Mladý podnikateľ ide v šľapajach Baťu. Založil vlastnú značku ručne robených topánok z prémiových materiálov
- Václav Staněk nechal športovú kariéru a už ako tínedžer sa pustil do vlastného podnikania
- Podľa legendy obuvníckeho priemyslu - Tomáša Baťu sa vydal na podobnú podnikateľskú cestu
- Dnes dvadsiatnik Václav vedie vlastnú značku Vasky, pod ktorou spolu s tímom ľudí ručne vyrába topánky najvyššej kvality
- Václav Staněk nechal športovú kariéru a už ako tínedžer sa pustil do vlastného podnikania
- Podľa legendy obuvníckeho priemyslu - Tomáša Baťu sa vydal na podobnú podnikateľskú cestu
- Dnes dvadsiatnik Václav vedie vlastnú značku Vasky, pod ktorou spolu s tímom ľudí ručne vyrába topánky najvyššej kvality
21-ročný Václav si už počas strednej školy začal všímať, že na trhu je naozaj málo topánok, ktoré vyzerajú dobre, a zároveň dokážu vydržať roky. Využil to, že rovnako ako aj Baťa pochádza zo Zlína – mesta so silnou obuvníckou tradíciou. Václav sa preto rozhodol pustiť sa do výroby vlastných modelov topánok, ktoré sú iné ako väčšina.
„Okolo 15-tich som sa začal vzdelávať v odboroch – marketing, podniková ekonómia. Taktiež som sa začal venovať mojim prvým podnikateľským aktivitám a na moje 18. narodeniny som zakladal moju prvú firmu – Vasky. Značku kvalitnej koženej obuvi vyrábanej v Zlíne,” hovorí Václav pre Startitup.
Václav tak vytvoril značku, ktorá ponúka presne to, čo on sám niekedy na trhu hľadal – kvalitné topánky, pri ktorých človek vie, kto a z čoho ich vyrábal. Mladého úspešného podnikateľa však vždy nelákalo len obuvnícke remeslo. Václav mal veľmi dobre rozbehnutú aj kariéru športovca.
„Z dôvodu diagnostiky cukrovky prvého typu som skončil s vrcholovým športom – atletikou. Keďže som sa podnikaniu venoval už pri mojej atletickej kariére, prehodnotil som priority a plne sa začal venovať podnikaniu. Samozrejme, že som musel občas navštevovať aj školu,” objasňuje Václav.
Dôležité je spomenúť, že Václav do biznisu nevstupoval celkom bez akéhokoľvek obuvníckeho know-how. Ručnej výrobe topánok sa jeho rodina venuje už niekoľko rokov. S väčšinou otázok týkajúcich sa spracovania topánok sa preto Václav obracal na svojho otca.
Poctivá ručná práca
Každý pár topánok Vasky prejde zvyčajne rukami až siedmich ľudí, ktorí topánky vyrábajú v dielni v Zlíne. Václav v súčasnosti pod svojou značkou predá v priemere okolo 2-tisíc párov mesačne. Výroba jedného páru pritom zaberie približne jeden pracovný týždeň. Cena páru mužských topánok na e-shope Vasky sa pohybuje okolo 117 eur.
Aj keď ide o vskutku prácne a náročné remeslo, Václav nám prezradil, že najviac mu na ňom imponuje jeho tradícia, ručná práca a fakt, že na jednom páre topánok sa niekedy podieľa tím zložený až z 10-tich ľudí.
Dnes pritom žijeme v dobe, keď si mladí ľudia radšej kúpia nový pár tenisiek každý druhý mesiac, než aby investovali do kúpy poriadnych topánok. Václav sa však na nedostatočný záujem o jeho výrobky nemôže sťažovať.
„Trend sneakers tenisiek je tu už viac ako 5 rokov. Keď sme začínali, pôvodná myšlienka bola, že to budú topánky práve pre túto cieľovú skupinu – mladších. Avšak dosť skoro sme pochopili, že hodnotu v lokálnej výrobe a kvalite vidí skôr starší zákazník. Aj napriek tomu máme v budúcom roku v pláne práve kolekciu tenisiek. Výroba bude však stále kompletne umiestnená v Zlíne,“ hovorí zakladateľ značky.
A v čom sú topánky značky Vasky vlastne unikátne? Podľa Václava tkvie ich výnimočnosť najmä v kvalite použitých materiálov, v lokálnej výrobe, dizajne ako aj komunite, ktorú značka Vasky tvorí a v ľudoch, ktorí Vasky nosia.
„Naše strihy vychádzajú z tradičnej pracovnej obuvi, bowlingových topánok alebo napríklad pionierok. Oslobodili sme sa ale od všetkých prebytočných detailov, upravili všetko podľa nášho vlastného vkusu a výsledkom sú Vasky. Jednoduché a ostré línie, minimalistický vzhľad a neopozerané farebné kombinácie. Čo sme zachovali, je kvalita prevedenia a kvalitné prešívanie po celom obvode topánok, ktoré je kľúčové pre ich odolnosť a výdrž,” zdôrazňuje Václav.
Keď sme sa Václava pýtali na to, čo bolo vyslovene najťažšie na rozbehu vlastnej značky, nedokázal s určitosťou odpovedať. Avšak absolútne najdôležitejším aspektom bolo, podľa neho, vôbec s biznisom začať.
Ak by si si myslel, že Václav mal pri rozbehu firmy ustlané na ružiach, nie je tomu tak. Základným kapitálom spoločnosti bolo jeho našetrených v prepočte 1 000 eur. Odhadovaný obrat firmy Vasky, za rok 2019 je takmer 1,3 milióna eur. Čo sa týka plánov značky Vasky do budúcnosti, v tých má mladý podnikateľ jasno. „Na rok 2020 plánujeme nové predajne, nový web, ale predovšetkým expanziu do zahraničia,” dodáva Václav.
Čítajte viac z kategórie: Zo Slovenska