Dve tváre H&M. Spolupracovali s Madonnou, o pár rokov neskôr v ich továrňach makali deti 12 hodín denne
- H&M vznikla v roku 1947
- Módna spoločnosť má za sebou spolupráce s mnohými známymi menami ako Kylie Minogue alebo Balmain
- Hnutie Greenpeace upozornilo na chemikálie, ktoré sú použité pri tvorbe oblečenia
- H&M vznikla v roku 1947
- Módna spoločnosť má za sebou spolupráce s mnohými známymi menami ako Kylie Minogue alebo Balmain
- Hnutie Greenpeace upozornilo na chemikálie, ktoré sú použité pri tvorbe oblečenia
H&M určite dobre poznáš. Sieť módnych obchodov nájdeš už v takmer každom meste a nie je snáď nikto, kto by tam niečo nekúpil.
Hennes & Mauritz. Ako sa môžeš dovtípiť, z týchto mien vznikla skratka H&M. Ide o švédsku odevnú spoločnosť, známa je najmä pre jej cenovo dostupné a štýlové produkty.
Spolupráca s Madonnou či Versace
Spoločnosť bola založená vo Västerås. Bolo to už v roku 1947 a to Erlingom Perssonom, no nešlo o okamžitý predaj oblečenia, ako ho poznáš dnes. Vtedy predávali iba ženské oblečenie a spoločnosť sa volala Hennes, čo po švédsky znamená jej.
V roku 1968 získal Persson priestory na prevádzkovanie a zásoby štokholmského obchodu s loveckým vybavením Mauritz Widforss. Toto zásobovanie zahŕňalo pánske oblečenie, čo dodalo Perssonovi odvahu, aby obchod rozšíril aj o mužské oblečenie. Následne premenoval obchod na Hennes & Mauritz, no keďže sa do pamäte skôr vryjú kratšie názvy, neskôr bol obchod premenovaný na dnes už známu skratku H&M.
H&M má viac než 1 300 obchodov v 29 krajinách a viac ako 60 000 zamestnancov. Stefan Persson, Erlingov syn, sa stal v roku 1999 výkonným riaditeľom, tiež predsedom. Za sebou majú mnohé spolupráce s osobnosťami z celebritného sveta: v novembri 2005 sieť H&M uviedla na trh kolekciu od Stelly McCartey a v novembri 2006 kolekciu od avantgardných holandských dizajnérov Viktor & Rolf.
H&M zahájila spoluprácu s Madonnou v marci 2007 a tiež v roku 2007 s Kylie Minogue v Šanghaji v Číne. V roku 2013 podpísala H&M zmluvu aj s americkým rapovým zoskupením ASAP Mob.
Neskôr prišlo aj spojenie s inými módnymi dizajnérmi ako Givenchy, Balmain či Versace.
Ako to však pri značkách a fast fashion módnych obchodoch býva, aj tento populárny módny dom sprevádza kontroverzia.
Detská práca
Začneme tým, čo nebolo tak dávno. V roku 2016 informoval The Guardian, že švédska módna sieť H&M pracovala s továrňami na odevy v Mjanmarsku, kde deti vo veku 14 rokov ťažko pracovali viac ako 12 hodín denne.
„Zamestnávali kohokoľvek, kto chcel pracovať,“ povedala pre The Guardian Zu Zu, jedna z dievčat, ktoré začali pracovať vo veku 14 rokov. Všetko bolo publikované v knihe, ktorá v tom roku vyšla. Autori, spisovatelia Moa Kärnstrand a Tobias Andersson Akerblom, sa stretli s 15-ročnými dievčatami, ktoré pracovali do 22:00 v rozpore s mjanmarskými zákonmi a medzinárodným dohovorom o práci.
Dievčatá pracovali v dvoch továrňach, v Myanmar Century Liaoyuan Knitted Wear a Myanmar Garment Wedge, ktoré obidva boli v blízkosti hlavného mesta Yangon. Spoločnosť H&M vtedy uviedla, že podnikla kroky v oboch továrňach v súvislosti s preukazmi totožnosti a nadčasmi, keď bola informovaná, že skupina 14 až 17-ročných osôb pracuje od roku 2013 do neskorých a úmorných hodín.
Vydali vtedy aj vyhlásenie: „Podľa medzinárodných pracovných zákonov nejde o prípady detskej práce, keď pracujú 14 až 18-ročné osoby. Namiesto toho sa v krajine zdôrazňuje význam nevylúčenia tejto vekovej skupiny z pracovania v Mjanmarsku. H&M, samozrejme, netoleruje detskú prácu v žiadnej forme. “
Už vtedy toto odhalenie vzbudilo obavy o podmienkach v továrňach, najmä od módneho domu, ktorý neraz vyjadril svoj postoj k detskej práci či sa snaží pôsobiť inak, ako iné fast fashion značky.
Na čiernej listine Greenpeace
Ďalej ide aj o vplyv na naše životné prostredie. Určite vieš, že dnes už nie je pojem slow fashion žiadnou novinkou. Ide o ekologickú módu, kedy sa prihliada na životné prostredie či životné podmienky. Áno, aj to všetko ovplyvňujú nohavice či tričko, čo máš na vešiaku.
H&M patrí podľa klocher.sk medzi 80 módnych značiek, ktoré chcú vyradiť nebezpečné chemikálie z odevnej výroby. Aj keď by malo ísť o samozrejmosť, o túto snahu sa postarala kampaň Greenpeace Detox. Tá začala v roku 2011.
V nej vyzývali viaceré značky, aby sa zaviazali, že nebudú používať žiadne chemikálie v biznise. Je viac než jasné, že módny biznis a priemysel nie je ekologický, zväčša ide o marketing.
Pod tlakom aktivistov
V roku 2018 dala organizácia Greenpeace spoločnosť H&M na svoju čiernu listinu. Nadprodukcia je v módnom priemysle veľkým problémom. V roku 2018 H&M prehlásila, že nepredané šatstvo má hodnotu 3,9 miliárd eur. Spoločnosť Wohlgemuth vyzvala H&M, aby sa naďalej pokúšala znižovať svoj vplyv na životné prostredie.
Ako píše ABC News, s pribúdajúcim tlakom aktivistov v rámci klimatickej krízy H&M mení niektoré zo svojich postupov, čím ešte zachraňuje svoju reputáciu, čo napríklad iné značky už nestihli.
H&M má plány do roku 2040, v ktorých chcú dosiahnuť nulové emisie uhlíka. Spoločnosť H&M informovala ABC News, že 57 % materiálov vo svojich výrobkoch je recyklovateľných alebo trvalo udržateľných.
Takisto uviedla, že chce zvýšiť tento počet na 100 % a do roku 2040 sa stať spoločnosťou s pozitívnym vplyvom na klímu prostredníctvom energetickej efektívnosti, investícií do obnoviteľnej energie a odolnosti proti zmene klímy.
Už je len otázkou času, či sa to spoločnosti podarí, alebo nie. Je však skvelou zásluhou ekologických aktivistov, že im nie je planéta ľahostajná a berú si fast fashion značky pod svoj drobnohľad.
Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy
Zdroje: hmgroup.com, abcnews.com, klocher.sk, theguardian.com