Polícia upozorňuje na novú formu prania špinavých peňazí v našej krajine. Takto sa proti nej ubrániš
- Polícia Slovenskej republiky vyzýva ľudí, aby si dávali pozor na svoje bankové účty
- Na Slovensku sa vyskytla nová metóda prania špinavých peňazí
- Polícia Slovenskej republiky vyzýva ľudí, aby si dávali pozor na svoje bankové účty
- Na Slovensku sa vyskytla nová metóda prania špinavých peňazí
Polícia SR na svojej facebookovej stránke informovala, že finančná spravodajská jednotka v poslednom období zachytila prípady zneužívania osobných účtov na pranie špinavých peňazí.
Páchatelia si vytipujú obete, napríklad v Centrálnom registri dlžníkov SR, ktoré potrebujú rýchlo požičať. Sľúbia im pôžičku ale pod podmienkou, že si obete založia účet v banke a páchateľom poskytnú prístupové práva do internet bankingu.
Na zvýšenie dôveryhodnosti dokonca na vyžiadanie pošlú aj úverovú dohodu, vytvorenú v zahraničí, napríklad vo Francúzku.
Ak obeť podvodníkom naletí, zmenia prístupové práva k internet bankingu, na účet začnú prichádzať platby a vklady, ktoré prevádzajú na ďalšie zahraničné účty.
„Po založení osobného účtu nikomu neposkytuj prístupové práva. Inak môže byť tvoj účet zneužitý na legalizáciu príjmu z trestnej činnosti, alebo páchanie podvodu. Vystavuješ sa riziku, že budeš spolupáchateľom trestnej činnosti,” upozorňuje Polícia.
Neustále rastú aj nákupy cez internet. Ako platiť čo najbezpečnejšie?
Každým rokom rastie počet ľudí, ktorí si nákupy vybavujú cez internet. Pri nakupovaní cez internet by však Slováci nemali zabúdať na výber bezpečného a spoľahlivého obchodu a spôsobu platby.
Dôležité je najmä platiť u overených obchodníkov. Ak je e-shop neseriózny, je veľmi ťažké domôcť sa vrátenia peňazí. „Práve preto odporúčame platiť kartou, lebo len v tomto prípade môže banka reklamáciu riešiť za zákazníka. Ak e-shop platbu kartou neumožňuje, treba byť opatrnejší a radšej tovar kúpiť v inde, aby sme mali istotu, že neprídeme o peniaze,“ Marcela Králová z odboru platobných kariet VÚB banky.
5 bezpečnostných tipov:
Dôveryhodnosť webstránky
Pochybné e-shopy je možné rozoznať, napríklad podľa zlej gramatiky na ich webstránke alebo podľa neúplných informácií o prevádzkovateľovi obchodu.
Ďalším varovným signálom by malo byť, keď e-shop láka zákazníkov na nereálne nízke ceny. V prípade akéhokoľvek podozrenia odporúčame si dobre prečítať obchodné podmienky a aj recenzie na internete.
Šifrovaná komunikácia
Komunikácia na e-shope by mala byť šifrovaná, čo rozoznáme podľa „https“ na začiatku webovej adresy. Dôveryhodnosť stránky si môžeš pred nákupom jednoducho overiť napríklad na stránke www.scamadviser.com
Overovanie cez 3-D Secure
Jeden z najbezpečnejších spôsobov, ako zaplatiť kartou cez internet je cez 3-D Secure. Zabezpečenie cez 3-D Secure už poskytuje väčšina bánk a platba je bezpečnejšia v tom, že žiadne údaje o karte sa nedostanú priamo k obchodníkovi.
Zároveň musí byť platba overená ďalším bezpečnostným prvkom, najčastejšie kódom z SMS-ky, ktorú pošle banka držiteľovi karty.
Najbezpečnejšie e-shopy sú teda tie, ktoré sú zabezpečené cez 3-D Secure. Rozoznáš ich podľa toho, že na stránke majú logo „Mastercard Secure Code“ alebo „Verified by Visa“.
SMS notifikácie a internetový limit
Nastavenie SMS notifikácií je veľmi dôležité, lebo tie upozorňujú na každú platbu. V prípade neoprávnených transakcií sa tak o nich dozvieš ihneď a môžeš si kartu zablokovať.
Možnosť blokácie alebo dočasnej deaktivácie karty je dostupná v Mobil bankingu aj v Internet bankingu. Kartu je tak možné zablokovať okamžite, či už si doma alebo v zahraničí, bez potreby kontaktovania banky telefonicky.
„Už dávnejšie sme zaviedli aj internetový limit, ktorý si môžu klienti meniť online cez Mobil banking, prípadne Internet banking. Klienti tak môžu mať internetový limit nastavený na nulu a len keď idú platiť na internete, nastavia si ho na dostatočnú výšku. Táto zmena je bezplatná,“ dodáva Králová.
Prístupové údaje a phishing
Osobné údaje, prístupové heslá, ani údaje z platobnej karty netreba poskytovať iným osobám a ani si ich ukladať v elektronickom zariadení. Podvodníci sa snažia zneužiť dôverčivosť klienta a v jeho mene si aktivovať mobilnú aplikáciu alebo pomocou odcudzených prihlasovacích údajov sa prihlásiť do elektronického bankovníctva. Hovorí sa tomu phishing.
Zvyčajne pošlú email, ktorý sa tvári, že mu ho poslali z banky a v texte ho žiadajú, aby klikol na priložený link. Po presmerovaní na falošnú stránku, ktorá imituje vzhľad skutočného Internet bankingu, ho oznámením vyzvú, aby zadal svoje prihlasovacie údaje a heslo.
Takto sa podvodníci dostanú k prístupovým údajom a bez toho, aby to poškodený klient vedel a môžu ho obrať o peniaze.
https://www.youtube.com/watch?v=_QdPW8JrYzQ
Čítajte viac z kategórie: Zo Slovenska
Zdroje: Polícia, Slovenskej, republiky, VÚB, TS