Šéf eventovky PS:Events: „Za protesty Za slušné Slovensko sme mohli mať vyše 100 000 eur, no radšej sme pomohli Slovensku“

  • 31-ročný Martin Královič stojí na čele slovenskej eventovky PS:Events, ktorá má medzi klientmi Google, Slovenskú sporiteľňu či Za slušné Slovensko
  • Zákazky ich najväčších klientov na akciu presahujú až 100 000 eur
  • PS:Events spoluorganizovali aj svetový event Eliuda Kipchogeho, ktorý zabehol maratónsku vzdialnosť pod 2 hodiny
thumbnail12
  • 31-ročný Martin Královič stojí na čele slovenskej eventovky PS:Events, ktorá má medzi klientmi Google, Slovenskú sporiteľňu či Za slušné Slovensko
  • Zákazky ich najväčších klientov na akciu presahujú až 100 000 eur
  • PS:Events spoluorganizovali aj svetový event Eliuda Kipchogeho, ktorý zabehol maratónsku vzdialnosť pod 2 hodiny

Za každým väčším podujatím stoja desiatky hodín práce organizátorov. Či už ide o malý firemný večierok alebo obrovskú demonštráciu, pokúšajúcu sa o odvolanie popredných členov vlády, vždy hrá obrovskú rolu eventová agentúra a úsilie jej členov, ktorí musia zabezpečiť všetko od únikových východov až po riešenie náhlych kríz.

31-ročný Martin Královič stojí na čele poprednej slovenskej eventovky PS:Events, ktorá má v zozname klientov nielen najväčších slovenských zamestnávateľov, no napríklad aj protesty Za slušné Slovensko. Spolupracujú so známymi osobnosťami aj obrovskými značkami, no prácu eventoviek v bežnom živote zvyčajne úplne prehliadame. Po tomto rozhovore však už budeš vedieť, s akými budgetmi sa pracuje, aj na čo všetko sa pri bežnom podujatí musí myslieť.

Potrebujeme, aby ľudia bezpečne prišli, bezpečne vyjadrili svoje ústavné právo zhromažďovať sa a bezpečne odišli.

Čo má na starosti dobrá eventová agentúra?

Organizujeme to, čo od nás klient chce. Môžu to byť interné podujatia, ako školenia či večierky, alebo akcie, napríklad koncerty, festivaly či demonštrácia.

Čo všetko to obnáša? Predpokladám, že SBS-károv alebo čašníkov asi nezamestnávate. Ste teda spojkou medzi viacerými firmami?

To záleží od klienta. Často je to aj kreatívna robota. Mávame klientov, ktorí veľakrát nevedia, čo presne chcú, no vedia, čo potrebujú dosiahnuť a aký majú budget. A na nás je to celé vymyslieť. Eventové agentúry už dávno nie sú o tom, že bookneme DJa a prinesieme chlebíčky. Už to je aj marketing. Pomáhame klientom dosiahnuť ich ciele.

SBS nezamestnávame, ale čašníkov dokonca zamestnávame. V porovnaní s inými eventovkami sa omnoho viac zameriavame na bezpečnosť a catering.

Prvý klient, ktorý ma upútal, sú protesty Za slušné Slovensko. Tam ste ako figurovali?

Organizátori nás oslovili už pred prvým protestom, aby sme im pomohli s bezpečnosťou. Najmä s takzvaným crowd safety management, teda bezpečnosťou v dave. Zastupovali sme ich na poradách s políciou a inými bezpečnostnými zložkami.

Priamo na mieste sme tiež riadili dav. O dva protesty neskôr sme ich začali supportovať kompletne a mali sme na starosti už aj pódium, elektrinu, zábrany, celé to postaviť, zbaliť a podobne. Robili sme už všetko. Chvíľu sme si robili srandu, že sa premenujeme na Štátne prevraty, s.r.o.

zdroj: Pavel Neubauer/TASR

Pýtali ste si za organizáciu protestov Za slušné Slovensko peniaze?

Dlho sme o tom diskutovali. Nakoniec sme sa dohodli, že to urobíme iba za cenu nákladov. Povedali sme si, že toto nie je projekt, na ktorom ideme zarábať. No musíme platiť aj ľudí v agentúre, produkciu a podobne. Ale robíme aj charitatívne projekty.

Cenu ste teda podhodnotili. Ak by ste to však nespravili, koľko by tieto protesty stáli?

(Dohromady zaplatili organizátori podľa transparentného účtu cca 21 500 €)

Jeden protest by stál rádovo do desaťtisíc eur, záleží na personále, rozsahu, technike a podobne. Je to náročné vyčísliť, niektorí dodávatelia boli kvôli myšlienke protestov cenovo ústretovejší a podobne.

Spomínate bezpečnosť. Ako bola riešená bezpečnosť na protestoch?

To záleží od podujatia. Na párty v klube so 100 ľuďmi netreba komplikované krízové plány a desiatky SBS-károv. Počet ľudí však nie je jediný faktor, ktorý ovplyvňuje úroveň bezpečnosti. Ďalšou je rizikovosť eventu – napríklad demonštrácia je rizikovejšia, než párty, detský večierok pri vode je rizikovejší, než posedenie dospelých.

Riešime tiež medzinárodnú situáciu Slovenska, či má niekto dôvod na podujatie útočiť a podobne.

V prípade protestov veľa zavážili emócie davu. Nezvládnutie vypätých emócií protestujúceho davu môže vyústiť do zranení, poškodenia majetku či stretu s políciou. Potrebujeme, aby bezpečne prišli, bezpečne vyjadrili svoje ústavné právo zhromažďovať sa a bezpečne odišli.

Nonstop sme sledovali situácie v dave a identifikovali vznikajúce potýčky a monitorovali náladu davu.

A na starosti máme aj úplne elementárne veci. Kadiaľ sa dostanú na to námestie, kadiaľ prídu, kadiaľ odídu, keď sa niečo stane.

zdroj: Pavel Neubauer/TASR

Dajme príklad Námestie SNP. Aký bol evakuačný plán v prípade nejakého incidentu?

V tomto nemôžem zachádzať do detailov. Zverejňovanie evakuačných plánov môže znamenať, že potom v prípade útokov nebudú fungovať.

Aké bezpečnostné zložky boli prítomné?

Okrem našich ľudí a polície tam boli aj dobrovoľníci, ktorí boli rozdelení do rôznych, strategicky rozmiestnených tímov.

Myslíte si, že ste protesty zvládli dobre?

Nedovolím si povedať, že je to kompletne naša zásluha. Ale protesty boli zvládnuté.

Vaša agentúra je známa tým, že máte control room, kde sú ľudia, ktorí riešia krízové situácie. Majú prístup ku kamerám a sledujú celý dav.

Control room je náš produkt, ktorý máme na Slovensku ako jediní. Dokonca ho dodávame iným eventovkám. Voláme to mobilné operačné stredisko, je to priestor, ktorý má mnohé technologické vybavenia. Je to najmä kamerový systém, ktorý veľmi rýchlo rozložíme a zapojíme a prostredníctvom neho sledujeme dav a vieme vo veľmi rýchlom čase reagovať.

Okrem toho tam však sedí krízový štáb. Identifikujeme problémy, provokatérov alebo sledujeme hustotu davu, ako ho treba smerovať a podobne. Máme tiež výstupy z vysielačiek, komunikujeme s policajtmi, hasičmi a záchranármi.

Kde si takýto control room postavíte?

Záleží na infraštruktúre. Musí odolať aj počasiu, takže máme napríklad záložné plány v prípade vypadnutia elektriny, máme štvornásobnú zálohu internetového pripojenia. Ideálne je to postaviť niekde v budove vedľa, no mávame aj stany.

zdroj: PS: Events

Prešiel som si zoznam vašich klientov. Čo ste robili pre Google?

Robíme im všetky eventy. Prioritne sú zamerané na ich klientov v oblasti digitálneho marketingu. Robíme im agentúrne či vzdelávacie dni a máme na starosti produkciu či support ich aktivít.

Aký najdrahší event ste organizovali?

Naše zatiaľ najdrahšie eventy sa hýbu v rozpočtoch cez 100 000 eur, pričom je bežná praktika, že si klient prenajíma a zazmluvňuje priestor sám – prenájom teda nebýva súčasťou rozpočtu.

Akí sú to klienti?

Súkromné firmy. Štátnych zákazok máme minimum.

Pri event managemente určite spolupracujete aj so známymi ľuďmi. Koľko si Adela Banášová či Sajfa pýtajú za jednu moderovačku?

Často spolupracujeme so známymi osobnosťami, medzi ktoré patria spomínaní moderátori, ale aj kapely, speváci, zabávači a podobne. Ich honoráre závisia od viacerých faktorov, ktorým sa sumy niekedy prispôsobujú. Umelec napríklad väčšinou prihliada na fakt, či ide o jednorázovú akciu, šnúru podujatí, kde ho zazmluvníme, alebo dobročinnú akciu, respektíve akciu pre neziskovú organizáciu a podobne. Na konkrétnejšie podrobnosti sa však musíte spýtať ich.

Ktorá slovenská známa osobnosť je finančne najnáročnejšia?

Rozhodne to sú staršie veľké mená typu Elán. Z aktuálnych komerčných mien z iného súdka je to napríklad Rytmus.

Mená ako Desmod či Meky Žbirka sú asi v podobných číslach.

Desmod sa hýbe niekde medzi, ale opäť je to v závislosti od toho, či je to single koncert alebo znásobený booking. Kombinácia Mekyho s orchestrom lacná nebola.

Kto by si objednal Mekyho Žbirku s orchestrom?

Veľké korporácie a veľkí zamestnávatelia. V Bratislave. Predstavte si zamestnanecký event obrovskej firmy ako Slovnaft či Volkswagen. Nemajú problém spraviť pre svojich zamestnancov vianočný večierok s Mekym.

Takéto firmy majú večierky aj s osemtisíc ľuďmi. A to sa nedeje v kanceláriách, ale napríklad na zimnom štadióne s veľkým koncertným zvukom, obrovským cateringom a podobne.

Koľko ľudí sa podieľa na evente pre osemtisíc ľudí?

Z agentúry to rieši asi šesť až osem ľudí. A potom sú tu dodávatelia ako catering, hostesky, technici a SBS-kári, tých môžu byť desiatky až stovky.

Riešite tiež viedenský maratón. Titulky novín nedávno ovládol rekordman Eliud Kipchoge, ktorý zvládol zabehnúť maratónsku vzdialnosť (42,2 km) pod 2 hodiny. Nezabehol to však úplne sám, na celej akcii sa podieľali stovky ľudí.

To bola obrovská udalosť. A bolo tam veľmi veľa rôznych vychytávok. Napríklad sa z nového asfaltu odobrali vzorky, podľa ktorých boli vyvinuté jeho tenisky.

Okolo Eliuda tiež celý čas obiehali bežci v špeciálnej formácii, ktorí znižovali odpor vzduchu. Vedci usúdili, že najdôležitejšie bude, aby si Eliud udržal konštantnú rýchlosť a nespomaľoval, ani nezrýchľoval. Aby bežal doslova na desatiny kilometrov rovnakou rýchlosťou.

Takisto tam bolo auto, ktoré Eliudovi laserami presne vytyčovalo dráhu behu a tiež koordinovalo ostatných.

Áno. Okrem toho bol kvôli kvalite vzduchu dôležitý výber mesta. Vybrala sa Viedeň, ktorá napríklad splnila kritérium, podľa ktorého musela byť najviac tri časové pásma od tréningového centra v Keni, kde mesiace trénoval. Aby nemal veľkú zmenu biorytmu.

Bolo tiež nutné, aby bola nadmorská výška nízka, kvôli riedkosti vzduchu a objemu kyslíka. Prater sa vybral zasa kvôli množstvu stromov.

Na celej výzve navyše pracoval tím meteorológov, ktorí najprv určili 10-dňové okno, v ktorom sa to malo bežať. Až tesne pred rekordom určili presný dátum a čas.

Akú rolu v tom hralo PS:Events? Predpokladám, že ste neasfaltovali bežeckú dráhu.

Od minulého roka spolupracujeme s organizátorom viedenského maratónu. Oslovili nás tentokrát, aby sme im pomohli s bezpečnosťou, najmä kamerami.

Koľko to celé mohlo stáť?

My sme s tými všetkými trikmi nepomáhali, iba sme ich s obdivom sledovali. Presné čísla neviem, no môj súkromný odhad je viac ako milión eur. Len samotná generálka stála státisíce.

Najnovšie videá

Trendové videá