Vybudovala sieť bistier s autentickou vietnamskou kuchyňou a dnes patrí k najúspešnejším mladým ľuďom na Slovensku
- Toto je príbeh Lucie Thao Huong Šimekovej
- Názov jej reštaurácie je inšpirovaný najznámejšou vietnamskou polievkou
- V priebehu dvoch rokov sa jej podarilo preraziť v gastro biznise a dnes patrí k najúspešnejším mladým Slovenkám
- Toto je príbeh Lucie Thao Huong Šimekovej
- Názov jej reštaurácie je inšpirovaný najznámejšou vietnamskou polievkou
- V priebehu dvoch rokov sa jej podarilo preraziť v gastro biznise a dnes patrí k najúspešnejším mladým Slovenkám
Bratislava je preplnená bistrami s najrôznejšími kuchyňami sveta. Aj preto je ťažké preraziť s niečím, čo nájdeš na každom rohu a v lacnejšej verzii.
Kvalita je síce neporovnateľná, no napriek tomu potrebuješ guráž a odvahu, až potom sa môžeš pustiť do podnikania. Lucia spolu s jej bratrancom a manželom ju mali. Začínali ako malý stánok na festivale Grape a dnes ich všetci milovníci vietnamskej kuchyne poznajú ako Phočkáreň.
V priebehu dvoch rokov vybudovali sieť reštaurácií, prevádzky otvárali v obchodných centrách, aby mali neustále dostatok zákazníkov. Teraz ich môžeš nájsť v Avione, Bory Mall a Eurovei.
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
Najskôr nadšenie, potom tvrdá práca
V auguste 2017 začínali bez akýchkoľvek skúseností na festivale Grape s malým stánkom. V ponuke mali spočiatku sedem jedál, no po krátkom čase veľmi rýchlo pochopili, že to nie je ideálna cesta. Menu okresali na Pho Bo a Bun bo nam bo.
Neodhadli počet zamestnancov ani zásoby surovín a niekoľkokrát ich museli dopĺňať. Napriek počiatočnému chaosu boli s výsledkom testu spokojní a bolo rozhodnuté. O pár mesiacov otvorili prvú Pho prevádzku.
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
Úspech na Grape nemusel nič znamenať. Bol to skok do neznáma a mohol skončiť tvrdým pádom. O to viac ak išlo o nové prevádzky reštaurácií v hlavnom meste preplnenommenje kvalitnými bistrami, ktoré stále veľké množstvo ľudí uprednostní pred kvalitným a chutným jedlom.
Lucia sa rozhodla zariskovať a urobila dobre. Spolu s bratrancom a manželom vypracovali kvalitný biznis plán, ktorý funguje už takmer tri roky. Ich úspešnú cestu neskomplikoval ani fakt, že v čase, keď rozbiehali druhú a tretiu prevádzku, bola na materskej dovolenke.
Podnikanie v gastronómii je rodinná tradícia
V Luciinej rodine je veľmi dôležitý spoločne strávený čas pri jedle. Obľubujú poctivé jedno z kvalitných surovín a v hlavnom meste jej chýbal priestor, kde by si mohla vychutnať Pho presne také, aké vyhovuje jej chutiam.
A práve nedostatok možností dobre sa najesť mimo domu ju priviedol k vytvoreniu niečoho, čo bude klásť dôraz na kvalitu, chute a príjemný priestor bez kompromisov a bez prestávky.
„Bolo to tým, že aj keď v niektorých podnikoch varili naozaj dobre, nepáčilo sa mi dané miesto. Priestor vo vietnamských reštauráciách ma skôr odpudzoval. Takže sme si od začiatku dávali záležať na peknom a čistom dizajne, aby ku kvalitnému jedlu ladilo aj okolie,“ povedala Lucia v minulosti.
Originálna a kvalitná cesta
Hneď na začiatku si vytvorili vlastnú filozofiu, ktorej sa držia a robí ich odlišnými od ostatných. V Pho vyznávajú filozofiu slow fast food. Základ Pho bo tvorí vývar, ktorý varia 10 hodín, večer pred ďalším dňom. Čas varenia nevedia a ani nechcú skrátiť.
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
„Príprava pho sa začína tým, že sa na otvorenom plameni pripaľuje zázvor, cibuľa a iné koreniny. Prepaľovanie týchto surovín prehĺbi ich arómu a doplní celkovú chuť vývaru, ktorý sa varí dostatočne dlho. Komplexnosť týchto chutí vytvorených koreninami a bylinkami je doplnená textúrami so širokými ryžovými rezancami, tenkými hovädzími alebo kuracími kúskami a chrumkavými klíčkami, ktoré vytvárajú nezameniteľnú chuť pho,“ povedala Lucia v rozhovore pre StartItUp.
Začiatky však vôbec neboli ľahké. Keď otvorili v novembri 2017 prvú prevádzku v Boroch, prvotné nadšenie vystriedali hektické časy. Postupy prípravy jedál menili každý deň, spočiatku im nevychádzali zásoby a jedlo nevydávali dostatočne rýchlo.
Iba mesiac po tom, ako otvorili im odišiel hlavný kuchár, ktorý nezvládol obrovský stres. Chýbali im zamestnanci, pomáhala rodina a priatelia. A to všetko pre to, aby si o veľmi krátky čas mohli vydýchnuť a povedať, že ťažké začiatky stáli za to.
Dnes majú viac ako 50 zamestnancov a brigádnikov a Pho je jedno z najznámejších a najobľúbenejších vietnamských bistier. Vďaka kvalite jedla, personálu aj prostredia. Meno Lucia Šimeková je známe každému, kto našiel záľubu v tomto jedle.
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
Autentické vietnamské chute
Vietnam už nie je na Slovensku neznámy pojem. Aj preto ľudia uveria, že v lacnom fast foode môžu dostať niečo, čo by aspoň trochu pripomínalo kuchyňu krajiny plnej srdečných ľudí a rozmanitých chutí.
Presne preto vznikla reštaurácia PHO. Spája dokopy všetko, čo predstavuje Luciinu srdcovú záležitosť: chute, vône, čerstvé suroviny, ktoré poctivo a s láskou pripravuje do jedál.
Menu je venované predovšetkým polievke Pho, ktorú si môžeš dať na akýkoľvek spôsob. Dostaneš však aj rezance, curry, závitky alebo šaláty. Chuť jedla a priestory sú jedinečné, zároveň však zachovávajú odkaz na pouličné vietnamské stánky.
V závislosti od prevádzky dokážu v jeden deň predať približne 1 200 jedál. Bestsellerom je Pho za 6,50 a Bun Bo Nam Bo za 6,90.
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
Gastro je o kvalite, nie číslach
Na počiatku tohto plánu stála Lucia a jej manžel. Spoločne spísali realistický plán, ktorého sa chceli pridržiavať aj za cenu, že začiatku budú ťažké a možno prvé mesiace nepríde žiadny príjem. Aj preto ich pozitívne prekvapil obrovský záujem ľudí a rýchly rast. Spočiatku však bolo nutné investovať obrovskú sumu peňazí a to platilo aj pri ďalších prevádzkach.
„Aby sme vedeli kvalitne a stabilne pripravovať toľko porcií, potrebujeme mať veľmi dobré gastronomické zázemie a kvalitné spotrebiče. Náklad na novú prevádzku máme v rozmedzí 150 000 až 200 000 eur, takže najmä prvotné náklady vo veľkých nákupných centrách boli vysoké,“ povedala v rozhovore s Otom Kóňom. Investované peniaze sa však do 1,5 roka vrátia späť. Ich mesačný obrat sa stále zvyšuje. V roku 2018 ich tržby presiahli 564 000 eur so ziskom takmer 55 000 eur. Za 2019 zatiaľ nezverejnili čísla.
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy
Zdroje: index.sme.sk, soda.o2.sk, finstat.sk