Štatnik Pellegrini alebo zlý chlapec Fico? Odborník komentuje spot strany Smer-SD
- Izraelská agentúra, ktorá ako prvá prišla s takmer identickýcm videom zvažuje žalobu
- Odorníci sa zhodujú, že použitie deti v predvolebných videách bolo krokom vedľa
- Reklamné spoty pre StartitUp zhodnotil politický marketér Michal Novota
- Izraelská agentúra, ktorá ako prvá prišla s takmer identickýcm videom zvažuje žalobu
- Odorníci sa zhodujú, že použitie deti v predvolebných videách bolo krokom vedľa
- Reklamné spoty pre StartitUp zhodnotil politický marketér Michal Novota
V posledných dňoch sa na sociálnej sieti Facebook začali objavovať videá z dielne Smeru-SD, ktoré sa behom pár hodín stali virálnymi. Hlavnou postavou je predseda strany Fico a hlavným „námetom“ je zosmiešňovanie politických oponentov.
Napriek tomu, že Fico pri zdieľaní jedného zo spomínaných videí uviedol, že „Bez mučenia priznávam, že podobné video už bolo použité v zahraničí,“ izraelská agentúra, ktorá ako prvá prišla s takmer identickýcm videom zvažuje žalobu. Informoval o tom týždenník Týždeň. Na pôvodný klip z Izraela pritom išlo niekoľko žalôb kvôli zneužitiu detí.
Využiť deti na takéto stvárnenie bolo krokom vedľa
Hlavným problémom je však obsah videí, ktorý vzbudil množstvo prevažne negatívnych ohlasov. Tie súviseli predovšetkým s použitím deťmi v prvom z videí, ktoré predstavujú lídrov opozičných strán a Fico sa hrá na učiteľa, ktorý ich karhá za zlé správanie. Keďže takéto videá u nás doposiaľ neboli súčasťou predvolebných súbojov, rozhodli sme sa osloviť politického marketéra Michala Novotu, ktorý nám poskytol svoj pohľad na tento marketingový krok Smeru.
Najväčšiu kritiku vznieslo napríklad stvárnenie „zhúleného Miška Trubana“ len niekoľkoročným chlapcom zo škôlky. Veľká časť sledovateľov video okomentovala tým, že takéto zneužitie detí nie je celkom v poriadku. Podobný názor zdieľa aj politický marketér. Ten uvádza, že „poukazovať na potenciálne drogové skúsenosti potenciálneho predsedu vlády ja úplne v poriadku, ale obávam sa, že používať na to deti v štylizovaných negatívnych polohách, ktoré ich svet veľmi nevystihujú je krokom vedľa.“
Podnety na reklamný spot sa navyše dostanú až na Generálnu prokuráturu a so sťažnosťami sa viacerí obrátili aj na Radu pre reklamu, ktorá predstavuje orgán etickej samoregulácie reklamy.
Podľa Novotu sú videá predovšetkým reakciou na silný tlak opozície, ktorá už dlhodobo volá po zmene. „Stratégovia Smeru sa rozhodli zmenu, ktorú ponúka protistrana hacknúť a zarámcovať ju ako zodpovednú, čo je len jemný významový posun od sociálnych istôt, čo bola vždy kľúčová téma Smeru. Rebranding na nejaký “nový” Smer má byť potom symbolickou čiarou za ťažkými časmi, ktoré sprevádzali Smer od vraždy Jána Kuciaka,“ dodal.
Na druhej strane sme však boli svedkami aj videí o tom, ako Peter Pellegrini povedie nový Smer, v ktorých sa už toxické tváre tejto strany neobjavujú. „O to viac prekvapuje video, zrejme z tej istej dielne, kde je hlavným hrdinom v škôlke zase ten istý Robert Fico. Stratégia strany Smer akoby fungovala v schizofrénii z koho vlastne robiť lídra. Predpokladám, že nasadenie Roberta Fica opäť do prvej línie môže vyplývať aj z čísel, ktoré strana má, kde Fico stále trhá rebríčky poznateľnosti. Dve línie vśak môžu zneisteného voliča ešte viac zneistiť,“ myslí si Novota.
Prvotný nápad alebo dlhodobá stratégia?
Napriek tomu, že viacerí odborníci hovoria o tom, že video Smeru z hľadiska posolstva bolo vydarené, podľa Novotu môžu váhajúceho alebo zneisteného voliča zmiasť. Na druhej strane je však podľa neho vzhľadom na konzumáciu špecifického typu médií pravdepodobné, že tie videá ani neuvidia. „Nemyslím si, že to video malo svoju špecifickú cieľovú skupinu. Skôr má provokovať protireakciu,“ doplnil Novotný.
Napriek tomu, že video vyzerá skôr ako rýchla taktická reakcia, stratégovia Smeru mohli využiť aj akúsi hru s voličmi na dobrého a zlého policajta. Tým prvým podľa Novotu bude „štátnik Pellegrini a druhým zasa zlý chlapec Fico, ktorému už o nič nejde. Nakoniec to sám tvrdí.“
Zdroj: tyzden.sk