Predaj firmy za sto miliónov a zákazníci ako Netflix. Aj o tom sú príbehy najmladších slovenských milionárov

  • Príbehy mladých slovenských milionárov môžu byť motiváciou či inšpiráciou
  • Týchto 5 mladých Slovákov vybudovalo miliónový biznis s medzinárodným presahom
BeFunky-collage-10
archív GymBeam/Pexels/archív Footshop
  • Príbehy mladých slovenských milionárov môžu byť motiváciou či inšpiráciou
  • Týchto 5 mladých Slovákov vybudovalo miliónový biznis s medzinárodným presahom

Vo svete sa o milionároch hovorí na každodennej báze. O ich medializáciu nie je problém a pozná ich takmer každý. Na Slovensku sa síce o milionároch hovorí, no väčšinou v spojitosti s nejakou kauzou či v negatívnom svetle.

Na druhej strane však aj v našich končinách máme množstvo šikovných, inovatívnych, no hlavne mladých ľudí, o ktorých by sa malo hovoriť a písať oveľa viac. Ich príbehy sú nielen motiváciou či inšpiráciou, ale aj príkladom toho, že za úspechom je predovšetkým tvrdá práca.

Rozhodli sme sa preto vybrať TOP 5 najmladších Slovákov, ktorí sa prostredníctvom svojich projektov preslávili nie len na Slovensku, ale aj v zahraničí. V mladom veku navyše založili firmy, ktorých súčasné hodnoty predstavujú milióny eur.

Jeho služby využíva aj Netflix či Spotify (Peter Komorník)

Preslávil sa predovšetkým vďaka projektu Slido, ktorého je spoluzakladateľom. Predtým však pracoval v spoločnosti Samsung či v slovenskej pobočke firmy Google. Určitý čas v rámci doktorandského štúdia viedol prednášky so študentami, kde vznikol aj prvotný nápad založenia dnes už svetoznámej spoločnosti.

Peter sa od svojich študentov snažil dostávať spätnú väzbu, ktorá by mu napomohla k ešte lepším prednáškam. Rozhodol sa preto pre nastrihanie papierikov, ktoré rozdal študentom a tí následne anonýmne napísali ich názory na vyučovaciu hodinu. Časom si uvedomil, že takýto spôsob spätnej väzby, ktorému by sa dodala určitá digitalizácia by mohol fungovať nielen v školstve, ale aj na konferenciách či rôznych podujatiach.

V roku 2012 tak došlo k oficiálnemu vzniku služby Slido, ktorá sa stala finalistom súťaže StartupAwards. Za pár rokov sa spoločnosť preslávila najmä za hranicami, kde získala množstvo investorov či klientov a zozbierala viacero úspechov. V roku 2017 bolo Slido použité na viac ako 60-tisícoch podujatí a vo viac ako 130 krajinách sveta.

Dnes sú medzi najzvučnejšími zákazníkmi spoločnosti ako Netflix, Dell, Spotify či Nike. Službu navyše už využili aj osobnosti, akými sú napríklad Elon Musk či Steve Wozniak.

To, že sa jedná o jednu z najrýchlejšie rastúcich firiem na Slovensku potvrdzuje aj to, že spoločnosť v roku 2018 zvýšila zisk o   67% na vyše 87-tisíc eur a tržby jej narástli o 95% na viac než 5 mil. eur.

Najznámejší e-shop v oblasti fitness alebo inak povedané, za 5 rokov vybudovaná miliónová firma (Dalibor Cicman)

Zaoberá sa prevažne eCommerce oblasťou, v rámci ktorej ako študent spustil svoj prvý projekt v roku 2003. Najväčší úspech sa však dostavil v roku 2013, kedy založil jeden z najznámejších e-shopov na Slovensku – GymBeam. Nakoľko jeho firma rastie raketovým tempom a za 5 rokov sa mu podarilo vybudovať miliónovú firmu, Forbes ho v roku 2018 zaradil aj do prestížneho rebríčka 30 pod 30.

zdroj: Archív GymBeam

Hneď druhý rok po založení predstavoval obrat firmy približne 2,5 milióna eur, v súčasnosti je táto hodnota 7-krát väčšia. Jeho víziou je vybudovať online fitness platformu pre 160 miliónov nadšencov v strednej a východnej Európe a neustále zvyšovať tržby.

Spoločnosť sa momentálne okrem Slovenska zameriava aj na krajiny, akými je Nemecko, Česko, Maďarsko, Rumunsko, Bulharsko, Chorvátsko či Ukrajina. Do roku 2021 sa však chystajú expandovať aj na iné trhy, medzi ktorými by sa mohlo objaviť napríklad Slovinsko, Srbsko, Bosna, Moldavsko či Gruzínsko. Dalibor to uviedol v rozhovore pre Startitup ešte začiatkom tohto roka.

Platforma, ktorá umožňuje kombinovať lety vyše 759 dopravcov a plánuje sa stať prvým celosvetovým superdopravcom (Jozef Képesi)

Képesi spolu s Oliverom Dlouhým založili ešte v roku 2012 spoločnosť SkyPicker, ktorá je v súčasnosti známa pod názvom Kiwi. Založením spoločnosti reagovali najmä na v tom čase slabú ponuku leteniek ponúkaných na trhu.

Hlavnou myšlienkou projektu je vlastný algoritmus virtuálneho prepojovania, ktorý umožňuje kombinovať lety vyše 759 dopravcov, ktorí častokrát vzájomne nespolupracujú. Kiwi.com v súčasnosti predstavuje jednu z najrýchlejšie rastúcich technologických spoločnosti v regióne strednej Európy.

Úspech platformy potvrdzujú aj dostupné finančné štatistiky, nakoľko spoločnosť v júni 2018 pokorila tržbami podstatnú hranicu 100 miliónov eur.

Ich aktuálnym cieľom je stať sa prvým celosvetovým virtuálnym „superdopravcom“ a poskytnúť zákazníkom kompletné riešenie pre najvýhodnejšiu cestu kedykoľvek, odkiaľkoľvek a kamkoľvek.

Český Forbes pred pár dňami informoval, že do spoločnosti vstupuje newyorský fond General Atlantic, ktorý bude novým strategickým partnerom. Za nadpolovičný podiel, ktorý získal americký fond museli podľa informácií Forbesu zaplatiť približne 100 miliónov libier.

Limitovaná edícia aj od Kanyeho Westa či spolupráca s Rytmusom (Peter Hajduček)

V rámci svojej bakalárskej práce spustil v roku 2011 internetový obchod s teniskami Footshop. Prvú kamennú predajňu s prepracovaným konceptom založil v Prahe v roku 2014 a o dva roky neskôr vznikla aj dcérska firma na Slovensku.

V súčasnosti ide o jeden z najznámejších obchodov nielen na Slovensku a v Čechách, ale koncepct sa postupne dostáva aj do iných európskych krajín. Do svojho rebríčka 30pod30 ho Forbes zaradil hneď dvakrát, naposledy v roku 2017.

zdroj: archív Footshop

Footshop zákazníkom prináša exkluzívne modely tenisiek od zahraničných celebrít či známych značiek. V roku 2015 sa spoločnosť stala súčasťou rodiny adidas Consortium a tak sa okrem nových tvárí zo sveta tenisiek dostal aj k limitovaným edíciám, ktorá dnes zahŕňa napríklad Yeezy od Kanyeho Westa.

Footshop v roku 2018 pôsobil v online na 11 trhoch a minulý rok dosiahli tržby 560 mil. CZK oproti roku 2017, kedy to bolo 390 mil. CZK. Zároveň aj pri raste udržali pozitívnu EBITD-U.

Z pohľadu marketingu vydali niekoľko vlastných produktov: vlastné žabky v spolupráci s Life is Porno, kolekciu oblečenia s Rytmusom, prvé vlastné tenisky v spolupráci s americkou značkou KangaROOS či hodinky s tradičným českým výrobcom Prim.

Milionárom sa stal behom jediného dňa (Andrej Pančík)

Andrej dokončil doktorandské štúdium na elitnej zahraničnej škole – Oxforde. Práve tam začala jeho biznis kariéra, nakoľko v roku 2012 s kolegami založil fundraisingový projekt Prizeo. Táto globálna platforma mala predovšetkým charitatívnu činnosť, no zároveň umožňovala ľuďom stretnúť sa so známymi hercami, spevákmi či športovcami. Z tohto projektu neskôr vznikla idea Representu s podobnou myšlienkou.

Do projektov sa zapojilo množstvo celosvetovo známych osobností ako Lady Gaga, Britney Spears, Miley Cyrus, Justin Bieber, Enrique Iglesias, Avril Lavigne, Bill Murray, Michael Phelps, Arnold Schwarzenegger, Jamie Oliver, Valentino Rossi či naša Dominika Cibulková, ale aj ďalší iní. Jedna takáto kampaň pritom dokáže zarobiť milióny dolárov.

Príkladom je napríklad fakt, že v kampani napríklad Justina Biebera sa vyzbieralo viac ako milión dolárov. Startup navyše podporili aj tí najväčší investori, medzi ktorými sa objavil nebohý Kobe Bryant, James Franco či Ashton Kutcher.

Práve vďaka týmto nápadom sa z Andreja behom dňa stal milionár, nakoľko v roku 2016 spolu so spoločníkmi predali Represent za 100 miliónov dolárov firme CustomInk.

Andrej však naďalej vytvára ďalšie projekty, čoho príkladom je vytvorenie Blue Vision Labs. Ten na trh priniesol revolučnú technológiu postavenú na rozšírenej realite. World Eco­no­mic Fo­rum spo­loč­nosti ude­lilo ti­tul Tech­no­lo­gic­ký prie­kop­ní­k roka 2018 a Blue Vi­sion sa v októbri sa spojili so službou Lyft. Tá za startup zaplatila takmer 100 miliónov dolárov.

Zdroj: Sli.do, daliborcicman.sk, Forbes, Finstat, Footshop

Najnovšie videá

Trendové videá