Dopravný expert: Ak zrušíme spoplatnenie využitia ciest, finančne tým zaťažíme všetkých Slovákov
- Dnes sme ťa informovali o tom, že vláda schválila návrh na zrušenie zákona o diaľničnej známke s účinnosťou od 1. januára 2021
- Motoristi s autami do 3,5 tony by tak mali od budúceho roka jazdiť po diaľniciach a rýchlostných cestách bezplatne
- Odborníci však nad týmto krok len krútia hlavami
- Dnes sme ťa informovali o tom, že vláda schválila návrh na zrušenie zákona o diaľničnej známke s účinnosťou od 1. januára 2021
- Motoristi s autami do 3,5 tony by tak mali od budúceho roka jazdiť po diaľniciach a rýchlostných cestách bezplatne
- Odborníci však nad týmto krok len krútia hlavami
My sme o vyjadrenie požiadali riaditeľa Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo – Rastislava Cenkého.
Čítaj viac: Je to oficiálne. Vláda schválila zrušenie diaľničných známok
„Bohužiaľ, nejedná sa o odbornú, ale o predvolebnú politickú aktivitu, ktorá navyše nie je podložená ekonomickou analýzou. Poplatkom za využívanie ciest sú dnes zaťažení práve tí, ktorí tie cesty používajú. Ak ale znížime alebo zrušíme spoplatnenie využitia ciest, finančne tým zaťažíme všetkých – teda aj ľudí, ktorí tieto cesty nepoužívajú, čo podľa môjho názoru nie je spravodlivé,” hovorí pre Startitup Rastislav Cenký.
Výber poplatkov za použitie vybraných ciest by mal byť podľa dopravného experta primárne použitý na údržbu a rozvoj cestnej siete. Podľa Cenkýho sa dá polemizovať o výške spoplatnenia. Podľa jeho slov sa tým odkláňame od riešenia skutočného problému – neefektívneho výberu poplatkov, ako i skutočnosti, že financie z výberu nie sú v dostatočnej miere použité v rozvoji cestnej siete a zlepšovaní jej parametrov a bezpečnosti.
„Prehodnotenie spoplatnenia ciest diaľničnou známkou je opodstatnené napríklad v prípadoch, kde cesty nie sú dokončené a skolaudované a nedosahujú tak požadované parametre. V praxi sú to napríklad úseky ciest označené dočasným oranžovým zvislým dopravným značením,” dodáva Cenký.
K zrušeniu diaľničných známok zaujala stanovisko aj Národná diaľničná spoločnosť: „NDS počíta s príjmami z diaľničných známok vo svojich plánoch a bez nich nie je schopná zabezpečiť prevádzku a údržbu diaľnic, investície do diaľnic v prevádzke a splácanie existujúcich investičných úverov. V prípade výpadku týchto príjmov musia byť nahradené inými zdrojmi – prevádzkovými dotáciami zo štátneho rozpočtu,” vyjadrila sa NDS.
V opačnom prípade nebude podľa NDS možné zabezpečiť prevádzkovú schopnosť diaľnic a ich bezpečnosť, bude ohrozená platobná schopnosť NDS a hrozí cross default od bánk. Príjem z úhrady elektronických diaľničných známok predstavoval vlani viac ako 79 miliónov eur bez DPH a medziročne narastá (oproti roku 2018 išlo o 4 % nárast).
„Kvalita slovenských ciest je dlhodobo v úbohom stave. Slovenská národná strana nemala ministerstvo dopravy vo svojej gescii, napriek tomu vníma tragický stav ciest a tiež komplikovanú situáciu s autodopravcami. Na Slovensku máme úseky diaľnic, ktoré nás vyšli zhruba na 35-50 miliónov eur. Zo získaných peňazí za známky sa tieto diaľnice nikdy v živote nedokončia. Preto by sme mali do nich investovať tak, ako sa to bežne robí v zahraničí. To bol dôvod, prečo SNS navrhla, aby Slováci neplatili diaľničné známky,“ vyjadril sa Andrej Danko na svojej oficiálnej facebookovej stránke.