Sme rodina Borisa Kollára chce zaviesť štátny e-shop iba slovenských kvalitných potravín
- Poslanec Patrick Linhart má v pláne presadiť veľké zmeny v oblasti predaja lokálnych produktov
- Okrem Potravinového Semafora by sme sa mohli dočkať aj štátneho e-shopu, ktorý môže okrem iného zredukovať ceny potravín v našej krajine
- Poslanec Patrick Linhart má v pláne presadiť veľké zmeny v oblasti predaja lokálnych produktov
- Okrem Potravinového Semafora by sme sa mohli dočkať aj štátneho e-shopu, ktorý môže okrem iného zredukovať ceny potravín v našej krajine
Potravinový kritik Patrick Linhart a poslanec z hnutia Sme rodina je už medzi mnohými ľuďmi známy vďaka jeho jasnému cieľu – zaviesť na Slovensku takzvaný Potravinový Semafor.
V prvej fáze, v roku 2021, by malo podľa Linharta prebehnúť zavedenie označovania všetkých spracovaných produktov zelenou farbou. Vďaka nej v obchode zistíš či produkt, ktorý si chceš kúpiť, je testovaný, zdravý, kvalitný a bez syntetických prídavných látok.
Opakom má byť varovná čierna farba, ktorá bude zavedená taktiež povinne a bude znamenať, že sa jedná o podvodný alebo nebezpečný produkt.
V druhej fáze v priebehu roku 2022 by mohlo nastať povinné označovanie produktov oranžovou a červenou farbou. Zrealizovaná má byť aj plná digitalizácia Potravinového Semaforu s personalizovanou aplikáciou pre spotrebiteľov.
Návod na nakupovanie bude v podobe aplikácie, ktorú si bude môcť každý stiahnuť zadarmo. V druhej fáze bude podľa Linharta sám výrobca kontrolovaný spotrebiteľom, od ktorého dostane ohodnotenie.
Zeleninových vekslákov čakajú mastné pokuty
V pláne poslanca za hnutie Sme rodina je aj zvyšovanie minimálnych a maximálnych pokút pre potravinových podvodníkov a to bez rozdielu na to, či ide o nepoctivého veľkovýrobcu alebo „prebaľovača“ zeleniny na trhoviskách.
„Minimálne pokuty musia byť také, aby nepoctivého výrobcu či prebaľovača poriadne zaboleli a nešlo iba o pohladkanie, ktoré podvodníka nenaštve. Pokuty pre fyzické osoby by mali začínať v stovkách a pre právnické osoby v tisíckach eur až po pol milióna eur. Pokutovaná do 10 000 eur bude aj tržnica či mesto, ktoré v prípade zeleninových vekslákov nedbá na dodržiavanie zákona,“ približuje Patrick Linhart.
Zapracovať sa má aj na zavedení centrálneho systému pre poctivých pestovateľov. Pribudnúť by mala aj certifikácia produktov licenciami. Tá podľa potravinového kritika zabezpečí spotrebiteľovi záruku, že sa jedná o domáci produkt.
Nemalo by sa tak stať, že na trhovisku kúpiš paradajky, ktoré predajca vydáva za slovenské, no pritom ich doviezol zo zahraničia či kúpil v supermarkete. Ľuďom v lepšej orientácii pomôže prehľadná aplikácia.
„Aplikácia, ktorá bude dostupná zdarma pre pestovateľov aj spotrebiteľov, bude podobná appke Katastru nehnuteľností, kde pomocou GPS zadá pestovateľ (alebo RVPS) svoje pole a zadá, aké plodiny pestuje. Appka mu vypočíta úrodu, ktorú musí po zbere a predaji odpisovať. Takto podporíme slovenského pestovateľa a ukončíme marketingové ťahy prebaľovačov. Predajcu tak nebude kontrolovať iba RVPS, ale aj každý kupujúci, ktorý má právo vedieť, čo naozaj kupuje,“ približuje Linhart.
Podľa kritika by malo mať každé slovenské mesto svojich lokálnych dodávateľov. Cieľom je, aby sa chovateľovi oplatilo chovať, pestovateľovi pestovať a výrobcovi vyrábať a spotrebiteľovi nakupovať domáce kvalitné produkty, nie „zahraničný odpad“.
Linhart chce zabezpečiť vykupovanie lokálnych produktov konečnými spotrebiteľmi, zariadeniami verejného stravovania a povinným vykupovaním reťazcami v okolí.
„Na to, aby sa nemusel zapodievať taký pestovateľ odbytom, ale iba pestovaním, chcem nastaviť a zákonom alebo nariadením zaručiť povinný plánovaný výkup od pestovateľov reťazcami, ako aj zariadeniami verejného stravovania a na to potrebujeme zaviesť štátny e-shop spojený s Potravinovým Semaforom,“ približuje.
https://www.facebook.com/nakupovaniespotravinovymkritikom/photos/a.640470139467838/1553348021513374/?type=3&theater
Štátny e-shop má podľa odborníka zredukovať ceny potravín, keďže štát bude podporovať pestovateľov, výrobcov a farmárov, zabezpečí im pravidelný a plánovaný odbyt. Prísť by malo aj k zníženiu daňovej záťaže pre produkty označené zelenou farbou Potravinového Semaforu.
„Je to preto, aby sa v rozhodovacom procese nákupu spotrebiteľ medzi domácim kvalitným produktom a zahraničným produktom nemusel rozhodovať na základe ceny, ale kvality a krajiny pôvodu,“ dodáva Patrick Linhart.
Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy
Zdroje: Facebook/Nakupovanie s Potravinovým Kritikom, potravinynieotraviny.sk