Startup priniesol do Auparku instagramové lovebrandy. Vlastnú značku si tu môžeš vystaviť aj ty
- Startup Pop Up Store pomáha online značkám v offline svete
- Koncept už na Instagrame vychválili Soňa Skoncová, Jana Hrmová či Saša Orviská
- Policu v regáli si tu môžeš prenajať od 7 eur na deň
- Startup Pop Up Store pomáha online značkám v offline svete
- Koncept už na Instagrame vychválili Soňa Skoncová, Jana Hrmová či Saša Orviská
- Policu v regáli si tu môžeš prenajať od 7 eur na deň
Posledné dni Instagram bombarduje značka Pop Up Store, ktorú na sociálnych sieťach promujú napríklad Soňa Skoncová, Jana Hrmová, Alexandra Orviská či moderátor Mišo Sabo. Okolo startupu, ktorý má svoju prevádzku v Auparku, je neustále rušno, preto nás zaujímalo, čím je obchod taký výnimočný.
V predajni v Auparku nás hneď zaujal nezvyčajný a uhladený dizajn celej prevádzky, no pri vstupe k nám okamžite pribehli majitelia a všetko vysvetlili.
Pop Up Store podporuje online značky v offline svete. Pokiaľ si nemôžu dovoliť alebo nechcú vlastnú prevádzku v obchodnom centre, môžu si prenajať policu či celý regál (takzvaný pop-up) práve v Pop Up Store. Auparková prevádzka takto spolupracuje už s približne 30 značkami, ktoré by si inak našiel len na internete.
V Auparku si teraz môžeš kúpiť instagramové lovebrandy, ktoré kraľujú slovenskému internetu, no v kamennej prevádzke si ich ešte nevidel. Nielenže tak ide o miesto, kde zaručene nájdeš skvelé nápady na vianočné darčeky, no tiež o nezvyčajný podnikateľský koncept, ktorý sa na Slovensku vyskytol prvýkrát.
Jeden z majiteľov, Patrik Gunda, nám o číslach, koncepte a plánoch Pop Up Store povedal viac.
Čo je Pop Up Store a ako vznikol?
Približne 3 roky dozadu sme mali 4 mesiace kiosk v pasáži. Taký ten ostrovček, okolo ktorého chodia ľudia. Bola to skvelá skúsenosť, no zistili sme 4 podstatné veci. Že nás nebaví každé ráno vykladať zo skriniek tovar, že by sme potrebovali viac značiek, že nás obmedzuje priestor a hlavne, že všetky náklady znášame sami.
Vedeli sme, že niečo musíme spraviť lepšie. V tom čase sme dovážali asi 5 značiek a robili im celkom solídny marketing, no venovať sa viacerým by sme nezvládli. Ale ak by sme mali značiek 30, uspokojili by sme viacero zákazníkov, čo sa rovná lepším výsledkom. Hneď vtedy nám napadla myšlienka zlúčiť obchodníkov s podobnými túžbami, ako máme my.
Pre väčšinu menších firiem je obrovská bariéra dostať sa do kvalitných shopping centier mimo svojich e-shopov, ktorý máme aj my. Preto sme vytvorili projekt s dočasným názvom Regal Shop, lebo sme chceli jednotlivé regály prenajímať iným značkám a tým zdieľať vysoké náklady. Slovo Regal sa nám však nezdalo dosť zaujímavé a navyše potom vznikol aj známy burger. Vypracovali sme si zopár podkladov, víziu, dokonca sme pár firiem oslovili, ale projekt kvôli názvu ďalšie dva roky ležal.
Až začiatkom tohto roka sme spoznali Pop Upy v Londýne a vtedy nám bliklo. Pop Up je v online vyskakovacie okno, a s naším Pop Up-om e-shopy vyskočia do offline sveta. Regály sme premenovali na Pop Upy a celý projekt dostal názov Pop-Up Store.
Takže značky, ktoré vidíme v obchode nie sú Vaše? Ako ste sa k nim dostali?
90 % z nich nie je. Na začiatku sme oslovili asi 20 e-shopov, ktoré sa nám zdali zaujímavé a mali sme z nich pocit, že by sa radi prezentovali aj offline. 15 z nich povedalo áno a to bol pre nás jasný signál, že projekt má význam. Tí ľudia uverili len našej myšlienke a nám, ako realizátorom, to dodalo neskutočnú energiu a odvahu. Veľmi si to vážime.
Prečo ste si vybrali práve Aupark?
Je to pre nás stále jedno z najlepších shopping centier a dosť veľkú úlohu zohrala aj momentálna dostupnosť voľných priestorov. Manažmentu sa, našťastie, projekt páčil a sme radi, že sme prvý obchod otvorili práve tu.
Vianočné balíčky v Pop Up Store
Čo vlastne e-shopom ponúkate?
V podstate je to hlavne priestor, personál a marketing. To sú najdrahšie položky. Čo je však ťažko vyčísliteľné, je prístup k ich zákazníkom, ľudskosť a vášeň pre predaj.
Jedným zo základných pilierov, na ktorých staviame, je dokonalé zaškolenie, teda vedomosti o produktoch. Chceme vedieť pôvod, zloženie, účinky, prečo sú ich produkty lepšie ako konkurencia a podobne. Školenie od jednej značky trvá v priemere 2 hodiny a ovládať viac než 30 značiek nie je jednoduché. Ale pre kvalitný predaj zákazníkom je to nevyhnutné.
Ďalší benefit, tentoraz pre ich zákazníkov, je možnosť vyskúšať produkty pred kúpou. Toto sa v online svete nedá. Zákazník sa tam rozhoduje len na základe externých vplyvov. Preto u nás v obchode dbáme na to, aby bol k dispozícii tester prakticky zo všetkého. Návštevníci obchodu si toto veľmi vážia. Denne sa stáva, že im ani nestihneme odpovedať na celú ich otázku a po vyskúšaní krému hneď produkt kupujú.
Spomínali ste personál, ako značky vnímajú, že ich produkty predáva niekto iný?
Vnímajú to pozitívne, pretože vidia, že to myslíme vážne a ich produkty ovládame. Záleží nám na tom, aby nás vnímali ako ich partnerov.
Zatiaľ predávate ale vy sami, majitelia.
Áno, jednak je to náš projekt a chceme ho vyladiť do kvality. Navyše, osobný predaj a kontakt s ľuďmi je to, čo nás baví a čo nám v online chýbalo.
Nemôžeme chcieť, aby to za nás budoval niekto iný. Keď budeme s obchodom a procesmi spokojní, začneme hľadať predavačky. Ale najprv si tým chceme prejsť sami, len tak potom odovzdáme potrebné know-how ďalej a budeme si istí, že zákazník aj klient dostanú kvalitné služby.
Teraz k hlavnej otázke. Povedzme si, že vlastním e-shop, koľko ma bude stáť umiestnenie produktov do obchodu?
To záleží od typu a od počtu regálov. Rolu tiež zohráva aj viazanosť. Jedna polica na 12 mesiacov u nás stojí 200 eur/mesiac. To je v prepočte menej ako 7 eur/deň.
Ak máte produktov viac a potrebujete napríklad celý regál, čo je 6 políc, tak sa ceny políc pohybujú od 700 eur/mesiac pri najdlhšej viazanosti.
Pri rozhodovaní klientom pomáhame. Najľahšie by bolo každému dať po regáli na celý rok. Pre nás je ale dôležité, aby sa im z dlhodobého hľadiska investícia vrátila. Preto kladieme dôraz na to, aby sa spolupráca nastavila dobre.
Tiež z obchodu nechceme robiť preplnenú drogériu, produkty teda máme rôzne a dávame si záležať na tom, ako sú vystavené.
700 eur za mesiac za regál je celkom dosť, nie?
V porovnaní s kioskom, kde máte kompletné náklady aj s personálom v tisíckach eur za mesiac, je to veľmi výhodná ponuka. Navyše s nami neplatíte žiadne vstupné náklady ako výroba stánku, či e-kasa, veď tá samotná stojí 500 eur.
Čo ak sa bojím zaviazať sa na celý rok?
Máme aj 3- aj 6-mesačnú viazanosť. Tieto modely sa dajú využiť pri launchnutí nového produktu, alebo využití sezóny. Čím kratšie obdobie, tým viac však ceny stúpajú.
Takže prenájom je všetko, za čo by som platil?
Prakticky áno, jediný doplatok je provízia z predaja, ktorou pokrývame napríklad platby kartou alebo tašky k nákupu. Tá je minimálne vo výške 5 %.
Ako sa dostanem k tržbe za moje produkty?
Vieme, že cash flow je pre malé firmy dôležitý a držať priveľké skladové zásoby tiež nie je sranda. Preto posielame tržby klientom na týždennej báze.
Nič nezadržiavame, dôležite je aby ste s peniazmi mohli pracovať. Snažíme sa držať aj relatívne malý sklad, aby vám extrémne nevzrástli náklady na nakúpený tovar. Každý klient má vlastný e-shop, nemôžeme od nich chcieť aby držali dva plné sklady.
Ako sa Vám zatiaľ darí? Ako hodnotíte obdobie od otvorenia?
Je veľmi ťažké hodnotiť tak krátke obdobie. Otvorili sme 5.októbra, čiže budeme otvorení len 2 mesiace. Nikto náš brand nepoznal, všetko budujeme z nuly. Podľa ohlasov od zákazníkov to hodnotíme veľmi pozitívne. Vieme čo a ako môžeme zlepšiť, takže máme možnosti sa realizovať.
Čísla tiež ukazujú, že väčšina klientov by mala byť spokojná. Celkovo máme dojem, že sa nám podarilo úspešne vstúpiť na trh a odštartovať.
Vnímate aj nejaké rozdiely v úspešnosti medzi značkami?
Samozrejme. Všetko je o práci s brandom. Kvalitný produkt zaručí, aby sa zákazník vrátil. Ale ak o vás nikdy nepočul alebo ho jednoducho nepozná, je veľmi ťažké presadiť sa v offline svete.
Na druhej strane, ak v offline biznise prerobíte 200 eur za mesiac, nie je to dôvod na smútok. Oveľa vyššie sumy dávajú firmy do Adwords a Facebooku a nie vždy na kampaniach zarábajú.
Sčasti je to tiež reklama a investícia do značky, ktorá sa prejaví v dlhodobom hľadisku. Nie je možné pozerať sa na to pohľadom „vyhodnotím si cenu za klik a konverziu“. Z offline predaja vychádzajú aj ďalšie benefity ako zvyšovanie dôveryhodnosti značky a podobne.
V skratke – značky, ktoré dlho a dobre pracujú na svojom povedomí, to u nás majú ľahšie. Pre nich sme ideálna voľba, pretože bez starostí získajú nový predajný kanál a my garantujeme, že bude aj kvalitný.
Meriate spomínanú konverziu nákupov?
Samozrejme. Meriame tiež celkovú návštevnosť, dokonca aj v akej zóne a akému regálu venovali ľudia pozornosť. Dáta zbierame a podľa toho budeme obchod zlepšovať.
Aká je výška konverzie, prípadne iné zaujímavé metriky?
To už sú dosť citlivé otázky, ale môžem povedať, že pomer nákupov k návštevníkom je viac ako 45 %, čo je neporovnateľné s online konverziami. Údaje teda momentálne hovoria to, že takmer každý druhý návštevník si niečo aj kúpi.
Priemerný nákup je viac ako 35 eur a ďalšie čísla by sme si už radi nechali pre seba.
Takže, to znamená, že ľudia chodia kupovať priamo vyhliadnuté produkty?
Áno, aj to. Ale skôr by som povedal, že k nám chodia ľudia, ktorí chcú nakupovať. Chcú pokryť nejakú potrebu, či už je to konkrétny problém, napríklad mastná pleť, alebo sa o seba dlhodobo starajú a nechajú si pri kúpe poradiť.
Aký sortiment momentálne predávate a aká je vízia?
Vízia je multibrand store. S tým sa spája aj viacero kategórií. Nechceme byť len kozmetika a nechceme mať len insta-famous značky. Aj keď priznávame, že kozmetika je momentálne najviac zastúpená. Je to ale logické, je to spotrebný tovar a rieši veľa problémov, ktoré zákazníci potrebujú vyriešiť. Tento trend však chceme upraviť.
Obchod je aktuálne rozdelený do troch hlavných zón. Biela a zelená stena je viac kozmeticky ladená. Čierna stena s rebríkmi má evokovať bio produkty a bio zloženie. V strede je fashion zóna pre pár značiek, ktorá sa bude rozširovať.
Stále však vnímame zákazníkov a počúvame trh, podľa toho budeme sortiment a rozdelenie upravovať.
Máme čakať aj ďalšie predajne?
Verím, že áno. Všetko nasvedčuje tomu, že by sme ďalší rok chceli otvoriť 4 prevádzky. Pozornosť upriamujeme na exkluzívne centrá a bohaté mestá ako Praha, Viedeň, Budapešť. Zvažujeme tiež Košice, prípadne druhý obchod v Bratislave.
Záleží to od mnohých premenných, preto je priskoro o tom hovoriť. Pohrávame sa aj s myšlienkou línie v menších mestách, samozrejme za nižšie náklady. Nevylučujeme ani franchising.
Verzií je viac, cieľ je však jeden, chceme dať online firmám to, čo sami nezvládnu. A chceme to robiť kvalitne pre návštevníka a zákazníka. Win-win-win.