Hovorca Smeru na predvolebnej kampani zarobil najviac. Každé tretie euro išlo cez agentúry
- Tretina všetkých výdavkov z transparentných účtov politických strán nešla v predvolebných kampaniach priamo finálnym dodávateľom služieb
- Z celkových výdavkov všetkých strán v hodnote 19 miliónov eur bolo takýmto spôsobom minutých 6,3 milióna eur
- Tretina všetkých výdavkov z transparentných účtov politických strán nešla v predvolebných kampaniach priamo finálnym dodávateľom služieb
- Z celkových výdavkov všetkých strán v hodnote 19 miliónov eur bolo takýmto spôsobom minutých 6,3 milióna eur
Tretina všetkých výdavkov z transparentných účtov politických strán nešla v predvolebných kampaniach priamo finálnym dodávateľom služieb, ale cez sprostredkovateľské agentúry. Vo svojom statuse to na sociálnej sieti uviedla Transparency International Slovensko (TIS).
Z celkových výdavkov všetkých strán v hodnote 19 miliónov eur bolo takýmto spôsobom minutých 6,3 milióna eur.
Viaceré strany pritom využili služby dvorných agentúr. Celkovo takmer dve tretiny – 4 milióny eur agentúrnych výdavkov smerovali do firiem, ktoré sú spriaznené s danými politickými stranami. Výdavky smerujúce do agentúr neboli väčšinou bližšie popísané, čo znemožňuje bližšie zistenie, čo strany za peniaze nakúpili za aké ceny.
„Takto je teoreticky možné cez neprimerane nízke ceny skryto zväčšovať kampaň a obchádzať trojmiliónový volebný limit. Sťažuje to aj kontrolu, či všetky výdavky z terénu strana skutočne vykázala,“ konštatuje v statuse TIS.
Najviac zarobila agentúra hovorcu Smer-SD
TIS tvrdí, že takýmto spôsobom postupovali dve najúspešnejšie strany volieb do NR SR – Obyčajní ľudia a nezávislé osobnosti (OĽaNO) a Smer – sociálna demokracia (Smer–SD). V prostredí firmy JM Communication, ktorú vlastní jej hovorca Ján Mažgút, skryla strana Smer 1,6 milióna eur, čo sú zhruba dve tretiny kampane Smeru.
V tomto prípade však jedinou poznámkou k týmto výdavkom je „záloha – volebná kampaň.“ Ešte počas predvolebnej kampane sme priamo oslovili aj Jána Mažgúta, ktorý nám však nechcel bližšie špecifikovať to, na čo boli použité konkrétne financie.
Hnutie OĽaNO minulo 1,2 milióna eur, čo predstavuje polovicu sumy celej predvolebnej kampane. Transakcie realizovala cez strane blízke agentúry Initiative a Campaigns. Ich ťažiskové faktúry na transparentnom účte pritom OĽaNO opísalo ako „kampaň v masmédiách, inzercia, produkcia kampane“. Podobne vysoké agentúrne výdavky mali aj v strane Za ľudí.
V posledných dňoch sa však Matovičova kampaň viedla predovšetkým prostredníctvom videí z Cannes. Obe videá mali podľa štatistík obrovský dosah a viacerí odborníci hovorili o skvelom marketingu za málo peňazí. Hovorca OĽaNO Matúš Bystrianky nám prezradil, že cesta na Cyprus stála približne 1 000 eur a cesta do Cannes 1 650 eur.
Celkovo agentúry vďaka voľbám zarobili dokopy viac než 6 miliónov eur. Najmenej (39-tisíc) zarobila agentúra Fesivitas Eventum, ktorú si objednala koalícia MKS. V priemere politické strany vybraným agentúram zaplatili 395-tisíc eur. Možnosť využiť služby agentúry pritom nevyužili všetky politické strany, šesť z nich sa zaobišla aj bez nich.
Zdroje: SITA, TIS