Historická zubačka v Tatrách končí. Nahradí ju švajčiarsky hybridný model s Wi-Fi
- Mimoriadne obľúbená zubačka vo Vysokých Tatrách končí svoju púť
- Ak sa chceš stihnúť povoziť ešte tento rok, neváhaj, posledná jazda je 6. júla 2020
- Nahradená bude modernou švajčiarskou súpravou
- Mimoriadne obľúbená zubačka vo Vysokých Tatrách končí svoju púť
- Ak sa chceš stihnúť povoziť ešte tento rok, neváhaj, posledná jazda je 6. júla 2020
- Nahradená bude modernou švajčiarskou súpravou
Železnice Slovenskej republiky začnú od 6. júla realizovať komplexnú rekonštrukciu tatranskej zubačky medzi stanicami Štrba a Štrbské Pleso. Práce potrvajú do 6. februára 2021. Infraštruktúra ozubnicovej železnice má desiatky rokov a potrebuje generálku.
„Sme si vedomí, že toto obmedzenie spôsobí v letnej a nadchádzajúcej zimnej sezóne návštevníkom Tatier komplikácie, no z dlhodobého hľadiska je táto oprava potrebná pre zabezpečenie vyššej kapacity trate a bezporuchovej prevádzky našich nových švajčiarskych hybridných jednotiek, ktoré tu budeme postupne nasadzovať,“ povedal predseda predstavenstva a generálny riaditeľ ZSSK Filip Hlubocký.
Po vynovenej trati budú už budúci rok premávať nové vlaky ZSSK – päť nových hybridných ozubnicových jednotiek a jeden multifunkčný rušeň, ktoré doplnia súčasnú flotilu.
Nové vozidlá budú vybavené modernými bezpečnostnými a informačnými systémami, vďaka čomu budú mať cestujúci k dispozícii informácie o trase a aktuálnej polohe vlaku, či označení a smerovaní jednotlivých vozidiel. Do nového vozidlového parku ZSSK preinvestuje približne 384 000 000 eur.
Súčasťou nových jednotiek bude aj kamerový systém. Vďaka systému na anonymné počítanie osôb bude mať ZSSK detailné informácie o počtoch cestujúcich, ktorí prejdú nástupnými dverami.
Samozrejmosťou má byť klimatizácia, elektrické zásuvky či Wi-Fi pripojenie na internet. Chýbať nebude ani priestor na odkladanie bicyklov, lyží, snowboardov a kočíkov.
Švajčiarske modely budú mať bezbariérový vstup a vyčlenené priestory pre imobilných cestujúcich. „Aj vďaka možnosti viacčlenného radenia nových vozidiel bude ZSSK schopná prepraviť viac cestujúcich aj tým, že nové hybridné vozidlá budú môcť jazdiť na ozubnicovej trati i na trati tatranskej elektrickej železnice,“ dodal hovorca.
Počas rekonštrukcie ZSSK zabezpečí cestujúcim náhradnú autobusovú dopravu. V železničnej stanici Štrbské Pleso budú pristavené autobusy vedľa výpravnej budovy.
Zastávky náhradnej dopravy sú zriadené pre tarifné body Štrba – parkovisko za bufetmi z východnej strany budovy, Tatranský Lieskovec – hlavná cesta pri zastávke ŽSR, Štrbské Pleso – autobusová zastávka Vysoké Tatry, Štrbské Pleso, centrálne parkovisko.
V tejto situácii bude viac ako inokedy dôležité to, aby skupiny nad 10 osôb zodpovedne hlásili vopred svoju cestu na kontaktnom centre.
„Tatranské električky aj ozubnicová železnica každý rok počas sezóny praskajú vo švíkoch. Verím, že na rekonštrukciu trate bude treba naozaj len sedem mesiacov a potom sa situácia nárastom prepravných kapacít začne radikálne zlepšovať. Naše miniveľhory a ich návštevníci si to určite zaslúžia,“ konštatuje starosta obce Štrba, pod ktorú patrí aj Štrbské pleso, Michal Sýkora.
Momentálne trať obsluhujú tri cca 50-ročné súpravy, ktoré budú začatím výluky presunuté do rušňového depa Poprad. Minimálne s jednou súpravou sa do budúcnosti počíta, bude určená na mimoriadne spomienkové jazdy. O osude ostatných súčasných zubačiek sa rozhodne až potom, čo budú nové vozidlá otestované v reálnej prevádzke.