Slovensko na mýte prichádza o milióny eur, takmer polovica putuje spoločnosti SkyToll
- Od začiatku januára do konca júna zaplatili dopravcovia na mýtnom 110 miliónov eur
- SkyToll prevádzkuje mýtny systém na Slovensku od roku 2010
- Od začiatku januára do konca júna zaplatili dopravcovia na mýtnom 110 miliónov eur
- SkyToll prevádzkuje mýtny systém na Slovensku od roku 2010
Systém výberu mýta za používanie spoplatnených ciest na Slovensku je nastavený neefektívne, takmer polovicu z vybraných poplatkov zinkasoval prevádzkovateľ systému, spoločnosť SkyToll. V tlačovej správe to dnes uviedol Najvyšší kontrolný úrad (NKÚ).
Milióny eur ročne
V praxi to znamená, že Slovensko tak prichádza o milióny eur ročne. Výber mýta za jazdu autobusov a nákladných vozidiel po diaľniciach a ďalších spoplatnených cestách na Slovensku v prvom tohtoročnom štvrťroku pokračoval v raste a dosiahol nový rekord.
Vyplýva to z údajov, ktoré dnes ČTK poskytol prevádzkovateľ mýtneho systému, spoločnosť SkyToll. Hospodárske noviny informovali, že od začiatku januára do konca júna zaplatili dopravcovia na mýtnom 110 miliónov eur.
Takmer polovica z výberu diaľničného mýta končí na účte spoločnosti SkyToll, informuje Najvyšší kontrolný úrad. Len desať centov z jedného eura zaplateného na mýte v rokoch 2014 – 2018 sa použilo na výstavbu nových diaľnic.🤦🏻♂️ https://t.co/ooC3ghPBXL
— Roman Palacka (@RomanPalacka) November 22, 2019
Najdrahší tender, kontrakt platný ešte 3 roky
SkyToll prevádzkuje mýtny systém na Slovensku od roku 2010, kontrakt mu skončí koncom roka 2022. Tender vyhral s najdrahšou ponukou potom, čo v súťaži zostal po vylúčení ostatných záujemcov sám. Firmu v roku 2012 ovládol český podnikateľ Petr Syrovátko. SkyToll zase v konzorciu s firmou CzechToll zo skupiny PPF podnikateľa Petra Kellnera uspel v Česku v mýtnom tendri s ponukou na desaťročnú prevádzku za 10,75 miliardy korún (takmer 60 miliónov eur).
Český miliardár pred necelým mesiacom prevzal aj mediálnu spoločnosť Central European Media Enterprises (CME). Tá pôsobí v strednej a východnej Európe a prevádzkuje 30 televíznych staníc, medzi ktorými je aj Markíza či česká Nova.
Český podnikateľ Petr Kellner prevezme CME, v balíku je aj TV Markíza. Viac na: https://t.co/jL93jhIGW0 pic.twitter.com/iF3UUaFZOC
— tvnoviny.sk (@spravodajstvo) October 28, 2019
Podľa NKÚ výnosy z mýta na Slovensku za uplynulých deväť rokov dosiahli 1,58 miliardy eur. Zo spomínanej sumy SkyToll získal až 48 percent, ďalších sedem percent iné firmy a iba 45 percent dostal štátny správca diaľnic a rýchlostných ciest NDS.
Neefektívne hospodárenie
„NKÚ na základe kontroly upozorňuje na neefektívne a nehospodárne nastavený systém, ako aj na vážne riziká do budúcnosti. Tie súvisia s vlastníctvom celého technického zázemia pre výber mýta a z toho vyplývajúce obmedzené možnosti, ktoré má NDS pri rozhodovaní o prevádzkovateľovi mýta po roku 2022,“ uviedol úrad. Dodal, že štát nevlastní nielen samotný systém na výber mýta, ale ani súvisiace technické zariadenia.
Mýto za jazdu po diaľniciach, rýchlostných cestách a po vybraných úsekoch ciest prvej triedy musia na území SR platiť autobusy a nákladné autá s hmotnosťou nad 3,5 tony. Sadzba mýta závisí od druhu vozidla, jeho hmotnosti, počtu náprav a emisnej triedy automobilu.
Osobné vozidlá na slovenskom platia za používanie diaľnic a rýchlostných ciest prostredníctvom elektronickej diaľničnej známky, ktorej cena na rozdiel od mýta nezávisí od počtu najazdených kilometrov, ale na dobe jej platnosti.
Zdroj: ČTK, Hospodárske noviny
Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy