Vypočítali sme, koľko ušetríš, ak v Bratislave necháš auto v garáži. Sú to tisíce eur

  • Hovorí sa, že vlastniť auto v Bratislave je zbytočnosť
  • Mesto dnes ponúka množtvo dopravných alternatív, vďaka ktorým vie byť človek mobilným aj bez automobilu
  • Vzdanie sa auta môže niektorým ľuďom ročne ušetriť aj tisíce eur
  • Pre mnohých však takéto rozhodnutie nie je jednoduché
autaaa
Unsplash/Chris Benson, Martin Katler
  • Hovorí sa, že vlastniť auto v Bratislave je zbytočnosť
  • Mesto dnes ponúka množtvo dopravných alternatív, vďaka ktorým vie byť človek mobilným aj bez automobilu
  • Vzdanie sa auta môže niektorým ľuďom ročne ušetriť aj tisíce eur
  • Pre mnohých však takéto rozhodnutie nie je jednoduché

David Bach je jedným z najuznávanejších finančných analytikov a motivátorov Ameriky s miliónmi predaných bestsellerov a zároveň miliónmi na účte. Ľuďom po celom svete radí ako, kedy a kde správne investovať tak, aby sa nakoniec peniaze zúročili. Z času na čas sú jeho rady naozaj kontroverzné.

Pre CNBC Make it sa Bach už pred časom vyjadril: „Nič, čo počas svojho života spravíš, neznamená väčšie vyhodenie peňazí von oknom, než kúpa nového auta. Je to jednoducho to najhoršie finančné rozhodnutie, aké len môžu mileniáli urobiť.“ V okamihu, keď totižto svoje nové auto zaparkuješ doma v garáži, začína sa znehodnocovať a už do konca prvého roka od kúpy to môže byť strata 20 až 30 %, za päť rokov dokonca až 60 % z pôvodnej hodnoty. 

Ešte menej logické podľa neho je fakt, že mnoho mladých ľudí si na svoje nové auto, aj keď je z druhej ruky, požičiava. Pri pohľade na slovenské cesty sa častokrát môže zdať, že Slováci sú naozajstnými milovníkmi áut. Každý má pre vlastnenie či nevlastnenie automobilu svoje dôvody.

Niekto ho vníma ako nenahraditeľný dopravný prostriedok, ktorý mu uľahčuje život, iný ho vlastní pre radosť, ďalší len kvôli egu a predvádzaniu sa pred ostatnými.

Všetky dôvody sú plne legitímne a nik nevraví, aby si zajtra bežal do prvé autobazáru a svoje auto predal. V Bratislave však v poslednom čase pribúdajú možnosti, ako sa v meste pohybovať alternatívne a ekologicky. Naozaj si je z čoho vyberať. Máme tu hneď niekoľko bikesharingov, zdieľané kolobežky či dokonca zdieľané elektro automobily a aj klasické električky už chodia frekventovanejšie, než ako tomu bolo kedysi.

Zdá sa tak, že jedným z našich hlavných problémov, prečo sa áut nechceme vzdať, je obyčajná ľudská pohodlnosť, ktorá je ako železná košeľa. Koľko eur by však priemerný obyvateľ dokázal ušetriť, ak by sa rozhodol po meste prepravovať inak ako autom? U každého človeka bude táto suma individuálna, v závislosti od jeho nárokov a požiadaviek, zoberme si však modelový príklad. 

zdroj: TASR/Pavol Zachar

Povedzme, že si obyvateľom najväčšieho sídliska v meste – Petržalky. Začnime napríklad parkovaním. Ak v Petržalke nemáš trvalý pobyt a ani si ho nechceš vybavovať, bez poplatku tu zaparkuješ len medzi 8.00 a 18.00 h a počas víkendov. V noci je pre mimo Petržalčanov parkovanie spoplatnené sumou 1 euro za každú začatú hodinu, respektíve musíš parkovať mimo vyhradených parkovacích miest.

Za jeden  mesiac by tak množstvo cezpoľných mohlo na parkovanie minúť až 294 eur, čo vychádza v najhoršom prípade 14 eur na jeden deň, alebo presnejšie noc.  Ročne je to viac ako 3 500 eur. Zavedenie parkovacej politiky aj v iných častiach Bratislavy je pritom len otázkou času.

Ak sa rozhodneme rátať ďalej, nezanedbateľnú čiastku zaplatíme aj za pohonné hmoty. Ako príklad si zoberme najobľúbenejšie vozidlo na slovenskom trhu za prvý štvrťrok 2020, ktorým sa podľa Zväzu automobilového priemyslu stala Škoda Fabia. Spotreba paliva sa aj pri tomto modeli, samozrejme, líši podľa motoru. V prípade Škody Fabie, ročník 2017, je tým naúspornejším motorom 1,0 TSI/70 kW so spotrebou  4.6 l/100 km.

zdroj: TASR/AP

Povedzme, že 5-krát týždenne cestuješ za prácou z Petržalky do mestskej časti Nové Mesto. Ide o trasu, ktorá má približne 11 kilometrov. Za mesiac tak len kvôli dochádzaniu do a z práce najazdíš minimálne 440 kilometrov, minieš 22 litrov benzínu. Cena za liter benzínu je momentálne na úrovni cca. 1,129 eur. Za pohonné hmoty dáš teda aspoň 25 eur mesačne, a teda 300 eur ročne.

Auto vyžaduje aj pravidelnú údržbu, okrem prezutia pneumatík a výmenu prípadne doplnenie kvapalín sa auto musí podrobovať aj technickej kontrole (STK) a emisnej kontrole (EK). Podľa automechanika Lukáša Sluku z firmy Sluk Steel sa ročné náklady na údržbu auta len ťažko vyčísľujú. 

zdroj: TASR

„Najlacnejšie na údržbu je nové auto do štyroch rokov, ktoré nemusí absolvovať STK ani EK. Po štyroch rokoch sú povinne každé dva roky. Plus ešte náklady na opravy spojené s vekom a opotrebovaním auta. Celkové náklady sa dajú len ťažko vyčísliť, je individuálne záleží to od viacerých faktorov, akými sú veľkosť motora, značka auta, veľkosť elektroniky v autách a podobne,“ povedal Sluka.

Priemerná cena za STK je 34 eur, za EK 31 eur. Ceny za prezutie pneumatík sa pohybujú v rozmedzí 20 až 80 eur.  Samozrejmosťou je potom aj povinné zmluvné poistenie, za ktoré ročne zaplatíš aspoň 150 eur. Ide pritom len o základné výdavky v prípade danej modelovej situácie. Náklady za automobil v tomto prípade presahujú 4 000 eur za jeden rok. Samozrejme, je to len modelový príklad a táto suma je len orientančná.

zdroj: TASR/ Pavel Neubauer

Ak by si sa rozhodol dať šancu električke, ročný lístok (električenka) ťa bude stáť 264,20 eur. Na prepravu môžeš využiť aj Bolt kolobežky, v prípade ktorých platíš 50 centov za odomknutie a 15 centov za každú minútu jazdy. Za ročný lístok SlovnaftBajk zaplatíš 29,40 eur. Ak by si sa chcel vydať napríklad na výlet do hôr a nechceš ísť vlakom, oplatí sa prezrieť ponuku autopožičovní. Novú Škoda Fabiu aj s diaľničnou známkou si tu napríklad prenajmeš za 22 eur na deň.

Vieš si predstaviť život v meste bez auta?

Možností ako nahradiť v meste vlastné auto, je tak naozaj dostatok. Stačí si len úprimne zhodnotiť, či je človek ochotný do auta ročne „sypať“ tisíce eur a nevadí mu to, alebo by vedel ušetrené peniaze využiť aj inak. Napríklad na cestovanie po svete.

Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy

Najnovšie videá

Trendové videá