Vallo predstavil vôbec prvý ochranný pruh na slovenských cestách. Bratislava je príkladom pre ostatné mestá

  • Hlavné mesto Bratislava informuje o vzniku vôbec prvého ochranného pruhu pre cyklistov na Pionierskej ulici
  • Zbystriť musia okrem cyklistov predovšetkým vodiči, ktorí by sa mali naučiť ako v pruhu správne jazdiť
Vallo
Facebook/Matúš Vallo má rád Bratislavu,
  • Hlavné mesto Bratislava informuje o vzniku vôbec prvého ochranného pruhu pre cyklistov na Pionierskej ulici
  • Zbystriť musia okrem cyklistov predovšetkým vodiči, ktorí by sa mali naučiť ako v pruhu správne jazdiť

O zakotvenie takzvaného ochranného pruhu do slovenskej legislatívy sa Cyklokoalícia snažila už od roku 2013. Aj keď ho normy poznali dlhšie, do vyhlášky sa ho podarilo dostať až v tomto roku. Nájdeš ho v Bratislave. 

Ide o „nedokonalú“ verziu klasického pruhu, ktorá cyklistu chráni pred osobnými automobilmi. Širšie nákladné autá či autobusy môžu v prípade potreby pruh naďalej využívať, ich počet na cestách je však pomerne malý, a tak sa jazda na bicykli stáva bezpečnejšou. 

https://www.facebook.com/CykloBANM/photos/basw.AbrmMHDCnyRgTfcPLTJ1vmsvkjQDGnLYsk35EiNvc-gaQCuKveNKQB2dtcYW0oJeKGo-gq6DtFmmsaHJHO34mEU5YnN2qLBQSdpLF25hfHfC5fD70FuNvS5q1Hby6-mQMgBCxUdubedzkxOrzCGaab8hlBwAxBMACeBQZzIxWLOKXg.147494096994448.147494136994444.119779959765862.119780049765853.119779999765858/147494096994448/?type=1&opaqueCursor=Abph0EFDZGDHVmDDyuSeuNvpXNiqRRANdVxxxhDE5GoWo11ey2QL-MMl18Cqu3s4RFjVH1YTgMsiSou9rfL6ZJpuxK5wRmds-eIbBNvwzp_YvKcsyUCzU1U4dPOkQBOoifdFoQjCF5X5Gw4dq9HveQZ8_ftOQfxjIdRIGYOWDn0C68hmq-ln0M-HN9jP6YWLORVuzF453E-FbwPmQ0wKw_xftyE213ePYQn1PbPxII0vRzkzshmmR7AyFkofTdSurWYBFQ0ZgfVu7KCpbX7E48Y7heYD0j0YAHb0psGYHQHfrEnl_bZdrajIJ88Y566A6Z5r61S5dq9L_3Ma9dXMH_TaLDwFLcqJOgJR4DGvyz2e6QmWWqgVWZ817zpo5irnbUHDXIdD8kCGzW2T_r3j9imqc2N8hwBqeqx01iV9jGqUoG8RiUQ73dA3RkOwQoeMUqqwj-CCBWZ6wIl-ml0Kz6jILGdZSdgKD45H-OP65AGjLs8hd6YOTCOW64PcxVWk1QJbS4JWyg4Xp7Ij-L6nShzNzJ8-kwK2FNPx_fxhyLlUXxRYeVwEoyEq-lA1No7GXyE2cQX5uek_suWAHcAkcjmzVM9CP9EI_b0oXGjzvhCR2AIBUeAA7lX6DnBxNxLZtrpYwF8-rMeZquiSaxuhft_CJ8II6N9FOq2abBrtnJNyfOVuNJoRPZh-zo6QP1xmkF2F9fcapU054bL_36JLh-MKTjtXq4wq1XRzfPPwAURK4amQ4UGaJNVmyleJbnhSWMQ&theater

Výhodou je, že takýto pruh možno používať aj na cestách, na ktoré by sa bežný cyklopruh kvôli šírke nezmestil.

Podľa cyklokoalície ide o ideálny nástroj pre takzvané „quick wins“, keďže umožňuje rýchlo a lacno aspoň o niečo zlepšiť podmienky pre cyklistov na úsekoch, ktoré by inak vyžadovali zdĺhavé stavebné úpravy. Tento slovenský unikát nájdeš v oboch smeroch na Pionierskej ulici.

https://www.facebook.com/CykloBANM/photos/basw.AboefGV5lFSKDxdugtbT4c2gMZXg3oWtCto8uQfwl7rsHRwEd9Nsm8xyefnDtoGXBpbLkNKx0y9f1Q5zTjWSGEJsknAYlrCWK-rl901axa9yWHKPxZjTIch3B0LEdK0wVm2xqHz__lWiLFFUkuqIEHsn-wVkoU34_elS-dBnqt4CSg.147494096994448.147494136994444.119779959765862.119780049765853.119779999765858/147494136994444/?type=1&theater

Bezpečnosť cyklistov je pre nás dôležitá. Aj preto sme ako prví na Slovensku využili novinku v slovenskej legislatíve a na Pionierskej ulici sme v spolupráci s Bratislava – Nové Mesto vytvorili ochranný pruh pre cyklistky a cyklistov. Toto riešenie asi viacerí poznáte aj zo zahraničia,“ objasňuje Matúš Vallo.

Ako to funguje? Ochranný pruh je označený vodorovným značením a je mäkkým riešením na miesta, kam sa oddelená cyklotrasa nezmestí alebo kým sa plnohodnotne nezrealizuje.

Ak si vodič, mal by si zbystriť pozornosť. Vozidlá pod 3,5 tony nesmú používať ochranný pruh pre cyklistov. Použiť ho môžu len širšie vozidlá nad 3,5 tony, ak sa nezmestia do priestoru medzi stredovú čiaru a čiaru ochranného pruhu, pričom ani tieto vozidlá nesmú ohroziť cyklistu.

https://www.facebook.com/Bratislava.sk/videos/324200832284005/UzpfSTEwMTEzNzczMTQ1NDgzMzoxNzU2MDEzODQwMDg0Njc/?__tn__=%2CdK*F-R&eid=ARCndPcVyWAE8TfmZQBwEY0dRbsI0j8nABj1X_JO-V7t6hE22QdsdRvOVzXzJjE_URkv4Vz_PUOgei6K

„Príprava segregovaných cyklotrás kvôli množstvu špecifík trvá niekoľko mesiacov až rokov. Pokiaľ nebudeme mať na niektorých uliciach bezpečné cyklotrasy mimo vozovky, chceme chrániť cyklistov aspoň takto,“ dodáva Vallo.

Na ďalších cyklo riešeniach, ako aj segregovaných cyklotrasách mesto pracuje a čoskoro chce informovať o ďalších novinkách. Sledovať cyklonovinky alebo kontaktovať cyklokoordinátora môžeš prostredníctvom stránky Bicykluj Bratislava.

Ochranné cyklopruhy sú síce dobrá vec, no bratislavskí cyklisti žiadajú viac: „Všetko je lepšie ako nič. Dúfam ale, že sa už približujeme k dobe kedy sa budeme môcť tešiť na omnoho viac ako sú čiary na ceste. Tie išli výborne Frešovi napríklad a to už je nejaký čas,“ komentuje novinku v diskusii na socialnej sieti Ján.

https://www.facebook.com/101137731454833/photos/a.106873620881244/169973987904540/?type=3&theater

Ochranný cyklopruh však nie je jedinou novinkou, z ktorej sa môžu tešiť bratislavskí cyklisti. Už v júli odštartoval test nových solárnych LED gombíkov na cyklotrase medzi Starým mostom a Apollo mostom. 

„V spolupráci s výhradným dodávateľom do Čiech je toto úplne prvé miesto na Slovensku s takýmto riešením. Led gombíky sú environmentálne, sú certifikované a použiteľné v rezerváciách ohľaduplné k zvieratám,“ informuje tím Bicykluj Bratislava.

https://www.facebook.com/cyklokoalicia/photos/pcb.4000973533263189/4000964709930738/?type=3&theater

https://www.facebook.com/cyklokoalicia/photos/pcb.4000973533263189/4000965516597324/?type=3&theater

Výbornou ukážkou úspešnej premeny verejného priestoru s dôrazom na chodcov, cyklistov a zeleň miesto nekonečných asfaltových plôch pre autá je však aj Blumentálska ulica. Ako svoje ulice urobili krajšími, zelenšími, bezpečnejšími a príjemnejšími veľké aj malé mestá vo svete, si môžeš pozrieť na urb-i.com.

Čítajte viac z kategórie: Zo Slovenska

Zdroje: Facebook/ Bratislava - hlavné mesto SR, Facebook/ Bicykluj Bratislava, Facebook/ Cyklokoalícia

Najnovšie videá

Trendové videá