Bratislava sa po rokoch konečne „očistí“, vizuálny smog tu dostane prísnu stopku. Vidno už prvé zmeny

  • Bratislava je dnes zahltená vonkajšou reklamou
  • Boj proti vizuálnemu smogu nie je ľahký, no nemožný nie je 
  • Dokazuje to aj najnovší počin magistrátu, ktorý ukončil všetky zmluvy o nájme mestských pozemkov pod reklamnými zariadeniami
vallo
TASR/Dano Veselský
  • Bratislava je dnes zahltená vonkajšou reklamou
  • Boj proti vizuálnemu smogu nie je ľahký, no nemožný nie je 
  • Dokazuje to aj najnovší počin magistrátu, ktorý ukončil všetky zmluvy o nájme mestských pozemkov pod reklamnými zariadeniami

Bratislava potrebuje jasné pravidlá, koľko a akú reklamu umiestni do verejného priestoru. Naše hlavné mesto je vo fáze, kedy by malo nasledovať  celosvetový trend sprísnenej regulácie verejnej reklamy a očistiť Bratislavu od nánosov vizuálneho smogu. 

Reklamných plôch a zariadení je dnes v Bratislave priveľa. Stávajú sa „nevyžiadanou poštou“ vo verejnom priestore bez možnosti odhlásenia sa z jej „odberu“. 

Primátor Bratislavy však oznámil veľmi dobrú správu pre všetkých obyvateľov hlavného mesta. Bratislava sa razantne zbavuje vizuálneho smogu a magistrát navyše ukončil všetky zmluvy o nájme mestských pozemkov pod reklamnými zariadeniami. Podľa primátora už zostáva len posledná, ktorej ukončenie je v pláne ešte tento rok. 

https://www.facebook.com/vallo.primator/videos/vb.891749924316341/244864300156013/?type=2&theater

“Ide celkom o dvanásť zmlúv, kvôli ktorým stálo v našom meste až 160 reklamných zariadení. Tieto zariadenia teraz naši kolegovia z komunálneho podniku likvidujú tak rýchlo, ako im to zákon a zmluvné lehoty umožňujú.”

Aby vznik vizuálneho smogu mesto obmedzilo aj do budúcna, pripravuje zmeny územného plánu, ktoré prinesú sprísnenie regulácie umiestňovania nových reklamných stavieb.

Ak by sme hovorili o výpadku príjmov mesta z reklamných zariadení, mesto má zmapované aj toto. Bratislavský magistrát pre Startitup potvrdil, že reklamné zariadenia pre mesto predstavujú len nízky príjem a tento aspekt v súčasnosti nezohráva žiadnu rolu pri rozhodovaní o regulácii vizuálneho smogu.

https://www.facebook.com/vallo.primator/photos/a.904640343027299/1291800647644598/?type=3&theater

„Osobitnou kategóriou sú rôzne plachty, trojnožky, tabule na stĺpoch. Snažíme sa monitorovať aj reklamy tohto typu, aj keď je to zložitejšie, keďže ich je možné jednoducho umiestniť ako aj premiestniť. Ale monitorujeme aj takéto zariadenia prostredníctvom dispečerov správy komunikácií. V prípade ak znamenajú prekážku v premávke, resp. ohrozujú premávku, odstraňujeme ich v súlade so Zákonom o cestných komunikáciách. Iný spôsob je aj riešenie v správnom konaní, prípadne v občianskom súdnom konaní žalobou o vypratanie. Riešením by určite bola vhodná legislatívna úprava, ktorá by umožňovala obciam okamžite konať,” dodáva vedenie mesta.

https://www.facebook.com/vallo.primator/photos/a.904640343027299/987580971399902/?type=3&theater

Pre inšpiráciu ako bojovať proti vizuálnemu smogu je dobré pozrieť sa aj za naše hranice. Napríklad São Paulo zakázalo billbordy v celom meste. Len v roku 2007 odstránilo 15 000 billboardov a 300 000 obchodných pútačov, ktoré boli nahradené umením. V nórskom meste Bergen je zákaz akejkoľvek verejnej reklamy.

Mestská časť Brno-stred zjednotila vizuál tzv. „flex nosičov“ (reklám na lampách verejného osvetlenia) a pripravuje „manuál dobrej praxe“, ktorý zjednocuje dizajn označovania prevádzok. Znojmo má prijatý jednotný dizajnový manuál na pútače a ich materiál, s realizáciou tohoto projektu jednotlivým podnikateľom mesto pomáha.

Čítajte viac z kategórie: Zo Slovenska

Najnovšie videá

Trendové videá