Slovensko na mýte prichádza o milióny eur, takmer polovica putuje spoločnosti SkyToll

  • Od začiatku januára do konca júna zaplatili dopravcovia na mýtnom 110 miliónov eur
  • SkyToll prevádzkuje mýtny systém na Slovensku od roku 2010
skytoll
Ilustračná foto:TASR
  • Od začiatku januára do konca júna zaplatili dopravcovia na mýtnom 110 miliónov eur
  • SkyToll prevádzkuje mýtny systém na Slovensku od roku 2010

Systém výberu mýta za používanie spoplatnených ciest na Slovensku je nastavený neefektívne, takmer polovicu z vybraných poplatkov zinkasoval prevádzkovateľ systému, spoločnosť SkyToll. V tlačovej správe to dnes uviedol Najvyšší kontrolný úrad (NKÚ).

Milióny eur ročne

V praxi to znamená, že Slovensko tak prichádza o milióny eur ročne. Výber mýta za jazdu autobusov a nákladných vozidiel po diaľniciach a ďalších spoplatnených cestách na Slovensku v prvom tohtoročnom štvrťroku pokračoval v raste a dosiahol nový rekord.

Vyplýva to z údajov, ktoré dnes ČTK poskytol prevádzkovateľ mýtneho systému, spoločnosť SkyToll. Hospodárske noviny informovali, že od začiatku januára do konca júna zaplatili dopravcovia na mýtnom 110 miliónov eur.

Najdrahší tender, kontrakt platný ešte 3 roky

SkyToll prevádzkuje mýtny systém na Slovensku od roku 2010, kontrakt mu skončí koncom roka 2022. Tender vyhral s najdrahšou ponukou potom, čo v súťaži zostal po vylúčení ostatných záujemcov sám. Firmu v roku 2012 ovládol český podnikateľ Petr Syrovátko. SkyToll zase v konzorciu s firmou CzechToll zo skupiny PPF podnikateľa Petra Kellnera uspel v Česku v mýtnom tendri s ponukou na desaťročnú prevádzku za 10,75 miliardy korún (takmer 60 miliónov eur).

Český miliardár pred necelým mesiacom prevzal aj mediálnu spoločnosť Central European Media Enterprises (CME). Tá pôsobí v strednej a východnej Európe a prevádzkuje 30 televíznych staníc, medzi ktorými je aj Markíza či česká Nova.

Podľa NKÚ výnosy z mýta na Slovensku za uplynulých deväť rokov dosiahli 1,58 miliardy eur. Zo spomínanej sumy SkyToll získal až 48 percent, ďalších sedem percent iné firmy a iba 45 percent dostal štátny správca diaľnic a rýchlostných ciest NDS.

Neefektívne hospodárenie

„NKÚ na základe kontroly upozorňuje na neefektívne a nehospodárne nastavený systém, ako aj na vážne riziká do budúcnosti. Tie súvisia s vlastníctvom celého technického zázemia pre výber mýta a z toho vyplývajúce obmedzené možnosti, ktoré má NDS pri rozhodovaní o prevádzkovateľovi mýta po roku 2022,“ uviedol úrad. Dodal, že štát nevlastní nielen samotný systém na výber mýta, ale ani súvisiace technické zariadenia.

zdroj: TASR

Mýto za jazdu po diaľniciach, rýchlostných cestách a po vybraných úsekoch ciest prvej triedy musia na území SR platiť autobusy a nákladné autá s hmotnosťou nad 3,5 tony. Sadzba mýta závisí od druhu vozidla, jeho hmotnosti, počtu náprav a emisnej triedy automobilu.

Osobné vozidlá na slovenskom platia za používanie diaľnic a rýchlostných ciest prostredníctvom elektronickej diaľničnej známky, ktorej cena na rozdiel od mýta nezávisí od počtu najazdených kilometrov, ale na dobe jej platnosti.

Zdroj: ČTK, Hospodárske noviny

Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy

Najnovšie videá

Trendové videá