobíme iba kvôli zisku, keby nás to nebavilo, nebolo by to to „pravé orechové”. Sme ľudia, ktorí by nerobili veci, na ktorých sa dá zbohatnúť, keby nás to zároveň nenapĺňalo a nebolo to naším hobby.
Platí aj vo vašom prípade, že ak sú peniaze ‘’sky is the limit’’?
Neplatí. Naším limitom je aktuálne čas nás dvoch, nie peniaze. Keby mal deň aspoň 48 hodín, vôbec by sme sa nenahnevali.
Je dnes pre vás Instagram najdôležitejšou sociálnou sieťou, či Facebook to stále istí?
Facebook je pre nás dôležitejší, ale ten rozdiel už nie je taký ako bol na začiatku Treafu. Na Facebooku sme dokázali oveľa ľahšie nájsť našu cieľovku a ponúknuť jej naše produkty.
Zákazníci na Facebooku sú z pohľadu objednávania produktov oveľa zhovorčivejší, ale zároveň si toho aj oveľa viac vymyslia. Teší nás, že sa tak dostávame s klientom do bližšieho kontaktu, pomáha nám to zlepšovať naše služby.
Považujete drevené motýliky za vhodný doplnok aj na oficiálnu udalosť?
Určite áno, vhodne zladený k ostatným doplnkom outfitu. Pokiaľ si napr. muž obuje krásne kožené topánky v koňakovej farbe, ktoré zladí s opaskom z rovnakej kože a celý outfit doladí motýlikom a manžetami z mahagónu, tak bude vyzerať rozhodne veľmi elegantne a jedinečne. Drevený motýlik sa postupom času stal takým „must have” kúskom hlavne v pánskych šatníkoch.
Aktuálne sa drevené motýliky dostávajú aj do ženských šatníkov, sú však v jemnejšom prevedení a nájdete ich aj v našej ponuke.
Viacero hejterov by nazvalo ľudí, ktorí nosia drevený motýlik za hipsterov. Kto je v skutočnosti váš zákazník a z akého dôvodu si ľudia radi doprajú vaše výrobky?
Podľa nás toto už dávno neplatí. Na začiatku podnikania sme si mysleli, že drvivá väčšina objednávok na motýliky bude od žien, no práve naopak, muži sa už neboja kúpiť si pekný doplnok, pokiaľ sa im páči. Našimi najčastejšími zákazníkmi sú páry, ktoré riešia svadbu, alebo zákazníci, ktorí nakupujú naše fotoalbumy ako darčeky pri rôznych príležitostiach.
V prípade fotoalbumov, ktoré považujeme aktuálne za náš hlavný produkt, je pomer približne 60 ku 40 v prospech žien. Myslíme, že v nich cítia jedinečnosť a dobre odvedenú prácu.
Keby ste mali vybrať svojho najznámejšieho zákazníka, kto by to bol?
Nechceme menovať ľudí, ale najväčšia zákazka, na ktorej sme pracovali, bola pre Železničnú spoločnosť Slovensko. Mnoho spoluprác máme práve zo svadobného sektora, kde spolupracujeme so známymi fotografmi, ktorí odovzdávajú v našich fotoalbumoch či škatuľkách fotografie zo svadobného dňa množstvu párov.
Veľmi sa tešíme so spolupráce s LKstudio, keďže ide tiež o mladý kolektív ľudí. Tí odvádzajú naozaj obrovský kus práce a sú skutoční profesionáli. Vďaka tomu máme aj my pocit, že naše produkty sú v správnych rukách.
Ktorá slovenská firma je pre vás vzorom pri podnikaní?
Peťo: Mňa inšpirujú príbehy slovenských technologických firiem, akými sú Eset, Pixel Federation či AeroMobil. To, že sa dokázali s pár ľuďmi a dobrou myšlienkou vyšplhať na svetovú špičku, je úžasné.
Andrea: Inšpirujú ma rôzne spoločnosti, ktoré sa venujú výrobe produktov. Medzi firmy, ktorých vývoj sledujem, je napríklad známa slovenská šperkárka Petra Toth či návrhárka kabeliek Dajana Rodriguez. Je ale mnoho iných firiem, ktoré nás inšpirujú a vždy keď sa o nich dozvieme niečo nové, sa snažíme niečo naučiť a posunúť sa vpred v našom podnikaní.
Čo by ste odkázali ľuďom, ktorí práve čítajú tento rozhovor, no nie sú si istí, či majú skúsiť podnikanie v remeselnej výrobe?
Ak sa bojíte skúsiť niečo podobné, nemusíte. Vedzte, že takmer vždy sa dá začať s minimálnymi nákladmi, tak ako sme to spravili aj my. V mnohých mestách na Slovensku fungujú kreatívne centrá, kde je množstvo strojov, ktoré si môžete za malý poplatok vyskúšať. Bez väčších investícií zistíte, či cesta, ktorou chcete ísť, je pre vás tá správna.
Pri remeselnej výrobe je najdôležitejšie, aby to, v čom chcete podnikať, bolo zároveň vaším hobby, inak to nebude mať pre vás zmysel. Ani produkty, ktoré budete vyrábať, nebudú mať „dušu”. Neváhajte príliš dlho a vyskúšajte to, pretože inak nikdy nezistíte, či je to pre vás vhodné a správne. Držíme vám všetkým palce.