Navrhnutý bol v roku 1975 a dodnes je považovaný za sovietsku “beštiu“ svojej doby. MD-160 je jediný ekranoplán sveta

  • MD-160 je model jediný svojho druhu, vojenské lietadlo,ktorý je zároveň aj loďou
  • Dnes tento unikát leží opustený v Kaspickom mori, kde bude pretvorený na jedinečné múzeum
  • MD-160 je model jediný svojho druhu, vojenské lietadlo,ktorý je zároveň aj loďou
  • Dnes tento unikát leží opustený v Kaspickom mori, kde bude pretvorený na jedinečné múzeum

Futuristicky vyzerajúci ekranoplán MD-160 navrhnutý v roku 1975 Sovietom Rostislavom Evgenievičom Alexejevom využívalo sovietske vojnové loďstvo pre svoje potreby v rokoch 1978 až 1990. Ekranoplán dosahuje dĺžku takmer 74 metrov a funguje na pozemnom efekte, ktorý umožňuje vyhnúť sa radarom používaným v letectve. Napriek plánu postaviť dva kusy tohto modelu sa podarilo dokončiť len jeden, ktorý bude v nasledujúcom roku pretvorený na unikátne múzeum.

Oceánska atrakcia

Futuristicky vyzerajúci ekranoplán triedy MD-160 Lun bol minulý mesiac ťahaný remorkérom cez Kaspické more v rámci 14-hodinovej cesty z námornej základne Kaspiysk do Derbentu v Dagestane. Doteraz ležal nedotknutý a nepoužívaný v Kaspiysk, kde pristál v neskorých 90. rokoch minulého storočia.

Po rokoch sa dočká úplne iného využitia, ako bol jeho pôvodný plán. Stane sa z neho turistická oceánska atrakcia v podobe múzea, informuje Daily Mail. Pôvodne sa mal stať súčasťou budúceho Patriot Parku, napokon však vysvitlo, že od plánov výstavby parku zišlo a ekroplán bude solitérnou atrakciou.

MD-160 Luna
zdroj: Dailymail/news/article/Gigantic-1980s-Soviet-vehicle

Nikdy nevyletel nad výšku rozpätia krídel

Tento špeciálny hybrid sa dokázal vyhnúť leteckým radarom, a zároveň prepraviť impozantné množstvo materiálu spolu s pätnásťčlennou posádkou. Jeho výnimočnosť sa ukrýva nielen vo vizuále a možnosti využitia na vode, ale hlavne v špeciálnom dizajne konštrukcie, ktorá využívala pozemný efekt pre svoj vzlet, a zároveň nízke prelety.

Vďaka aerodynamickým vlastnostiam lietadlo využívalo zvýšený vztlak a zníženú potrebu ťahu vytvorenú prostredníctvom interakcie zemského povrchu a krídel lietadla počas celej dĺžky letov, ktoré sa konali len 13 stôp nad zemou, čo činí približne 4 metre, informuje Interested Engeneering.

Krídla všeobecne vytvárajú vztlak odkláňaním prichádzajúcich vzdušných más smerom dole. Tento vychýlený vzduch vyvíja na krídlo výsledné sily tým, že ho tlačí smerom nahor, a tým vytvára zdvih. Pri lietaní blízko k „pevnému“ povrchu sa tlak vzduchu zvyšuje na dolnom povrchu krídla. Tento jav dostal prezývku „baran“ alebo „vankúš“, čím opisuje pomery vztlaku k ťahu.

Čím nižšie alebo bližšie k zemi, tým väčší je účinok. Pod vplyvom pozemného efektu vyžaduje krídlo menší uhol náklonu, aby sa dosiahol rovnaký zdvih. Ak uhol a rýchlosť zostávajú konštantné, dôjde k zvýšeniu koeficientu vztlaku. Toto zodpovedá za vnímaný plávajúci efekt, ktorý pociťujú piloti.

Čo poháňalo toto monštrum?

Ekranoplan triedy MD-160 Lun bol poháňaný ôsmimi turboventilátormi Kuznecov NK-87, ktoré boli namontované na predných krytoch. Každý z nich dosahoval ťah 127,4 kn. Na palube sa nachádzali rakety P-270 Moskit so vzdialenosťou doletu od 10 do 100 kilometrov. Šesť odpaľovačov rakiet bolo namontovaných v pároch na zadnej časti trupu Lun s pokročilými sledovacími systémami namontovanými v nose a chvoste modelu, informuje The Avionist.

Jeho nasledovník mal byť záchranca

Luna model vznikol ako súčasť sovietskeho WIG programu, ktorý datujeme do obdobia Stuhenej vojny. CIA verila, že WIG môžu byť nakonfigurované tak, aby vykonávali rôzne misie, vrátane odmínovania, ASW (Anti-Submarine Warfare) a SAR (Search And Rescue). Z tohto hľadiska sa plánovala ďalšia verzia Lunu ako mobilná poľná nemocnica na rýchle nasadenie do akéhokoľvek oceánu alebo pobrežia. Bol pomenovaný Spasatel, teda „záchranca“. Práce sa skončili asi na 90% finalizácie, pre zrušenie financovania projektu zo strany vojska nebol Spasatel nikdy dokončený.

MD-160 Luna
zdroj: Livejournal/Igor113

Aký osud MD-160 postihne

K presunu lietadla a prerábky na múzeum boli prizvané médiá a kompetentné orgány. Slávnostné odovzdanie a odťahové operácie boli v médiách pokryté. Ukazuje sa však, že v Derbente nebol, a možno ani nebude vybudovaný žiadny Patriot Park a ekranoplan leží na bruchu neďaleko divokej pláže, kde sa stal kľúčovou miestnou atrakciou, informuje The Avionist.

Fotoreportérka Lana Sator sa však rozhodla verejnosti priblížiť tento model. Vybrala sa do Derbentu a vytvorila niekoľko skutočne úžasných záberov kokpitu a interiéru, taktiež pôsobivých krídel ekranoplánu.

Budúcnosť ruských ekranoplanov

Podľa spoločnosti ValueWalk Rusi nedávno oživili svoje ambície v ekranoplane. Ústredný úrad pre hydroplánové projektovanie (CHDB) započal v roku 2015 vývoj ďalšieho modelu. A-050 bude mať modernú avioniku a navigáciu, jeho vzletová hmotnosť bude 49 000 kilogramov a nosnosť 8 000 kilogramov.

Tento model bude poháňaný podpornými motormi R-195 s cestovnou rýchlosťou 400 až 480 km/h., pričom letový dosah by mal činiť 4 800 kilometrov. Predsedníctvo nedávno predstavilo na leteckej výstave MAKS dva koncepty tohto nového ekranoplanu, z ktorých jeden bol navrhnutý ako model pre cestujúcich, druhý ako vysokorýchlostné hliadkové plavidlo so zbraňami na streľbu. Hlavný dizajnér CHDB Georgy Antsev uviedol, že táto druhá možnosť je ideálna pre protipirátske operácie a pobrežnú políciu.

Zdroje: Interested Engeneering, Daily Mail, The Aviationist

Najnovšie videá

Trendové videá