Dovidenia, kancelárie. Už nebudete také potrebné, ako to bolo pred pandémiou
- Home office pre mnohých z nás môže znieť veľmi príťažlivo
- Koronakríza nás priviedla k nútenej práci z domu, ktorá sa v mnohých prípadoch zmenila na nepríjemnú izoláciu
- Práve táto skúsenosť však môže znamenať prevrat v pracovnom režime
- Home office pre mnohých z nás môže znieť veľmi príťažlivo
- Koronakríza nás priviedla k nútenej práci z domu, ktorá sa v mnohých prípadoch zmenila na nepríjemnú izoláciu
- Práve táto skúsenosť však môže znamenať prevrat v pracovnom režime
Ešte vo februárovom prieskume bolo Slovensko na chvoste Európskej únie. Prevažne z domu pracovalo v tom čase 3,6 % Slovákov. Priemer EÚ bol pritom 5,2 %.
Podľa agentúry Grafton, ktorá realizovala prieskum na vzorke 875 respondentov, až deväť z desiatich Slovákov nikdy nepracuje v režime home office. Príchodom pandémie COVID-19 sa však mnohé zmenilo.
Veľké množstvo zamestnancov vymenilo svoje pracovisko za kuchynské stoly alebo gauče v obývačkách svojich domov. Dnes, keď sa situácia v krajine vracia do normálu, aj pracovný režim sa začína podobať tomu spred korony. Po niekoľkomesačnej skúsenosti to však vyzerá tak, že práca v kanceláriách môže dostať novú tvár.
Nie veľmi obľúbený home office
Možnosť aspoň príležitostnej práce z domu je tretím najvyhľadávanejším nefinančným a šiestym najžiadanejším benefitom. Deväť z desiatich Slovákov sa vo februári tohto roka vyjadrilo, že napriek tomu nikdy nepracuje v režime home office.
Podľa Eurostatu z domu obvykle pracuje 3,6 % Slovákov a aspoň niekedy 5,4 %. Zvyšných 91 % takúto možnosť nemá. Z 27 krajín EÚ sme obsadili 19. priečku. Poľsko so 4,6 % a aj Česko so 4 % nás predbehli, zatiaľ čo v Maďarsku malo túto možnosť 2,3 %.
Problém s nedostatkom práce z domu pritom pociťujú najmä slobodní rodičia s malými deťmi. Tým je väčšinou ponúkaný skrátený úväzok. Pre trh práce by však bolo oveľa lepším riešením ponúknuť týmto kandidátom home office.
Traja zo štyroch pracovali z domu
Len niekoľko dní po vypuknutí prvého prípadu nákazy koronavírusom na Slovensku začalo krajinou znieť heslo: „ZOSTAŇ DOMA“. Viaceré firmy, spoločnosti ale aj úrady sa rozhodli, že svojich zamestnancov nechajú pracovať z domu.
Podľa analytičky Wood & Company Evy Sadovskej bol práve nápad home office jedným z najefektívnejších nástrojov, ako udržať zamestnancov v bezpečí, doma a zároveň úplne neprerušiť chod firmy.
Riešiť dopad pandémie sa rozhodol aj parlament, ktorý v súvislosti s ťažkou situáciou pre zamestnávateľov a zamestnancov schválil zmeny v Zákonníku práce, ktoré sa venujú aj práci z domu.
Na prácu z domu prešli najmä administratívne budovy s nájomcami v oblastiach administratívy, komunikácie, finančných služieb, IT alebo personalistiky. Home office sa však nevyhol ani učiteľom, umelcom či obchodníkom ponúkajúcim svoj tovar cez internet.
V apríli počet ľudí pracujúcich v kancelárskych priestoroch klesol oproti obdobiu spred korony až o 72%. Počet zamestnancov sa samozrejme líšil v závislosti od typu činnosti a ich technickej pripravenosti na prácu z domu.
Pomalý návrat
Po miernom ústupe prvej vlny koronavírusu sa začali uvoľňovať aj opatrenia v jednotlivých fázach. V máji sa do svojich kancelárii vrátili zamestnanci, stále ich však bolo o 56 % menej ako v období pred vypuknutím koronakrízy.
Od júna sa otvorili materské školy, prvý stupeň základných škôl a nakoniec aj ostatné školy. Rodičia sa teda mohli vrátiť do práce. Počet ľudí v kanceláriách je však stále v priemere o 40% nižší ako pred COVID-19.
Kancelárie môžu byť minulosťou
Počet zamestnancov, ktorí sa vrátia na svoje pracoviská, bude postupne narastať. Spoločnosti po celom svete však naplno hovoria o spôsoboch, ako z neľahkej situácie, ktorú nám korona priniesla, vyťažiť čo najviac a zreformovať pracovný režim tak, aby to vyhovovalo obom stranám.
Viacerí sme si prešli problémami spojenými s rýchlym prechodom na home office. Teraz sa musíme pripraviť na to, že práca v kanceláriách tak, ako sme ju poznali pred pandémiou, sa už nemusí vrátiť do pôvodného stavu.
Kancelárie sú po pandémii zmenené, prešli zmenami, ktoré budú zrejme pretrvávať dlhšie, ako sme čakali. Veľké množstvo firiem zaviedlo napríklad striedavé vzorce pracovného času, obmedzený počet ľudí na pracovisku v tom istom čase, flexibilné pracovné hodiny alebo meranie teploty.
Na príchod a používanie výťahu sú presne vyčlenené termíny, obmedzený alebo úplne zrušený je aj open office a k úplnému zrušeniu kancelárii ako takých môže v budúcnosti dôjsť tiež.
Viacerí pracovníci sa možno do kancelárie nevrátia už vôbec a budú pracovať z domu natrvalo. Ich práca totižto nevyžaduje priamu účasť na pracovisku a preto je aj z hľadiska dnešnej situácie výhodnejšie eliminovať ich počet. Rozhodli sa tak aj velikáni ako Facebook či Twitter.
Výhodou môže byť ušetrený čas, ktorý by inak minuli na cestu do práce alebo dlhú rozpravu s kolegami. Pre mnohých však nulová interakcia predstavuje nočnú moru. Veľa ľudí sa sťažuje aj na neschopnosť organizovať si čas alebo nedisciplinovanosť a na rôzne rušivé elementy, ktoré inak v kancelárii nezažijú.
Tak ako všetko, aj vysnívaný home office má svoje mínusy. Treba sa však pripraviť na to, že bude čoraz viac preferovaný minimálne v kombinácii s prácou v kancelárii, na niekoľko dní v týždni či v mesiaci.
Zdroje: grafton.sk, webnoviny.sk, podnikajte.sk, finreport.sk