Tesla má najlepšiu strategickú pozíciu na trhu
- Je veľmi jednoduché podceniť tohto výrobcu áut - plán je vyprodukovať 80-90 tisíc áut ročne, zatiaľ čo napr. taký americký trh ich predá za tú istú dobu 17 miliónov. Aj 400 000 predobjednávok je iba malá kvapka v mori. Sila Tesly však spočíva inde.
- Je veľmi jednoduché podceniť tohto výrobcu áut - plán je vyprodukovať 80-90 tisíc áut ročne, zatiaľ čo napr. taký americký trh ich predá za tú istú dobu 17 miliónov. Aj 400 000 predobjednávok je iba malá kvapka v mori. Sila Tesly však spočíva inde.
Tesla je o niekoľko rokov technologicky i operatívne vpred a jej konkurentmi nedokázali poriadne zareagovať. Keď sa na to pozrieš, konkurencia mala 10 rokov na to aby Teslu nie dobehla, ale predbehla. A to sa nestalo. Prečo?
Hra technológii sa zmenila
Prvý problém, ktorému výrobcovia áut čelia je, že základ v konkurovaní sa zmenil – nejde tu však o pohon elektrina verzus benzín/diesel/plyn. Skutočný boj prebieha na úrovni jazdného zážitku, kde hrajú hlavnú rolu softvér a computing .
fotka: industryweek.com
Väčšina dnešných áut je dobrá pre väčšinu ľudí. V podstate ide o to, aby ťa bezpečne, pohodlne a na čas dostalo z bodu A do bodu B. Mechanicky prichádza málo noviniek a i tie sú rýchlo skopírované. Zatiaľ čo Tesla je z tohto uhľa pohľadu skvelá (neuveriteľná rýchlosť, bezpečnosť a efektívnosť), urobila navyše veci, ktoré ostatní nemohli skopírovať, pretože je to základ, na ktorom sú autá postavené – softvér a computing ako top priorita.
Tesla je od počiatku technologická spoločnosť od srdca, čo je vidieť. V Modeli S je zabudovaná funkčná aktualizácia na diaľku, už od počiatku. Ako je na tom konkurencia? Fordov MyFord Touch infotainment nahneval toľko ľudí, že ho chceli žalovať – upgrade si vyžadoval zapojenie USBčka alebo dílera, ktorý to urobil za teba. Návštevu dílera si rovnako vyžadoval Chrysler, keď zistil, že ich Jeep môže byť na diaľku hacknutý.
fotka: wired.com
Je známe, že väčšina výrobcov áut si necháva komponenty vytvoriť u dodávateľov ako Bosch a Delphi. Dizajn auta, montáž, marketing, v tom všetkom sa špecializujú a tvoria si to sami, až na softvér. No a tieto rozhodnutia sa začínajú prejavovať v zlých skúsenostiach majiteľov áut a neschopnosti výrobcov rýchlo reagovať.
Autá sú veľké, nákladné, komplikované a vysoko regulované. Zmeniť dizajn auta je jedna vec. Zmeniť biznis model v tom istom čase, je už úplne iná reč.
GIFko: medium.com
Nový biznis model
Tesla čelila mnohým výzvam, medzi ktoré, okrem vybudovania modernej automobilovej spoločnosti od základov, patrila i tvorba najlepšieho biznis modelu pre predaj svojich áut. Existujúce spoločnosti sú uzavreté v tom svojom. Nepredávajú svoje autá priamo svojim zákazníkom, díleri fungujú ako sprostredkovatelia. Tesla a títo díleri sa však navzájom nepotrebujú.
foto: greencarrperots.com
Z ekonomického hľadiska, elektrické autá nepredstavujú pre dílerov vrchol ich záujmu. Dílerstvo zarába najviac na financovaní a servise. Áno, elektrické autá potrebujú financovanie, no zďaleka nepotrebujú toľko servisu ako ich benzínový/dieselový náprotivok. Spolu s faktom, že môže problémy riešiť na diaľku vďaka aktualizáciám, dílerstvo stráca pointu.
Vzťah výrobca – díler je neefektívny. Zákazník si zväčša nemôže objednať auto, s možnosťami po ktorých túži – alebo si vyberú auto, ktoré je na dvore, alebo sa poobzerajú po najlepšom vo svojom okolí, ktoré je najbližšie k ideálu. Súčasný problém spočíva v tom, že výrobca áut musí najprv uspokojiť dílera, až potom zákazníka. Výsledkom je veľké množstvo priemerných produktov.
foto: wikimedia.org
Prenájom ako záchrana
Ironicky, trend požičiavania si, zachráni veľa producentov áut. Niekoľko z nich investovalo do alternatívneho modelu vlastníctva – Daimler vlastní Car2go, BMW ReachNow v Seattle, a Audi spustilo vlastnú službu v Bay Area. V preprave existuje biznis model, ktorý posúva túto službu ďalej – Uber. To však nezmení nič na fakte, že softvér je a bude kľúčový. Vo veľkej miere určuje zážitok z jazdenia, ako je monitorovanie slepých uhlov, udržovanie v pruhu a nakoniec, kompletne funkčný autopilot.
foto: wikimedia.org
Hoci je Tesla v tom čo vie číslo jedna, má pred sebou ešte dlhú cestu. Konkurencia zas začína chápať, že nie všetko sa dá skopírovať, snaží sa presadiť inou formou. Tak, či onak, my ako zákazníci vyhráme. Stačí iba čakať na to, kto nám ponúkne lepšiu možnosť :)
Zdroj: Nicholas Moryl, medium, zdroj titulnej fotografie: slice.mit.edu
Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy