8-hodinové sedenie za stolom môže byť konečne minulosťou. Ako budú naše kancelárie vyzerať v roku 2030?
- Pracovníkom, ktorí majú sedavé zamestnanie, hrozia v budúcnosti vážne zdravotné problémy
- Výrobcovia začali hľadať riešenie, ako im pomôcť a zároveň neubrať na produktivite
- Slovenská firma AJ Produkty už niekoľko rokov ponúka elektrické výškovo nastaviteľné stoly, ktoré sa stávajú bežnou súčasťou našich kancelárií
- Pracovníkom, ktorí majú sedavé zamestnanie, hrozia v budúcnosti vážne zdravotné problémy
- Výrobcovia začali hľadať riešenie, ako im pomôcť a zároveň neubrať na produktivite
- Slovenská firma AJ Produkty už niekoľko rokov ponúka elektrické výškovo nastaviteľné stoly, ktoré sa stávajú bežnou súčasťou našich kancelárií
Prieskum ukazuje, že pred pandémiou koronavírusu pracovalo 83,1 % ľudí výhradne v kancelárii len s občasnou možnosťou práce z domu. Pandémia nás však k home officom donútila a po absolvovaní karantény chce z domu aspoň polovicu týždňa pracovať viac než polovica ľudí.
Návrat do officov v sebe skrýva aj nevýhody – zasekneme sa v doprave, minieme viac na jedlo a opustíme pohodlné domáce prostredie. Zamestnanci sa čoraz viac sťažujú na neustále sedenie v kanceláriách a s tým súvisiace zdravotné problémy.
Odborníci odporúčajú, aby sme si popri práci dávali prestávky a minimálne každú hodinu sa aspoň na pár minút postavili. Zdravotné problémy, ktoré sprevádzajú dlhodobú prácu si začína uvedomovať čoraz viac ľudí.
V slovenských officoch sa preto čoraz častejšie nájdu ľudia pracujúci na standing desk, teda za stolom, ale v stoji. Príjemná zmena podľa mnohých subjektívnych názorov nielenže zlepšuje cirkuláciu krvi, no tiež zlepšuje náladu, kreativitu aj komunikáciu s kolegami.
Podľa Maxima Kovtuna, ktorý stojí na čele globálnej značky AJ Produkty na Slovensku, majú o standing desky záujem aj manažéri firiem. Na popularite preto naberajú výškovo nastaviteľné stoly, ktoré môžu už čoskoro nahradiť obyčajné stoly bez nastavení. Slovenské kancelárie tak čaká zdravšia aj produktívnejšia budúcnosť.
Mnohí developeri na Slovensku udávajú nové realitné trendy. Pomaly sa vraciame k uzavretým kanceláriám či oddeleným relaxačným priestorom. Ako tieto slovenské trendy vnímate vy?
Zhodou okolností sledujeme nárast práve vo výškovo nastaviteľných stoloch. K nim patrí aj príslušenstvo, napríklad sedlové stoličky a balančné lopty, vďaka ktorým spevňujeme svaly a zlepšujeme cirkuláciu krvi v tele. Nedávno sme predstavili aj novinky, stacionárny bicykel a bežecký pás, ktoré sú prispôsobené pre prácu v kancelárii.
Ak je však reč o kancelárskych trendoch všeobecne, najväčšími heslami týchto dní sú pohodlnosť, home office, ekológia a zdravé a ergonomické pracovisko. Do toho zapadajú aj výškovo nastaviteľné stoly.
Ľuďom dnes záleží na pohodlí, ale aj zdraví či prírode.
Experti sa zhodujú, že dlhodobé sedenie má škodlivý vplyv na obehovú aj nervovú sústavu.
Je overené rôznymi štúdiami, že práca v stoji – a celkovo aspoň hodinová prestávka od sedenia – zlepšuje cirkuláciu krvi a u zamestnancov sú následne produktivita aj kreativita na lepšej úrovni.
Malo by byť v záujme manažérov a zamestnávateľov zaobstarať pre zamestnancov výškovo nastaviteľné stoly, aby pre nich pracovali zdraví a kreatívni ľudia. Podľa mňa je zdravé pracovné prostredie povinné minimum, ktoré by firma mala ponúkať.
Výškovo nastaviteľný stôl je už v súčasnosti lacnejší než si mnohí myslia.
Mnohým klientom ide čisto o produktivitu a výkonnosť, ktoré tieto stoly pomáhajú efektívne zvyšovať jednoduchým striedaním pracovných polôh. Z našich skúsenosti výškovo nastaviteľné stoly navýšia produktivitu aj o 10 %, čo je prakticky polovica dňa k jednému pracovnému týždňu navyše.
Je to aj psychologický dôvod – sám taký stôl používam a som rád, že si ho nastavím podľa potreby. Ak viem, že si potrebujem zlepšiť náladu a vymeniť myšlienky, stôl zdvihnem a zrazu som von z bubliny.
Keď sme na trh uviedli prvý výškovo nastaviteľný stôl, bol pomerne drahý. Existovalo len veľmi málo výrobcov a výroba bola drahšia než je dnes. V súčasnosti u nás výškovo nastaviteľné stoly začínajú na úrovni kvalitnejších štandardných stolov, pričom v projektových zákazkách dokážeme ponúknuť aj zaujímavé množstevné zľavy.
Máte aj nejaký priamy feedback?
Určite. Zákazníci sa radi po čase ozvú a poďakujú, že stôl im vyhovuje a svoje pracovné polohy menia viackrát denne. Dostávame aj veľa pozitívnych ohlasov od ľudí, ktorých vďaka pravidelnej zmene pracovných polôh prestal bolieť chrbát.
Od firiem sa tiež dozvedáme, že po zariadení pracovných miest výškovo nastaviteľnými stolmi chodia zamestnanci do práce oveľa radšej.
Niektorí zamestnanci dokonca sami naliehajú na svojich nadriadených, aby im výškovo nastaviteľné stoly zaobstarali.
Stoly však nie sú jediný trend, ktorý sa rúti na Slovensko. Čo iné nás čaká?
Na Slovensko to práve prichádza – a v AJ Produkty na to kladieme dôraz – aby sa naše produkty vyrábali z recyklovateľných a neškodných materiálov. Snažíme sa neustále obohacovať našu ponuku o nové produkty, po ktorých je dopyt.
Aj spomínaný open space už dnes akosi mizne.
Áno, malo to svoju popularitu. Ale ako hovoríš, aj my sme posledné 2 roky zaevidovali veľký dopyt po paravánoch alebo rozdeľujúcich priečkach. Takže pravdepodobne sa vrátime k uzavretým priestorom a dá sa povedať, že tá situácia spojená s COVID-19 to iba urýchli.
Ako budú vyzerať slovenské officy v roku 2030?
Na Slovensko pomaly prichádzal home office ešte pred koronou. Čoraz viac firiem si uvedomuje, že nemusíme byť nonstop 5 dní v týždni v práci.
Veľa ľudí bude mať potrebu zariadiť home office u seba doma, tak, aby to bolo pohodlnejšie. Teraz totiž pracujú niekde na sedačke alebo v kuchyni. Domáce prostredie sa teda zmení na druhú kanceláriu.
Samotné ajprodukty.sk majú v sortimente cez 15 000 produktov. Ponúkate stoly, stoličky, odpadkové koše, regály, lepiace pásky, šatňové skrinky, ale tiež parkové lavičky. To je neskutočná variabilita. Kde je spojovateľ?
Zrejme sa to vyvinulo v rámci histórie spoločnosti. V Európe pôsobíme už desiatky rokov. Aj náš sortiment produktov sa vyvíjal postupne podľa požiadaviek zákazníkov a trhu. My pridávame produkty, o ktoré je záujem na trhu a ktoré požadujú naši zákazníci.
A čo je presne to, na čo sa špecializujete? Ťažko označiť kancelársky nábytok, lavičky, šatňové skrinky a lepiace pásky jedným slovom.
Naše zákaznícke motto je We have it all. Čiže zmiešaný tovar pre kancelárie, sklady, dielne a priemysel.
Ak má klient požiadavku na sortiment, ktorý neponúkame v katalógu, môže sa na nás obrátiť a nájdeme cestu ako mu stopercentne vyhovieť.
Máte takmer 46 rokov skúseností, ale keď firma v roku 1975 začínala vo Švédsku, zrejme ste neponúkali 15 000 produktov. Ako to celé začalo?
Názov našej firmy AJ Produkty sú iniciály nášho zakladateľa Andersa Johanssona, ktorý už vo veku 19 rokov založil firmu v švédskej dedinke Hyltebruk. Ten mal svoju víziu a ako mladý talentovaný obchodník si dôkladne prešiel všetky lokálne firmy a zisťoval, čo všetko pre svoju prácu potrebujú.
Prvá objednávka boli stoličky. Johansson ich zaobstaral v potrebnej kvalite a za rozumnú cenu. A týmto spôsobom firma krok po kroku rástla.
Tak vznikol koncept, ktorý je pre AJ produkty kľúčový dodnes. Snažiť sa pokryť všetky potreby našich zákazníkov. V našej ponuke preto nájdete všetko pre kancelárie, sklady, dielne, šatne a priemysel – od lepiacej pásky, cez kancelársky nábytok, až po paletové regály.
AJ Produkty sú európskym lídrom v katalógovom predaji nábytku pre firmy. Ako vyzeral príchod na Slovensko v roku 1995?
Na Slovensku fungovala spoločnosť OZAP a spojením vzniklo AJ OZAP.
Zo Švédska prišlo know-how, OZAP dodalo portfólio. O 10 rokov na to ale AJ Produkty OZAP vykúpili a firmu prakticky absorbovali.
Ako je možné, že švédska firma na cudzom slovenskom trhu absorbovala zabehnutú lokálnu spoločnosť?
Švédska kvalita je považovaná za jednu z najlepších. Tamojšia mentalita ide precízne za svojim cieľom, preto sa aj my snažíme zákazníkovi poskytnúť všetky produkty podľa jeho predstáv v dobrej kvalite, v správny čas a za dobrú cenu.
Ale aj nemecká či švajčiarska kvalita sú ospevované. V čom je Švédsko unikát?
Podľa mňa sú viac podobné ako odlišné. Základom je, že produkty majú byť jednoduché, účinné, funkčné a trvácne. Máme vlastný tím konštruktérov a dizajnérov, ktorí neustále pracujú na vývoji týchto produktov.
V Európe máme 2 vlastné výrobné závody, ktoré vyrábajú výhradne pre koncern AJ Produkty. Jeden sa nachádza na Slovensku v Trnave, kde vyrábame väčšinu nášho kovového sortimentu od archivačných skríň do kancelárie, cez kovové šatňové skrinky až po paletové regály.
S našimi šatňovými skrinkami Create sme získali aj prestížne ocenenie Red Dot Design Award, ktoré udeľuje medzinárodná porota produktom s výnimočným dizajnom.
Ako sa dá marketingovo komunikovať 15 000 produktov vo vašom sortimente naraz?
Keďže sme už 4 desaťročia na trhu, máme to už odsledované podľa mesiacov alebo týždňov, čo sa kedy najlepšie predáva. V januári chcú ľudia regály, skrinky, v lete zasa lavičky do parku a outdoorový nábytok.
Logo AJ produkty je miliónom ľudí povedomé hlavne z hokejových dresov rozhodcov. Sponzorujete Majstrovstvá sveta v hokeji každý rok?
Áno, už dlhé roky. Majiteľ má rád hokej a šport je pre nás číslo 1. Vo väčšine krajín, kde pôsobíme, je hokej jeden z najpopulárnejších športov, preto sme sa rozhodli tento šport podporovať.
Tým, že ponúkate také množstvo produktov, viete vybaviť celú kanceláriu? Od stolov, cez dvere, až po svetlá?
Áno, ponúkame kompletné riešenie. Niektoré veci nemáme v katalógu, ale vieme ich ponúknuť ako niečo extra alebo ako pridanú hodnotu.
Teraz pripravujeme aj nový web, kde bude k dispozícii viac referencií a širší sortiment produktov.
Na webe máte napísané, že pri projektoch na mieru myslíte aj na prípadné budúce potreby klienta. To ako funguje?
Celý koncept AJ Produkty vymyslel pán Johansson tak, že sa zameriava na dlhodobú spoluprácu a dôveru medzi dodávateľom a zákazníkom.
My budujeme vzťah a tým, že vlastne veľa produktov vyrábame vo vlastnej výrobe, tak vieme zákazníkovi garantovať, že keď si u nás niečo objedná, tak to budeme mať aj o 10 rokov.
A keď sme pri projektoch na mieru, tak od vás potrebujeme len požiadavky. Vyšleme nášho pracovníka, ktorý odmeria kanceláriu a povie vám, kde sa koľko ľudí zmestí, ponúkne riešenia a vizualizácie. A potom sa klient môže rozhodnúť, aký produkt si vlastne kúpi.
Patríme medzi tých pár firiem, ktoré poskytujú profesionálne vizualizácie a zakladáme si na tom. Obrázok povie viac než tisíc slov; vizualizácie by mal vyžadovať každý.
Nesmieme však zabúdať na vašu vlastnú výrobu. Tá vám dohodila aj dealy s Volkswagen, Audi a Jaguarom.
Áno, pre tieto spoločnosti sme vyvinuli a dodali rôzne typy šatňových skríň pre zamestnancov. Najdôležitejšími faktormi boli kvalita a funkčnosť, no dôraz bol kladený aj na farebné prevedenie.
Nebola to však len jedna montážna hala – sú tam lakovacie linky, zváračky, všetko musí byť prispôsobené. Rôzni ľudia, rôzne skrinky.
Dokonca sme sa zamerali aj na farby skriniek, napríklad sivá a modrá farba človeka upokoja a naštartujú na dobrý výkon.
Po úspešnom zariadení šatní a vzájomnej spokojnosti s nami spomínané automobilky rozšírili spoluprácu a zariadili sme pre nich aj ďalšie priestory – produktmi z nášho katalógu.
Koľko skriniek spotrebuje jeden automobilový závod?
To sú desaťtisíce. Za 8 rokov spolupráce sme iba v Bratislave dodali šatňové skrinky pre 10 000 zamestnancov a následne sme pokračovali v Nemecku a Maďarsku, kde to boli desaťtisíce.
Náš posledný veľký projekt je Jaguar Land Rover, kde sme dodávali šatňové skrinky pre 6 000 ľudí, no ako som vravel, už to nie je iba o šatňových skrinkách, ale o komplexnom zariadení priestorov našimi produktmi. A to všetko robíme v AJ Produkty na Slovensku.
Zdroje: Finreport.sk, Dobrenoviny.sk, ntc.lluh