Značky „made in Slovakia“ o ktorých si možno netušil, že sú rýdzo slovenské
- Keď počuješ značky ako Alain Delon či Marco Mirelli, pravdepodobne sa ti vybaví nejaká francúzska alebo talianska značka
- V skutočnosti sú obe slovenské a jedna z nich dokonca vôbec neexpanduje do zahraničia
- Článok bol pôvodne uverejnený v auguste 2020
- Keď počuješ značky ako Alain Delon či Marco Mirelli, pravdepodobne sa ti vybaví nejaká francúzska alebo talianska značka
- V skutočnosti sú obe slovenské a jedna z nich dokonca vôbec neexpanduje do zahraničia
- Článok bol pôvodne uverejnený v auguste 2020
Existuje niekoľko slovenských značiek, o ktorých pôvode si možno netušil. Ľudia sa totiž dlho nezaujímali o to, odkiaľ produkty pochádzajú, i keď v dnešnej dobe je čoraz populárnejšie zháňať najmä domáce produkty a služby. Niektoré značky stavili na ľubozvučný slovenský názov a nie je preto ťažké zistiť ich pôvod. Príkladom sú Fusakle, Dedoles alebo Žufaňa.
Na trhu sú však aj také, ktoré síce majú slovenský pôvod, no podľa názvu by ti to na rozum pravdepodobne neprišlo.
Alain Delon
Niekto by mohol oponovať a tvrdiť, že módna značka s takýmto „cudzokrajným“ menom predsa nemôže byť slovenská. Pravdou je, že meno skutočne nie je tradičné slovenské. Pánska módna značka nesie meno po slávnom francúzskom hercovi.
„Pre európsky módny trh je symbolom kvalitných materiálov z lokálnej produkcie, slovenského dizajnu a poctivej krajčírskej práce v tých najlepších fabrikách,“ píše sa na oficiálnej webstránke značky. Kolekcie navrhujú slovenskí dizajnéri, ktorí spájajú francúzsky štýl s nadčasovým prevedením.
Minulý rok značka oslávila 20 rokov svojej existencie. Počiatky jej existencie nie sú až také vzdialené od spomenutého herca, ako by si si mohol myslieť. V skutočnosti mal totiž Delon ako herec víziu pod svojím menom vyrábať čo najkvalitnejšie a najexkluzívnejšie projekty. Vhodných partnerov našiel až v roku 1999, kedy sa stretol s dvomi chlapíkmi z Bratislavy.
Slováci v tej dobe neboli nijakí amatéri, veľa sa o módnom priemysle naučili už počas režimu. Po viac ako dvoch rokoch od zrodenia značky sa produktom začalo dariť. Značke pomohlo aj to, že neexpandovala do zahraničia, ale zostala verná svojej domovskej lokalite, Slovensku. V súčasnosti však Alain Delon nájdeš aj v zahraničí.
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
Marco Mirelli
Ďalšia odevná značka, ktorá na slovenskom trhu figuruje o dva roky menej, ako Alain Delon, je Marco Mirelli. Za jej vznikom stojí Marek a Miriam Lisovci, ktorí si svoje mená trochu „potaliančili“ a vytvorili z nich názov značky.
Na slovenský trh chceli pred 12 rokmi priniesť novinku, a síce pánsku eleganciu. Do odvetvia tesilu a polyesteru priniesli kašmír, hodváb či bavlnu. Rozhodli sa, že svoj biznis spustia v Trenčíne a vyplnia tak dieru na trhu. Miriam ovládala technickú časť šitia oblekov a dodnes tvorí celkovú identitu značky.
„Svoje prvé kolekcie nazvali Eliška, Oliver a Oskar. Neskôr podľa nich pomenovali svoje deti,“ informovali sme ťa pred dvomi rokmi. Napriek tomu, že sa štandardná slovenská móda posunula kúsok dopredu a nie je zvláštne vidieť na ulici muža v obleku, Slováci sú aj naďalej národom riflí, teplákov a tenisiek.
S týmto však Miriam aj Marek počítajú a vedia, že ich výrobky nie sú pre všetkých. Necielia sa preto na násilné získavanie zákazníkov. Aj napriek tomu sa tešia obľube u slávnych slovenských osobností ako Tomáša Maštalíra, Jána Koleníka či Mareka Majeského. Rovnako obliekajú aj slovenskú futbalovú reprezentáciu.
V roku 2018 podľa Finstatu stúpli tržby značky na vyše 1, 7 miliónov eur a to aj bez toho, aby značka prerazila do zahraničia. Marek s Miriam majú stále sídlo v Tornali a s kamennou pobočkou sa dostali len do Prahy.
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
Slováci stoja aj za aplikáciou Sygic
„Meníme spôsob, akým ľudia cestujú. Prepájame smartfóny s automobilmi. Pomáhame rodinám zostať v spojení. Navigujeme firemné flotily na celom svete. A neustále inovujeme,“ znie opis spoločnosti na jej oficiálnej webstránke.
V roku 2014 BBC označila zakladateľa Michala Štencla za muža stojaceho za jednou z najúspešnejších aplikácií na svete. Spoločnosť založil vo svojich 25 rokoch. Už predtým ale preukázal záujem aj talent v oblasti IT a počítačov. Ešte predtým, ako založil spoločnosť Sygic, dostal lukratívnu ponuku z amerického Silicon Valley. Odmietol ju a spolu s ľuďmi z firmy Gotive založil Sygic.
Americká firma Navteq im poskytla licenciu na mapy. Cestu im však zahatala hospodárska kríza, kedy sa líder trhu TomTom rozhodol znížiť ceny za navigačné zariadenia z 300 na 50 eur. Sygic preto zaznamenal obrovský prepad objednávok. Krátko nato však spoločnosti ponúkla vôbec prvú GPS navigáciu v App Store a druhú v Google Play.
Neskôr prišli s aplikáciou Sygic Aura s trojrozmernými mapami. „Od prvej verzie aplikácie Sygic GPS Navigation z roku 2009 sme prešli dhú cestu. V tom čase neexistovalo nič iné ako Sygic – vôbec prvá navigačná aplikácia pre iPhone. Koncom roku 2012 začala naša vtedy ešte malá skupina tvoriť základy niečoho, čo sa malo stať navigačnou aplikáciou novej generácie, s úžasným užívateľským rozhraním, intuitívnejším pre vodičov na celom svete,“ povedal Michal Štencl pre Startitup.
Sygic sa stal vôbec prvou GPS navigačnou aplikáciou na svete, ktorá spolupracuje s technológiou SYNC AppLink spoločnosti Ford Motor Company. Vozidlá Ford Fiesta spolu s ostatnými vozidlami spoločnosti Ford s podporou technológie SYNC 3 tak umožňujú vodičovi využívať funkcie mobilnej navigácie z telefónu na dotykovom displeji vozidla.
Spoločnosť za rok 2019 eviduje tržby takmer 17,6 miliónov eur. Investor spoločnosti, Eurowag, Sygic pochválil vo výročnej správe. „Sygic a.s. je jedna z najdôležitejších a najúspešnejších firiem v biznise s mobilnými aplikáciami,“ píšu sa v správe.
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
Úspešné značky sú aj u susedov
Okrem vyššie spomenutých existuje viacero spoločností a značiek, ktoré sú pôvodom zo Slovenska, no na prvé počutie by ti to nenapadlo. Reč je napríklad o značke John Garfield, no aj OZETE. Tá sa však do pozornosti Slovákov dostáva čoraz viac, pred dvomi rokmi dokonca spolupracovala s Marekom Hamšíkom. Pre väčšinu preto nie je žiadnym prekvapením pôvod tejto značky.
Pomerne známe značky či spoločnosti sa zrodili aj v susednej Českej republike. Podobne, ako náš Alain Delon alebo Marco Mirelli, aj Česi majú svoju taliansky znejúcu značku odevov, Pietro Filipi. Táto značka, ktorú založil podnikateľ Petr Hendrych, pôsobí vo svete módy od roku 1993. Názov je odvodený od jeho mena a mena jeho syna Filipa.
Od našich českých susedov tiež pochádza vodka Amundsen, ktorá patrí do skupiny Stock so sídlom v Českej republike. Podobne prekvapivé môžu byť aj značky ako Neutrogena, Espirit alebo Häagen-Dazs. Neutrogena totiž vôbec nepochádza zo severských krajín, rovnako, ako zemou Espiritu nie je Francúzsko a Häagen-Dazs nie je zo Škandinávie, informuje Fičí. Všetky sú totiž americké.
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
Slovenské názvy sú opäť v kurze
Projektová manažérka Mirka Pastierová z Big Name Theory pre Fičí vysvetlila, že zahranične znejúce mená môžu na domácu klientelu pôsobiť ašpiratívne. „Príklady ako Marco Mirelli a Pietro Fillipi evokujú Taliansko, ktoré sa prirodzene spája s módou,“ ozrejmila Pastierová. Zároveň dodala, že keď značka alebo spoločnosť vo svojom názve spomenie istú lokalitu, prípadne región, môže byť neskôr ťažké expandovať ju ďalej.
Okrem toho poznamenala, že množstvo slovenských značiek sa naschvál pýši tradičnými slovenskými názvami, ako spomínaná Žufaňa, Fertucha či Jablčnô. V ľuďoch to evokuje blízkosť a tradície, ku ktorých sa postupne ako spoločnosť dostávame späť. Všetko, vrátane názvu, ale záleží najmä na tom, v čom chceš podnikať a aké produkty chceš predávať.
Zdroje: Alain Delon, Finstat, Sygic, BBC, Ford, Finstat, Eurowag, Pietro Filipi, Stock, Fiči