Petra Toth: Kým konkurencia po korone zatvárala alebo sa chytali slamky, ja som mala najúspešnejší rok

  • V súčasnosti má dve kamenné predajne, otvorenie tretej chystá
  • Dovolenkuje aktívne, cestuje po Slovensku a čerpá inšpiráciu pre budúcu tvorbu
  • Tvrdí, že poslednú kolekciu už má za sebou, v rozhovore prezradila, aká je pravda a čo všetko stojí za jej biznisom
petra tothň
Archív Petra Toth
  • V súčasnosti má dve kamenné predajne, otvorenie tretej chystá
  • Dovolenkuje aktívne, cestuje po Slovensku a čerpá inšpiráciu pre budúcu tvorbu
  • Tvrdí, že poslednú kolekciu už má za sebou, v rozhovore prezradila, aká je pravda a čo všetko stojí za jej biznisom

Po koronakríze, keď sa opäť umožnil predaj v kamenných prevádzkach, otvorila ďalší obchod a prišla na trh s novou kolekciou, ktorú Slovenky vykúpili za pár hodín. Vtedy Petra Toth oznámila, že ide o posledný šperkársky počin. Jej značka je rodinnou firmou. Väčšiu časť agendy spravuje manžel, ona sa venuje tvorbe a hľadaniu inšpirácie. 

Kým iní zachraňujú svoje biznisy, Petra Toth hovorí o ekonomicky doposiaľ najlepšom roku za celú svoju dizajnérsku kariéru. 

Petra Toth Jewellery zaujala v máji minulého roku aj prestížny britský Vogue, keď jej kolekciu Mileva predstavili v rubrike Jewellery Designer Profile. A potom ešte trikrát. 

 

  • či skutočne vešia šperkárstvo na klinec
  • či bol dobrý nápad rozbiehať popri šperkoch dve odevné kolekcie
  • čo kvôli korone musela obetovať

zdroj: Kolekciu LUBINA označila šperkárka za poslednú. Archív Petra Toth

V polke júna ste na sociálnej sieti svoju šperkársku kariéru ukončili. Stále to platí?

Napísala som, že obdobie počas koronaizolácie mi pomohlo chvíľu postáť a zamyslieť sa nad tým, čo ma na mojej práci baví a napĺňa a čo naopak nie. Rozobrala som si všetko na drobné a zhodnotila som, že môj pracovný život, aký som popri dvoch malých deťoch (dva a päť rokov, pozn. red.) doteraz viedla, ma nenapĺňal. Mala som veľmi málo času na tvorbu a všetko sa vždy robilo vo veľkom tempe.

Totižto, keď sa značka zväčšuje, nerastie len práca, ale aj očakávania ľudí a tie sa nedajú vždy napĺňať. Takže som po tomto období predstavila svoju poslednú kolekciu šperkov a áno, aj po mesiaci a pol to ešte stále platí. Nenapísala som však, že končím s tvorbou, alebo akoukoľvek inou formou sebarealizácie, napísala som, že LUBINA je moja posledná kolekcia šperkov.

Poznačila Petru Toth Jewellery koronakríza? Je aj tá dôvodom konca?

Áno poznačila, tento rok je doteraz náš najúspešnejší, aký sme v celej histórii mali. Naše zákazníčky nás podržali a nielen to. Mám trochu pocit, že naše produkty uprednostnili pred konkurenčnými značkami. Naše najväčšie konkurencie koronakrízu buď neprežili, alebo sa držia slamky. Verím, že táto naša celospoločenská skúsenosť otvorí dvere všetkým lokálnym značkám, výrobcom a pestovateľom. Je čas, aby ľudia viac uvažovali nad tým, od koho daný produkt, ktorý si kupujú, pochádza a podporili radšej naše značky.

Populárna slovenská šperkárka Petra Toth definitívne končí. Predstavila poslednú kolekciu 

Napriek všetkému celé leto cestujete po Slovensku a chtiac-nechtiac čerpáte inšpiráciu. Trošku ste naposledy naznačili, že možno by ešte niečo vzniknúť mohlo.

Áno, po ohlásení poslednej kolekcie som si povedala, že chcem tráviť čas užitočne a načerpávať inšpiráciu. V tom tempe, v akom sme pracovali, sa nedal nájsť jeden voľný víkend na to, aby som chodila fotiť kroje a inšpiráciu. To je práve to, čo mi veľmi chýbalo, stretnúť sa naživo s jednými z posledných žijúcich výšivkariek alebo zberateliek.

Prísť do ich dedinky a predstavovať si, ako po uliciach kráčali ľudia v nádherných krojoch. Môžete mať doma aj 100 kníh, ale keď nevystrčíte nos a nedáte si tú námahu prísť za babičkou, ktorá z lásky 70 rokov opatruje kroje po svojej mame a nevypočujete si jej životný príbeh, tak nič nepochopíte.

zdroj: Kolekcia Kvety Telgártu. Archív Petra Toth

A vznikne teda kolekcia inšpirovaná goralskou tradičnou kultúrou a obcou Ždiar?

Tento rok určite nie a v súčasnosti ju v hlave vôbec nemám rozpracovanú. Pred touto témou je v popredí asi ďalších 10 tém. Ale to neznamená, že ju možno časom nespravím. Len to potrebuje dozrieť.

Vy ste sa v poslednom čase s tvorbou dosť rozbehli. Ešte pred pár rokmi sa na Petru Toth muselo čakať aj rok, ku koncu ste už produkovali stále viac kolekcií. Bol to dobrý ťah?

Ekonomicky výborný. Napríklad medzi kolekciou Mileva a Sarra ubehli 2 či 3 roky. Ale my sme kolekciu Mileva dopĺňali, urobili sa kabelky, urobila sa módna kolekcia a detská kolekcia, rovnako sme mali vtedy spoluprácu s obchodmi s pančuchami a len na tomto projekte sa intenzívne pracovalo trištvrte roka.

Po kolekcii Sarra sme trochu zmenili koncept a priniesli sme dve kolekcie šperkov ročne. Ale za to rozbehnutie, o ktorom hovoríte, môže aj zmena mojej rodinnej situácie. Môj súčasný manžel robí v našej firme riaditeľa, má na starosti 35 zamestnancov, byrokraciu, otvára obchody, manažuje eshop. Predtým som tieto nudné veci, ktoré zaberú veľa času, robila viac-menej sama.

A keď som dostala viac času, tak som mohla aj viac tvoriť.

Rovnako sa opýtam aj na oblečenie a doplnky. Nechceli ste, aby vás zákazník vnímal viac ako šperkárku?

Módne kolekcie som vytvorila len pre dve kolekcie šperkov a to Mileva a Sarra. Obe sú pomenované po mojich dvoch dcérkach a ja som im chcela odovzdať ucelené dedičstvo. Rovnako aj kabelky sme mali len k týmto dvom kolekciám.

Váš kabát mala napokon na sebe oblečený aj prezidentka tesne po pozitívnom výsledku volieb. Ako vznikla táto spolupráca? 

Ja som sa so Zuzanou stretla, keď sme uvádzali módnu kolekciu Sarra. V tej dobe ešte len čerstvo oznámila kandidatúru a málokto jej dával šance, že by sa mohla stať prezidentkou. Išiel z nej pokoj a pokora. Ja som hneď vedela, že toto bude naša prezidentka. Vybrala viacero modelov a dizajnérka Andrea Pojezdálová jej ich upravila presne na mieru, medzi nimi bol aj vami spomínaný kabát.

 
 
 
 
 
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa Petra Toth (@petratothjewellery),

Čím sa cítite byť vy osobne?

V prvom som rada manželka a matka. Toto sú pre mňa jasné priority a vo voľnom čase som v súčasnosti head designer a šedá eminencia v našej firme, ktorá do všetkého kecá.

Ktorá z kolekcií bola najúspešnejšia?

Väčšinou je to tá posledná. Napríklad po korone sme uviedli kolekciu LUBINA a vypredala sa za pár hodín. Ale toto bola limitovaná kolekcia, takže ekonomicky to nie je až taký úspech ako kolekcie, ktoré niekoľko rokov dorábame. Pre mňa to však bol obrovský úspech. V živote sa nám tak rýchlo šperky nevypredali a priznám sa, že som mala veľký stres vypustiť niečo nové v tak neistom období.

Nikdy ste neplánovali ceny šperkov zvyšovať? Vyhovuje Vám ich dostupnosť? Vyššou cenou by sa možno zaradili do kategórie vyššej exkluzivity.

Práveže sme urobili pri kolekcii Vtáča minulý rok pravý opak a bola to veľmi dobrá voľba. Mohli sme si to po dlhej dobe dovoliť, pretože sme zrušili veľkoobchodný predaj, čiže naši zákazníci ušetrili na provízii, ktorú si necháva pri veľkoobchodnom predaji predajca. Mojim dlhodobým cieľom, je aby každá žena mala na Slovensku šperk z ateliéru Petra Toth. Ale nie aby mala každá taký istý, ale aby mala každá iný. Preto sa snažím tvoriť šperky tak, aby som skôr či neskôr sadla do vkusu každej z nás. Máme šperky v cenovom rozhraní 15 až 200 eur.

zdroj: Archív Petra Toth

Máte na Slovensku dve predajne, Petra Toth Jewellery už teda nie je len o e-shope. Ako sa v rámci biznis plánu budete posúvať ďalej?

V súčasnosti pracujeme na otvorení ďalšej predajne v nákupnom centre a ak bude kúpyschopnosť napĺňať naše predstavy, tak otvoríme ďalšie predajne. Ale ideme na to pomaličky, nechceme mať veľké oči. Otvoriť predajňu je pre nás stále veľký krok. Či už po finančnej stránke, ale najmä po stránke časovej.

Siahajú po vašich šperkoch aj ľudia bez znalosti tradície?

Áno, väčšina našich zákazníkov nemá vo svojom záujme folklór. Napriek tomu sa im náš dizajn veľmi páči. A to je mojím cieľom. Chcem, aby sa naše šperky páčili aj ľuďom, ktorí nevedia, kde sme čerpali inšpiráciu. Jednoducho sa im daný šperk páči a bodka.

Považujete sa za šperkárku, ktorá predajom svojho tovaru ľudí aj vzdeláva o Slovensku, danom regióne, odkiaľ bol motív čerpaný a príbehu s ním spojeného?

Áno, vždy sa sa snažíme nenápadne prepašovať pre mňa zaujímavé informácie. Teraz, keď celé leto chodím po Slovensku a robím si Instastories z ciest, ľudia sú nadšení rozmanitosťou našich krojov. Je to také nenápadné vzdelávanie. Keď sa rozhodnem spracovať niektorý región či obec, tak vždy to veľmi danej obci pomôže aspoň na chvíľu sa spropagovať. Ľudia prechádzajú naprieč Slovenskom, cez dediny a keby tušili, aké poklady sa v truhliciach ukrývajú, boli by prekvapení.

Je škoda, že ešte stále sú naše kroje odsunuté do múzeí a na folklórne slávnosti. Normálny civilista nemá šancu vidieť a ani dotknúť sa tradičného odevu.

zdroj: Archív Petra Toth

Ako sa Vám po finančnej stránke darilo v roku 2019? Bol to úspešný rok?

Áno, bol to úspešný rok. Ale my šperky nerobíme pre ekonomický profit. Uviedli sme dve krásne kolekcie Vtáča a Kvety Telgártu. Mňa vždy viac ako čísla teší, že sa šperky ženám páčia.

Naše šperky sa objavili v prestížnych britských magazínoch ako je Vogue, Tatler, Elle, Vanity Fair a zúčastnili sme sa jedného z najväčších svetových veľtrhov s módnymi šperkami v Paríži. Otvorili sme si prvý vlajkový obchod v OC Eurovea v Bratislave.

Takže to bol úspešný a aktívny rok pre mamu s vtedy ani nie ročnou a druhou 4-ročnou dcérou.

Aký bude, s prihliadnutím na všetky pandemické opatrenia rok 2020?

Tento rok, ak sa nič katastrofické nestane, by mohol byť náš naúspešnejší po ekonomickej stránke. Ale pre mňa je dôležitejšie to, že počas tak veľkej krízy, kedy nikto nevedel čo, ako a dokedy bude trvať, ma moje fanúšičky podržali.

Prvú tohtoročnú kolekciu sme uviedli, myslím, hneď ako začala domáca izolácia. Zažila som snáď najväčší stres v mojom živote. Pretože kolekciu sme dokončili po ročnom vývoji a prišla korona. Investovali sme do nej mnoho času a financií a nikto nevedel predpokladať, či bude niekto vôbec ochotný kupovať šperky v tak pohnutej dobe.

Takže toto zatiaľ pokladám za svoj najväčší životný úspech. Zistila som, aké úžasné ženy kupujú moje šperky a že ma nenechali padnúť v doposiaľ najťažšej dobe, z pohľadu trvania Petra Toth Jewellery. Zažila som ekonomickú krízu v 2008, vtedy zo dňa na deň ľudia prestali kupovať šperky. Lenže v tej dobe som bola sama, nemala som zodpovednosť za celý tím ľudí a nemala som deti. Bála som sa, že sa tento scenár zopakuje. Našťastie, opak bol pravdou.

Museli ste niektoré predajne zatvoriť, alebo sa nič podobné neudialo?

Nie nemuseli, oneskorilo sa otvorenie našej predajne v Košiciach a v súčasnosti pracujeme na otvorení ďalšej predajne.

zdroj: Kolekcia Bohyňa. Archív Petra Toth

Ktorá slovenská šperkárka je pre vás inšpiráciou a ktorá naopak priamou konkurenciou?

Inšpirujú ma najmä svetové klenotnícke domy. Ale ja vyrábam iný segment, takže slovo inšpirácia nie je dobre použité v kontexte s nimi. Mňa inšpiruje slovenský folklór, ornament, kroje a maľby.

Existuje tu na Slovensku niečo ako „šperkárska komunita“? Stretávate sa a radíte?

Myslím, že taká komunita existuje najmä pri absolventoch výtvarných škôl. Tí sa stretávajú na svojich vernisážach, ale o tom by vedeli povedať viac oni. Ja som taká samozvaná škodná v ich revíre a viem si predstaviť, že nie všetci ma majú úplne v láske.

Od tej doby, ako ma neprijali na VŠVU, som si povedala, že dokážem robiť to, čo ma baví aj bez školy a urobím maximum, aby sa mi to podarilo. A zatiaľ mi to, myslím, ide.

Kto je vaším najväčším kritikom?

Sama som si najväčším kritikom. To čo sa dostane von, je asi 10 % z toho, čo máme rozpracované či navrhnuté. Mnohé šperky nepustím do predaja tesne pred uvedením, keď nimi nie som 100 % presvedčená. A takmer vždy sa stáva, že vidím chyby aj na šperkoch, ktoré už sú dávno v predaji. Človek s odstupom času vidí veci inak. Ale existuje moment, kedy si musíte povedať, že stačí a nechať zvyšok na osud a na ľuďoch. Napríklad zaujímavosťou je, že väčšinou moje najobľúbenejšie modely sú tie, čo sa najmenej predávajú.

Takže vlastne mojim najväčším kritikom sú samotné klientky. Tie hneď vyselektujú ten najlepší model či kolekciu.

zdroj: Lookbook ku kolekcii Kvety Telgártu. Foto: Archív autorky

Ak by ste svoju šperkársku kariéru predsa len ukončili, čomu sa budete venovať?

Dnes nič neplánujem. Chodím po Slovensku a načerpávam inšpiráciu. Keby som neurobila toto rozhodnutie, tak by som teraz celé leto sedela nad vývojom budúcoročnej kolekcie. Sú to hodiny a hodiny, kým vytvoríte celú kolekciu a ak máte popri tom malé deti a firmu, tak na cestovanie vám nezvýši žiaden čas.

Tým, že som dokončila poslednú kolekciu a nezačala robiť niečo nové, alebo nemala nič rozpracované, som sa absolútne oslobodila. Moja myseľ sa vyčistila. Na jeseň si ku všetkému, čo som si zapísala, nafotila a nahrala sadnem a budem premýšľať, čo bude ďalej. Musím priznať, že táto „tour de kroje” ako som ju nazvala, ma nakopla neskutočnou energiou. Asi som potrebovala po dlhej dobe odísť opäť z mesta a nabiť sa pokojom, krásou a jednoduchosťou bytia.

Viac foto na Instagrame.

Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy

Najnovšie videá

Trendové videá