Vodíková loď má za sebou ďalšiu expedíciu. Ako jediná na svete neprodukuje žiadne emisie
- Jedná sa o vôbec prvú loď na svete, ktorá neprodukuje žiadne skleníkové plyny ani emisie
- Jedná sa o vôbec prvú loď na svete, ktorá neprodukuje žiadne skleníkové plyny ani emisie
Prvá vodíková loď na svete – Energy Observer zahájila svojú zimnú prestávku. Len prednedávnom sa totiž vrátila zo 7 mesačnej expedície. V rámci nej oboplávala 11 krajín, viac ako 7-tisíc námorných míľ a uskutočnila celkovo 16 zastávok.
Výrobca uvádza, že sa jedná o vôbec prvú loď na svete, ktorá neprodukuje žiadne skleníkové plyny ani emisie. Loď bola poháňaná výlučne obnoviteľnou energiou a vodíkom. V praxi funguje na príncipe využívania energie zo slnka alebo pohonu veterných turbín.
Za 6 rokov obopláva 50 krajín
Získaná energia nezásobuje len loď, ale aj elektrolyzér. Ten dokáže morskú vodu zbaviť prebytočných minerálov a soli a následne ju automaticky premení na vodík.
Maximálna rýchlosť lode závisí od viacerých faktorov, avšak v priemere sa jedná o približne 12 námorných uzlov, čo predstavuje takmer 23 km/h. Po vykonaní zimnej údržby sú už naplánované ďalšie plavby, ktoré budú smerovať do Ázie, ale aj na západné a východné pobrežie.
With a weight of 700 kg (each!) and a lot of on board #electronics, removing our OceanWings® to start the optimisation work was not an easy task! Explanations with our second in command Jean-Baptiste Sanchez #innovation #efficiency #research #laboratory #futureisnow pic.twitter.com/NmRzM40QXu
— ENERGY OBSERVER (@energy_observer) November 9, 2019
Vodík ako palivo budúcnosti
Loď už získala aj status ambasádora pre splnenie cieľov trvalo udržateľného rozvoja. Kapitán lode Jérôme Delafosse dúfa, že povedomie o vodíkovej lodi sa bude neustále zvyšovať. Podľa neho je Energy Observer dôkazom toho, že „človek môže žiť v harmónii s prírodou a že ekologický prechod bude predstavovať cestu k novému hospodárskemu rozmachu,“ dodal.
Niektorí loď označujú aj ako pojazdné laboratórium, ktoré má dokázať, že vodík je palivom budúcnosti. Skvelým príkladom sú v tejto oblasti predovšetkým najväčšie ekonomiky Ázie – Čína, Južná Kórea a Japonsko. Tie v nasledujúcom desaťročí plánujú na cesty dostať milióny áut s vodíkovými palivovými článkami, ktoré do istej miery uprednostňujú pred elektromobilmi.
Napriek aktuálnej prevahe elektrických vozidiel a batérií majú vodíkové automobily veľa priaznivcov, ktorí tvrdia, že vodík je pre autá najčistejším zdrojom energie.
Podľa ich názoru spolu s rozvojom infraštruktúry čerpacích staníc budú FCV (vodíkové palivové články) získavať čoraz väčšiu popularitu. Z tohto predpokladu vychádzajú aj japonské, čínske a juhokórejské úrady.
Zdroj: TS, engie, Energy-observer
Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy