Je ohrozené kultúrne dedičstvo Slovenska. Koronakríza ho zrazila celkom na kolená

  • Nositeľom keramickej tradície našej krajiny je už 137 rokov Slovenská ľudová majolika z Modry
  • Tím Slovákov, ktorí tomuto remeslu zasvätili životy, vyrábajú všetky produkty ručne
  • Každý kus je jedinečné dielo a je chránený ochrannou známkou. Kvôli pandémii sa však ocitli v problémoch, aké si ešte pred časom nevedeli ani predstaviť
Slovenská ľudová majolika MODRA
  • Nositeľom keramickej tradície našej krajiny je už 137 rokov Slovenská ľudová majolika z Modry
  • Tím Slovákov, ktorí tomuto remeslu zasvätili životy, vyrábajú všetky produkty ručne
  • Každý kus je jedinečné dielo a je chránený ochrannou známkou. Kvôli pandémii sa však ocitli v problémoch, aké si ešte pred časom nevedeli ani predstaviť

Za vyše 130 rokov tento keramický biznis zažil rôzne režimy, vojny, priaznivé i nepriaznivé obdobia. S takzvanou koronakrízou to však nemožno porovnať. Na podnikaní Slovenskej ľudovej majoliky je špecifické to, že veľká časť príjmov je závislá od cestovného ruchu a návštev zákazníkov, ktorým organizujú exkurzie, workshopy alebo firemné akcie. Významným zdrojom príjmov sú aj remeselné trhy, na ktorých sa zúčastňujú alebo ich spoluorganizujú. Tieto aktivity však kvôli pandémii celkom vypadli. 

„Vývoj situácie s COVID-19 sme dôkladne sledovali. Na začiatku krízy sme mali poradu vedenia projektu, kde sme si povedali priority a postupy. Oba obchody sme zavreli, s veľkou ľútosťou sme zrušili plne vypredané plánované workshopy a podujatia. Výroba na dva týždne utíchla,” vyjadrila sa Mira Fuňová zo SĽM pre Startitup.

https://www.facebook.com/visitmodra/photos/a.1951753414897278/2651229928282953/?type=3&theater

 

Mira Fuňová zo SĽM priznáva, že finančne je to pre nich veľmi náročné, pretože len nedávno vyplatili všetky dlhy predchádzajúcich majiteľov majoliky, investovali do priestorov a zamestnancov, verili v dobrý rok, ale realita bude asi celkom iná. Takmer každý deň im kalendár pripomenie zrušený workshop alebo exkurziu. 

„V súčasnosti sú naše tržby približne na menej ako 10 % z predpokladaných, ktoré by sme mali nebyť pandémie. Napriek našej snahe inovovať a komunikovať, majú dnes ľudia iné starosti ako nakupovať keramiku, čomu úplne rozumieme,”  hovorí Mira Fuňová.

https://www.facebook.com/visitmodra/photos/bc.AboMaWVhjvmN1jFOJNfzyVA-4x04MbmYoTP-HYocLDpGNxOVYeIlzPu6gh93KPWx0WsQxFuD_7CPi5wzKyW23cq_Le9snEYWj6rPqYKgwlQuZNWladBkB1rAqL6h4t1Xn1L5qUrZ4ge_wgHYzJsahQdBdme4J8XgbPa_0bPXTeC0sOqWvcx1f91IeZJTu1cdlWw/2328335820572367/?type=1&opaqueCursor=AbpCEaKr0Q4iVNexBm2E6tz11shyGIAR0zP3td3Tf80VwrpHqoB59pZnTGh6l7ze1lrHut_oDf60StPuO2UrDNbDvScUjer5xmsYSWCimrUyB371uA7o3rMAQUL0g6x07c_vFmkU2f95AR7i1PW1zVGiDaPizyOK7OSFjN8WCFeYcDjfLEhzj4X7xNVPhzq0IhJ86iBBeIy-bBli2RY2eS_fBqyPqFu0_1ULCuhl2gIse6YokpMOgaW29fVyYMubOMux8bG77UxguZkhg8bn_uyqIcF-ZYW_BNc7W5hUL9Kinp3XVNfMw-aOQX38Ds-3hhRDNb4QYe-j5nyfujTDvk3oswiL1Zwo6oK4JbBuN7lxWT-MXwZ6lb8zzsH2294_iLlMw8bbvlEiEz0GOeUP3QHmEt_9AqgDQiBFNgBCXfBtvMsMhSW6WWjS5iQXYgCQnAzPXb3DJlGTKhsIMNknsstpyeLbHIKr0Nnud4MVskOqU0tF7QZQ22n0ZWGYOCTBrdM&theater

„Veľmi si vážim rozhodnutie vedenia firmy, že sa pokúsime situáciu finančne udržať, už v súčasnosti fungujeme vďaka dotáciám od majiteľov, aktuálne príjmy z predaja keramiky by nám nepokryli ani energie, ani mzdy,” konštatuje.

Firma, ktorá sa roky snaží držať tradičné slovenské remeslo na vodou, požiadala o pomoc aj štát. Majolika je totižto zapísaná aj v Reprezentatívnom zozname nehmotného kultúrneho dedičstva SR.

https://www.facebook.com/visitmodra/photos/bc.AbpJzpwoHmLGuC4dddcjFecr4yuY89Mo3_V0Qu_u_dr4tVYqWiGmMCMYj8fSu_1lddariWPiaWRl2D1nC25GJTQE8xVEueG68uEsMmdoFiVfeTkbWi0-GF9gmH8UbLfEZ2yA9Jc84iPbXEkpsVbbxQkkr12M-wUAMyXTuNbIwdpE8UULgz3u1QkXwQjtfTb59Lw/2976210122451597/?type=1&opaqueCursor=AbrliNjJAmwVapVbEKRkLY48tRjve1CFA8x4-hSr2iGyg8GtTJu8upa0XdHCuIS6qZrkLtfwVpsPkXk3xQKukPA9AENtY2gXels4BPdvJZZiN35XQ3j2UQsMDQIWzzDXJFmXTXaR9Id6fR5yPU8NRFamiyKh-x4J7tLnm0-I1vs8kBJUe22LFYrFs921VGK_tBoglZFzIW1cxHG8U4uoIKWtUWhai2Agq9wd_9rB0GDmaRs83MqNE2_cp063DDnaTG0eU-V6L-otvCAWn4pHTxS0x3Ct1C5Wbpi0PYXEFIJHL0ASu_MEEjbsM4aT2X2bls84qPu7-9g86wcI7tYhX9vFN4iIxQSPlFF4OvM9tcJ2beC6viO4G_xaGNy59b6kvmnCmMDEOJpv-sXotD1OoM7964E_687boTZf5WVWo2vXJ6TMNUbgmkdA6xbsYNNxuZRPgOD7_D0mGHe2gM_ZcAyXFfvOj_HgU0pZ7rbyQvgmr3PWLNAR53-kJETOKhGEtwRQ7LwnjhXfS0jwPWPW5GmLWdFQf0bwSa1q2OgIsWffJw&theater

Mira Fuňová zároveň konštatuje, že na druhej strane im táto situácia priniesla aj možnosť inovovať produkty či priestory.  Klientom aj nám bolo veľmi ľúto zrušených workshopov, tak sme im ich priniesli domov spolu s návodom a majolikovými vzormi, na našom Facebooku sa pochválili svojimi dielami. Práve teraz prebieha už druhý Workshop #doma,” objasňuje.

zdroj: archív Majolika

S modranským dizajnérom Petrom Bližnákom (autorom veľmi úspešnej kolekcie majoliky Skratky) tiež pracujú na novej kolekcii keramiky. Pracujeme na replikách starej keramiky, aby sme krásu starých vzorov uchovali pre ďalšie generácie. A pripravujeme sa na to, že v blízkej budúcnosti opäť privítame v našich priestoroch návštevníkov. Naša budova je veľká, takže dodržiavanie hygienických opatrení a odstupov nebude ťažké. Už sa na ten čas veľmi tešíme. Zatiaľ nám, prosím, držte päste, aby sme toto obdobie zvládli a zachovali remeslo živé,” dodáva Mira Fuňová.

Čítaj viac: Majolika sa vracia do moderných domácností, dizajnéri predstavujú jedinečnú kolekciu

Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy

Najnovšie videá

Trendové videá