Gigant s erotickým obsahom je priekopník v biznise, úspech založil na algoritme a marketingu. Web má aj temné stránky

  • Po*nhub ponúka milióny videí pre dospelých zadarmo
  • Návštevnosť webu každoročne stúpa, podľa prvej správy z roku 2013 bola ročná návštevnosť na úrovni 14,7 miliardy
  • V minuloročnej správe uvádza ročnú návštevnosť 42 miliárd
pornhub
Facebook/Pornhub
  • Po*nhub ponúka milióny videí pre dospelých zadarmo
  • Návštevnosť webu každoročne stúpa, podľa prvej správy z roku 2013 bola ročná návštevnosť na úrovni 14,7 miliardy
  • V minuloročnej správe uvádza ročnú návštevnosť 42 miliárd

Azda nikoho neprekvapí, že internetové stránky s obsahom pre dospelých sú jednými z najnavštevovanejších webov na svete. O prvenstvo medzi webmi s týmto obsahom sa väčšinou bijú dve najpopulárnejšie, Po*nhub a Xvideos.

Práve prvá platforma sa na Slovensku teší vysokej popularite, počas koronakrízy dokonca Slováci obsadili prvú priečku vo vyhľadávaní tematiky súvisiacej s korona vírusom na tejto stránke. Všeobecne sa počas pandémie zvýšila frekvencia vyhľadávania obsahu pre dospelých.

Úspech Po*nhubu je založený na špeciálnom algoritme

Bol založený webovým developerom Mattom Keezerom ako súčasť spoločnosti Interhub. Dátum spustenia sa datuje k 25. máju 2007. O necelé tri roky neskôr, v marci 2010, stránku odkúpil Fabian Thylmann z Mawin conglomerate, ktorá je dnes známa ako MindGeek.

Spoločnosť založila Po*nhub Network a k webu Po*nhub pribudli aj YouPo*n a RedTube. Postupne spoločnosť začala skvalitňovať. Divák si môže vybrať medzi miliónmi videí zadarmo alebo medzi kvalitnejším prémiovým obsahom.

 
 
 
 
 
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa Pornhub (@pornhub),

Úspech tkvie v jeho algoritme, ktorý je založený na zbere dát. Algoritmus začala firma používať v roku 2013 a nazýva ho „Po*no IQ“. Algoritmus vytvára personalizovaný playlist na základe niekoľkých faktorov, ako sú preferencie kategórií, národnosť, čas strávený pri sledovaní, čas dňa, v ktorom videá divák pozerá, pohlavie, vek, história vyhľadávania a podobne. Vďaka personalizovanému playlistu potom divák nemusí vyhľadávať videá, čo pridáva k obľúbenosti stránky.

Kinseyho správa tohto storočia

Platforma každý rok zverejňuje ročnú správu, kde analyzuje získané dáta. Správu potom každoročne analyzujú stovky médií, New York Magazine ju prirovnal ku Kinseyho správe tohto storočia. Kinsey bol americký vedec, ktorý sa preslávil analýzou se*uálneho chovania v štúdiách Se*uálne správanie muža a Se*uálne správanie ženy.

Návštevnosť webu každoročne stúpa, podľa prvej správy z roku 2013 bola ročná návštevnosť na úrovni 14,7 miliardy. O rok neskôr 18,35 miliardy, v roku 2015 21,2 miliardy. V roku 2018 spoločnosť prekročila hranicu 30 miliard, keď jej návštevnosť bola 33,5 miliard. 

zdroj: Pornhub

V minuloročnej správe uvádza ročnú návštevnosť 42 miliárd, pričom denná sa pohybuje na úrovni 115 miliónov. Na Slovensku je najpopulárnejšia kategória lesbického po*na. V správe sa uvádzajú aj mnohé iné dáta ako vek užívateľov, najobľúbenejšie pornohviezdy, najobľúbenejšie televízne postavy a celebrity, rozdielne preferencie mužov a žien, preferencie podľa národnosti a podobne.

Slováci stále sledujú menej obsahu pre dospelých ako ostatní Európania, 80 percent návštevníkov portálu tvorí obyvateľstvo 20 krajín, kde sa najviac tento obsah pozerá. Medzi našimi susedmi sa v prvej 20-tke objavilo len Poľsko.

Kreatívny marketing

Silnou stránkou portálu je jeho kreatívny marketing. Po*no sa nemôže predávať a inzerovať ako klasický produkt v televízii alebo novinách. Je stále do značnej miery tabuizované. Marketing spoločnosti sa rozhodol proti tomu bojovať a pustil sa do kampane, kde tvrdil, že aj keď sa k tomu nik nepriznáva, robí to každý.

Po*nhub na svoju marketingovú stratégiu využíva sarkazmus a vtip. V minulosti sa mu podarilo prenajať veľký billbord na Times Square, kde zverejnil slogan All You Need Is Hand (Všetko čo potrebuješ je ruka) ako paródiu na slávnu pesničku the Beatles All You Need Is Love (Všetko čo potrebuješ je láska).

Taktiež sa mal pokúsiť aj o prenájom reklamného času počas Super Bowl, no stanica CBS ho odmietla. Upútať pozornosť sa mu podarilo pri založení zbierky, ktorá mala financovať natáčanie prvého po*na vo vesmíre.

Je silný aj na sociálnych sieťach. Na Twitteri má 2,1 milióna followerov, čo je takmer porovnateľné so speváčkou Madonnou, ktorá má 2,6 milióna followerov. Na Twitteri každý deň pribudne niekoľko príspevkov. Často sú to vtipné memečka, ktoré ani nesúvisia s obsahom pre dospelých.

Má veľký počet registrovaných užívateľov, ktorí po*no stránku skôr vnímajú ako istú formu sociálnej siete, v komentároch pod videami riešia aj svoje osobné problémy. Na Twitteri dokonca vznikol účet, ktorý vyberá a zverejňuje najbizarnejšie komentáre.

Po*nhubu sa osvedčil aj postup označovania hviezd vo svojich videách, robia tak od roku 2018. Metóda funguje podobne ako pri obyčajných hercoch, tým pádom sa budujú brandy hercov, ktorých si môže používateľ pridať do obľúbených.

Dnes už skoro každá po*nohviezda má účet na sociálnych sieťach, kde komunikuje so svojimi fanúšikmi. Dokonca majú aj obdobu „Oscarov“, takzvané AVN Awards s viacerými kategóriami. Portál usporiadal dva ročníky vlastnej ceny Po*nhub Awards, ktorá má tiež viac kategórii. Posilňuje si svoju značku aj predajom oblečenia a se*uálnych pomôcok.

Výsadba stromčekov aj mamografia

Spoločnosť sa snaží prezentovať aj ako filantropická organizácia. V roku 2012 v rámci kampane na zvýšenie podvedomia o rakovine prsníka prispievala ženám na mamografické vyšetrenie. Za každých tridsať vzhliadnutí v kategóriách „malé prsia a veľké prsia“ darovala jeden cent.

V roku 2014 zas pri príležitosti Dňa stromu za sto vzhliadnutí v kategórii „veľký penis“ sľúbili vysadenie jedného stromu. Akcia počas Dňa stromu trvala týždeň a dokopy sa im podľa Observeru podarilo vysadiť vyše 15 000 stromov.

Počas koronakrízy spoločnosť motivovala divákov, aby ostali doma. Najskôr prémiový obsah zdarma sprístupnila pre Talianov, neskôr pre celý svet.

Problémy s autorskými právami a nezverejnený zisk

Portál patrí pod spoločnosť MindGeek, ktorá vlastní aj spoločnosť Brazzers. Desať najpopulárnejších stránok s dospelou tematikou patrí len piatim spoločnostiam. Spoločnosť MindGek okrem erotických stránok vlastní aj iné firmy. Zisk, ktorý Po*nhub produkuje, spoločnosť nezverejňuje.

Podľa odhadov má len samotná stránka hodnotu jednej miliardy a ročný zisk sa odhaduje na 300 až 700 miliónov dolárov. Celkovo toto odvetvie podľa NBC News produkuje ročný zisk okolo 100 miliárd ročne. 

Každá zo spoločností prevádzkujúcich erotické stránky mala problémy s porušovaním autorských práv a kritici im vyčítajú, že so sprístupnením videí zadarmo zruinujú profesionálny priemysel.

„Je mi ľúto, ale neexistuje žiadna taká vec ako po*nografická stránka zadarmo. Najväčšie a najobľúbenejšie stránky vlastnia veľké korporácie (alebo jednoducho mimoriadne bohatí jednotlivci), ktorí sa snažia profitovať z ukradnutého materiálu chráneného autorskými právami iných ľudí a organizácií a zároveň propagujú pirátstvo vo všetkých online médiách. Takže jednoducho vedzte, že zakaždým, keď sa prihlásite na stránku, určite to bolí umelcov, ako som ja, ktorí tvrdo pracujú a platia z vlastného vrecka, aby vytvorili originálny obsah pre vlastný web,“ povedala herečka Siri pre Quoru.

Temná stránka Po*nhub

Portál sa nevyhol ani škandálom, medzi najväčšie patria uverejňovanie videí nedobrovoľného se*u alebo uverejňovanie se*uálnych videí bez súhlasu dotknutých osôb.

Po*nhub má síce tím, ktorý vyhľadáva zakázané videá obsahujúce nedobrovoľný styk alebo detskú po*nografiu, no napriek tomu sa v minulosti objavili pochybenia. Videá s pofidérnym obsahom je možné nahlásiť aj prostredníctvom online formulára, no nie vždy to funguje.

BBC zverejnilo prípad ženy, ktorá bola v 14-tich rokoch hromadne znásilnená a ohrozovaná nožom a videá z tohto činu sa objavili na platforme. Žena, vtedy ešte dievča, viackrát v priebehu šiestich mesiacov kontaktovala spoločnosť, no bezvýsledne. „Najhoršie boli tie videá, kde som bola v bezvedomí. Vidieť sa, ako ma napádajú, pritom nie som ani pri vedomí, bolo najhoršie,“ uviedla pre BBC.

Internet Watch Foundation zas podľa BBC objavila 118 prípadov zneužívania detí v rokoch 2017 – 2019.

Najnovšie sa na internete objavila petícia, ktorú podpísalo vyše milión ľudí, je za zrušenie portálu. Dôvodom má byť zneužívanie detí a žien vo videách, zároveň aj takýmto konaním podpora obchodu s ľuďmi. „Generuje milióny na reklame a na členstve, na webe s 42 miliardami návštev a 6 000 000 novými videami ročne. Pritom nemá žiaden systém na preverenie veku alebo súhlasu tých, čo v po*nografickom obsahu vystupujú a z ktorého stránka profituje,“ píše sa v petícii.

Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy

Zdroje: Similarweb, XBIZ, Buzzit, the Cut, Observer, the Next Web, Quora, BBC, BBC, The Week, NBC News

Najnovšie videá

Trendové videá