Prispel si, v dobrej vôli pomôcť obetiam v Prešove, na falošný účet? Banky nám prezradili, ako postupovať

  • Mesto Prešov a Polícia SR včera popoludní zverejnili číslo účtu, na ktoré môžu ľudia prispievať ľubovoľnou sumou a pomôcť tak obetiam obrovskej tragédie
  • Vzniklo však niekoľko falošných kont, na ktoré sa už ľuďom omylom podarilo peniaze poslať
  • Situáciu rieši polícia a cesta späť existuje
prešov_bad account
Ilustračný obrázok (unsplash.com)/TASR
  • Mesto Prešov a Polícia SR včera popoludní zverejnili číslo účtu, na ktoré môžu ľudia prispievať ľubovoľnou sumou a pomôcť tak obetiam obrovskej tragédie
  • Vzniklo však niekoľko falošných kont, na ktoré sa už ľuďom omylom podarilo peniaze poslať
  • Situáciu rieši polícia a cesta späť existuje

Správy o tom, že falošné účty vznikajú a ich tvorcovia nimi okrádajú obete tragickej udalosti v Prešove, zverejnil portál presov.dnes24.sk už včera vo večerných hodinách.

Jediný a oficiálny kanál, cez ktorý sa všetkým pomocichtivým odporúčajú posielať finančné príspevky a dary, zverejnilo mesto Prešov a Polícia SR už včera popoludní. Preto si dobre uchovaj tieto údaje a ak máš potrebu prispieť, nerob tak nikde inde, jedine sem.

Oficiálny účet na pomoc obetiam výbuchu bytovky v Prešove:

SK90 7500 0000 0040 0859 1229

Variabilný symbol: 6122019

Pre zahraničné platby: 

Príjemca: MESTO Prešov

Adresa : Hlavná 73, Prešov

BIC (SWIFT) : CEKOSKBX

Čo robiť, ak si predsa len poslal zle?

Ešte stále nie je nič stratené. Ak tvoja banka v priebehu troch až piatich dní eviduje podnet na nesprávne vykonanú platbu, vie ju do niekoľkých pracovných dní zvrátiť a ty tak môžeš svoj finančný dar previesť na správny účet.

zdroj: Ilustračný obrázok (unsplash.com)

Reklamáciu môžeš podávať priamo na jednej z pobočiek buď osobne alebo telefonicky, taktiež elektronicky ale aj poštou. Banky si však za reklamáciu platby pýtajú storno poplatky. Tie sa niekedy šplhajú do celkom závratných súm.

Podľa zistení portálu FonTech je zákonná lehota na spracovanie žiadosti o reklamáciu platby pritom až 30 dní pri domácich prevodoch a až 180 dní pri zahraničných prevodoch. Ideálne je teda v internet bankingu svojej banky zrušiť platobný príkaz, ktorý ešte nebol realizovaný. Po vykonaní platby je totiž zložitejšie dostať svoje peniaze späť.

Dobrou správou je, že niektoré banky falošné účty blokujú. Na základe upozornení, ktoré sa od včera v nemalej miere dejú, sa situácia so vzniknutými nepravými účtami na pomoc ľuďom po tragédii v Prešove rieši práve týmto radikálnym spôsobom.

Príkladom je ČSOB banka, ktorá priamo oznámila, že takéto účty sú momentálne blokované. Sledujú totiž všetky transakcie a nepravé účty zablokuje ešte skôr, ako na ne ľudia stihnú peniaze poslať.

zdroj: Ilustračný obrázok (unsplash.com)

Takýto je teda postup pri jednotlivých bankách. Zisťovali pre nás kolegovia z FonTechu.

Slovenská sporiteľňa

SLSP si za vybavenie žiadosti o vrátenie prevodu účtuje poplatok 10 €, respektíve 16,60 € pri zahraničnom prevode. O vrátenie/storno prevodu môžete požiadať aj zavolaním na non-stop službu Klientske centrum na telefónne čísla 0850 111 888 (zo zahraničia +421 258 268 111).

VÚB banka

VÚB banka si za vybavenie žiadosti o vrátenie tuzemského prevodu účtuje 15 €. Žiadosť o vrátenie je možné podať na ktorejkoľvek pobočke banky.

mBank

V prípade mBank je túto žiadosť možné podať písomne cez formulár, telefonicky či elektronicky. Podľa informácií na oficiálnom webe „mBank len sprostredkováva doručenie žiadosti neoprávnenému príjemcovi a nenesie zodpovednosť za jej vyriešenie.“

Tatra banka

Poplatok za reklamáciu prevodu v tejto banke činí 10 €. Bližšie informácie môže klient získať na pobočke alebo telefonickej linke.

ČSOB

V prípade ČSOB banky je reklamácia platby riešená individuálne. Ideálnym spôsobom je ak klient navštívi akúkoľvek pobočku banky.

OTP banka

Táto banka umožňuje zrušiť platbu pred realizáciou za poplatok 10 €. Po odoslaní peňazí je žiadosť za poplatok 20 € a navyše treba počítať s poplatkami iných bánk.

Poštová banka

Poplatok za reklamáciu platby je v tomto prípade 16 €. Banka najprv kontaktuje banku príjemcu, ktorá sa pokúsi kontaktovať majiteľa konkrétneho účtu.

Prima banka

Táto banka si účtuje poplatok 6 € za vybavenie žiadosti. Požiadať o reklamáciu platby je možné priamo na pobočke banky, ktorá následne vyrieši úkony potrebné k navráteniu peňazí odosielateľovi.

Podmienky niektorých ďalších bánk pri reklamácii platby sa môžu líšiť. Pokiaľ však klient zadal platobný príkaz na nesprávne číslo účtu a platba nebola zrealizovaná, má možnosť tento príkaz zrušiť. Po uskutočnení platby je najlepším spôsobom čo najskôr kontaktovať svoju banku, ktorá bude túto situáciu riešiť, no treba sa pripraviť na poplatky za vybavenie žiadostí.

Zdroje: presov.dnes24.sk, fontech.startitup.sk

Najnovšie videá

Trendové videá