Rozlúč sa s letenkami za 9 eur z Viedne. Rakúšania urobili obrovský krok k zníženiu dopadu letectva na planétu
- Rakúska vláda sa rozhodla znížiť negatívne dopady leteckej dopravy na životné prostredie
- Na dosiahnutie tohto cieľa prijala tri opatrenia
- Jedno z nich sa týka hlavne nízkonákladových leteckých spoločností, ktoré už nebudú môcť ľudí lákať na letenky za pár eur
- Rakúska vláda sa rozhodla znížiť negatívne dopady leteckej dopravy na životné prostredie
- Na dosiahnutie tohto cieľa prijala tri opatrenia
- Jedno z nich sa týka hlavne nízkonákladových leteckých spoločností, ktoré už nebudú môcť ľudí lákať na letenky za pár eur
Rakúska vláda vedená spolkovým kancelárom Sebastianom Kurzom začiatkom tohto týždňa oznámila niekoľko noviniek. Okrem iného avizovala záchranný balíček pre Austrian Airlines vo výške 600 miliónov eur.
Predložené boli tiež tri opatrenia na zvýšenie ekologickej a sociálnej ochrany letectva. Medzi ne patrí okamžité zavedenie reformy poplatkov za letenky.
Za lety pod vzdialenosť 350 kilometrov sa rozhodlo o zavedení zvýšeného poplatku na úrovni 30 eur. Týka sa to napríklad spojenia Viedeň – Graz. Okrem toho sa zmení a doplní zákon o letiskových poplatkoch. Základ výšky poplatkov sa v budúcnosti bude odvíjať od množstva vyprodukovaných emisií ako aj hluku, informuje RTL Today.
https://www.facebook.com/AustrianAirlines/photos/a.376347139841/10156533356419842/?type=3&theater
Tretie opatrenie je najrozsiahlejšie a jeho dopad pocítia aj Slováci. V budúcnosti už nebudú v Rakúsku žiadne lacné letenky. „Vďaka tomu sme priekopníkmi v Európe,“ uviedla Leonore Gewessler, ministerka životného prostredia na tlačovej konferencii.
Nové antidumpingové pravidlo spôsobí to, že na trhu sa viac neobjavia letenky, ktorých cena je nižšia ako zákonné poplatky.
„Znamená to napríklad, že už viac nebudú dostupné letenky pod 40 eur. Myslím si, že toto je potrebné pre udržateľné a spravodlivé letectvo,“ uviedla Gewessler. To by zabránilo leteckým spoločnostiam dosahovať zisk na úkor ochrany klímy a zamestnancov.
Podľa Kurza je v dnešnej dobe prioritou zachovanie pracovných miest, udržanie Viedne ako kľúčového uzla a zavedenie nevyhnutných opatrení na ochranu klímy.
Takzvaní zelení politici, ako je Gewessler, v posledných týždňoch dali veľmi razantne najavo, že chcú, aby sa raz a navždy uzavreli jasné podmienky na zníženie vplyvu letectva na životné prostredie.
Neskôr tento mesiac požiada spoločnosť Lufthansa akcionárov, aby podporili dohodu o výpomoci vo výške deväť miliárd eur dohodnutú s nemeckou vládou, ktorá podľa dohody získa 20 % podiel v skupine.
Flotila Austrian Airlines bola uzemnená takmer tri mesiace kvôli pandemickým opatreniam. Letecká spoločnosť však plánuje obnoviť lety už 15. júna do niekoľkých európskych destinácií a do Tel Avivu. Niektoré diaľkové lety dokonca odštartujú už v júli, a to aj do New Yorku, Washingtonu a Bangkoku.
Ryanair dostal ranu pod pás
Rakúska vláda svojim rozhodnutím urobila pomerne jasný škrt cez rozpočet nízkonákladovým dopravcom a to samozrejme aj spoločnosti Ryanair.
Šéf Ryanair Michael O’Leary totižto ešte v máji hovoril o tom, že predpokladá, že dôjde k cenovej vojne leteckých spoločností a letenky sa budú dať kúpiť za veľmi dobré ceny.
O’Leary sa pre agentúru Reuters vyjadril, že po skončení koronakrízy možno očakávať aj prudký nárast leteckej premávky. O’Leary, ktorý je známy tým, že si nedáva servítku pred ústa, hovoril o masívnom dumpingu cien zo strany klasických aerolínií, ktoré sa budú snažiť udržať krok s Ryanairom.
O’Leary uviedol: „Keď sa táto vec skončí, dôjde k masívnym zľavám, v oblasti cestovného ruchu a turizmu možno očakávať veľký rast.“ Verí však, že spoločnosť Ryanair bude na takéto razantné znižovanie cien leteniek dobre pripravená.
O’Leary dokonca prezradil, že oživenie leteckej dopravy nebude zamerané striktne na zisk, ale na to, aby sa do práce vrátili piloti a celá posádka. Generálny riaditeľ tiež vylúčil, že rok 2021 by mal byť z pohľadu ziskov slabým rokom. Očakáva, že z hľadiska príjmov spoločnosti pôjde o „nárazový rok“.
Nie všetci však majú nasadené ružové okuliare tak, ako vedenie Ryanair-u. Napríklad spoločnosť IAG, materská firma aerolínií British Airways už pred časom varovala, že dopyt po leteckej doprave sa na predkrízovú úroveň nedostane skôr ako v roku 2023. Medzinárodné združenie leteckých prepravcov IATA odhaduje, že koronakríza by mohla stáť letecké spoločnosti až 288,74 miliardy eur.
Čítajte viac z kategórie: Zo Slovenska
Zdroje: RTL Today, Ryanair, Austria Airlines