Založil magazín o káve už ako 20-ročný. Dnes sa dá kupiť v 83 krajinách a dobýja svet oceneniami
- Standart je vydávaný v štyroch jazykoch: slovenčine, angličtine, japončine a ruštine
- Dnes ho už nájdeš v takmer každom kúte sveta
- A už tretí rok po sebe získal ocenenie za najlepší magazín o káve na svete
- Standart je vydávaný v štyroch jazykoch: slovenčine, angličtine, japončine a ruštine
- Dnes ho už nájdeš v takmer každom kúte sveta
- A už tretí rok po sebe získal ocenenie za najlepší magazín o káve na svete
Michal Molčan sa už ako 20-ročný rozhodol založiť magazín o káve, ktorý sa v súčasnosti píše v štyroch jazykoch, dá sa kúpiť v 83 krajinách a tretí rok po sebe získal ocenenie za najlepší magazín o káve na svete.
Nesie názov Standart. Jeho obsah zachytáva životný štýl súvisiaci s kávovou kultúrou, práve z nej vychádzajú aj ďalšie aspekty, ktoré tvoria náplň. Bývajú to rozhovory so zaujímavými hosťami kaviarní (nie nutne o káve) alebo reporty akademikov z univerzít, socioekonomické problémy súvisiace s kávou a ďalšie témy.
Magazín sa radí náročnosťou čítania medzi vyššiu žurnalistiku, pretože veľa autorov, ktorí pre Standart píšu, prispievajú aj do ďalších popredných svetových médií, napríklad aj do New York Times.
Čo všetko by mal pravý kávičkár ovládať, aby dokázal rozoznať, kde podávajú dobrú kávu?
Snažím sa vyhýbať baveniu sa o pravidlách a bizarných príkazoch čo by hosť v kaviarni mal alebo nemal vedieť či poznať. To, že hosť do kaviarne príde a chce v nej utratiť peniaze je už samo o sebe obrovská vec. Dobrá kaviareň sa pozná podľa dobrej pohostinnosti a kávy, ktorá ti chutí. Ak je personál milý, ochotný, vie čo robí a vie čo predáva, ak je káva čerstvá a chutí ti, ak je v kaviarni čisto a ak je v nej atmosféra, v ktorej sa cítiš príjemne, si na správnom mieste.
Pamätáš si na svoju prvú kávu?
Pamätám si na prvú kávu, ktorá ma presvedčila, že chcem pracovať v tejto sfére. Spomínam si na deň, ako som išiel do jednej kaviarne na Karlíne. Bolo to počas obdobia ešte na strednej, kedy pre mňa káva znamenala najmä kofeín. Dal som si jednodruhové z etiópskej kávy. Zostal som unesený, že káva môže chutiť tak skvele. Zároveň som začal vnímať, aká hudba hrá, aký typ ľudí tam sedí a akým spôsobom k práci pristupujú baristi. Celý ekosystém sa mi nesmierne zapáčil.
Predstavovalo pre teba práve toto akýsi prvotný impulz, pri ktorom ste si povedal, že chceš začať podnikať?
V podstate áno. Bola to taká organická súhra udalostí. Na vysokej som sa spolu s partiou priateľov venoval organizovaniu podujatí a konferencií, začal som taktiež robiť kávové festivaly v Bratislave, ktoré sa neskôr presunuli aj do Prahy a Viedne. Pri tom všetkom ma však trochu štvalo to, že z akcií som nemal žiadny fyzický výstup. Preto som chcel vytvoriť niečo trvácne.
Tušil si dopredu, že bude mať Standart taký úspech?
Mal som pocit, že to pôjde, už hneď od začiatku. Ako som spomínal, zaľúbil som sa do celej kávovej kultúry, vedel som, že tá už veľmi dobre funguje v Amerike či v Japonsku. Práve v tých krajinách som vedel, že by som našiel potencionálnych budúcich čitateľov. Naša taktika bola, že sme na začiatku cielili na mestá, v ktorých táto kultúra existuje a vedeli by magazín oceniť. A taktiež to bolo tým, že som rozdelil spôsob predaja výtlačkov do predplatného, distribúcie do kníhkupectiev a kaviarní až po partnerstvá a spolupráce so značkami. Bolo to dobre poistené tým, že keby z nejakého dôvodu vypadol jeden zdroj, dokázali by sme ďalšie číslo pokryť z iného príjmu.
Koľko stojí jedno vydanie?
Rôzne jazykové mutácie vychádzajú v rôznych dátumoch a rôzne trhy majú predajnú cenu nastavenú podľa seba. Jedno číslo Standartu stojí 10 eur na Slovensku a napríklad 19 dolárov v Amerike, no zaregistroval som už miesta v Bangkoku alebo Bahrajne, kde niektoré čísla magazínu predávali za 28 a viac eur. Standart vychádza kvartálne s nákladom cca 16 000 kusov na jedno číslo skrz všetky jazykové mutácie.
Od začiatku vydávaš magazín dvojjazyčne, po slovensky a po anglicky. Pridal sa po čase aj nejaký iný jazyk, v ktorom ste vydávali magazín?
Teraz to bude cez dva roky, čo vydávame Standart Japan, ktorý je celý v japončine. Rok a pol dozadu sme vydali taktiež Standart Russia, ktorého vyšlo 7 čísel.
Prečo si sa rozhodol práve pre Japonsko?
Pre viacero dôvodov. Jeden je osobný, že mám veľmi rád Japonsko, celý život som robil karate a páči sa mi životný štýl Japoncov. Ďalší dôvod bol strategicko-biznisový, pretože ich trh je ekonomicky veľmi stabilný a silný a Japonci vedia veľmi dobre oceniť printové produkty. Úspechu určite pomohla aj kombinácia toho, že obsahovo je Standart európsko-americký, čo mu dodáva punc západu, no zároveň je preložený do japončiny, ktorá je pre prístupnejšia ako angličtina.
Neboli práve preto tam začiatky ťažšie?
Boli, ale vo veľkej miere nám pomohlo to, že sme mali medzinárodných partnerov. Oslovili sme tých, ktorých sme mali v anglickom čísle a presvedčili sme ich k tomu, aby s nami nadviazali spoluprácu aj v tom japonskom. Rovnako som mal šťastie na šikovných ľudí, Toshiho a Atsushiho, ktorí dnes tvoria jadro tímu japonského Standartu.
Nemyslíš si, že je súčasný trh na Slovensku presýtený podnikmi s kávou?
Ťažko povedať aká je jeho kapacita a aké je optimum. Každopádne, počet dobrých kaviarní na Slovensku ešte maximum nedosiahol. Viac kaviarní s príjemným servisom a dobrou kávou, dôležitosťou v tomto poradí, prinesie viac inšpirácie, inovácie a zdravej konkurencie. Veľa podnikov vzniká, no veľa ich aj zaniká alebo sa trápi. Každý kto zvládne otvoriť kaviareň, robiť dobrú kávu, vybudovať fungujúci tím a vydržať robiť radosť ľuďom niekoľko rokov má môj veľký rešpekt. Je to drina.
Neobávaš sa vyčerpanosti témy?
Nie. Hlavná idea nie je spraviť odborný kávový magazín len o káve, písaný kávovými profesionálmi a určený iba kávovým profesionálom. Magazín má pritiahnuť pozornosť bežného človeka na svet okolo kávy. Mňa najviac fascinovalo na tom to, že práve táto téma spája viaceré kultúry kdekoľvek na svete. Búra vekové, kultúrne a politické bariéry. vnímaná podobne a rôznorodo zároveň a pre mňa predstavuje akýsi katalyzátor zaujímavých rozhovorov. vnímaná podobne a rôznorodo zároveň a pre mňa predstavuje akýsi katalyzátor zaujímavých rozhovorov. Všade na svete vnímaná podobne a rôznorodo zároveň a pre mňa predstavuje akýsi katalyzátor zaujímavých rozhovorov.
Ktorý podnik na Slovensku by si odporučil navštíviť a prečo?
Som z Nitry, a tak si dovolím trochu lokál-patriotizmu. Nitra má tri skvelé miesta. Záhir, kde robia super raňajky, kávu a ešte lepšie drinky, Rosetta, ktorá sa nebála ľuďom ukázať alternatívne metódy prípravy a priniesť pražiarne z celej Európy a Moka, kde robia fantastické espresso a legendárne škoricové slimáky. Nitra je na kávu super!
Ako plánuješ magazín naďalej rozvíjať?
Tento rok sme prešli veľkým re-dizajnom obsahu a značky, ktorý vyšiel super a ktorý budeme ďalej vylepšovať. Plánujeme užšie pracovať s komunitou našich predplatiteľov a kaviarní, začneme tvoriť pravidelný newsletter, prinesieme nové typy obsahu a mnoho iného. Na prvom mieste je ale rozvíjanie tímu, ktorý magazín tvorí.
Aké sú tvoje momentálne ciele?
Zvládnuť spolu s tímom a rodinou toto šialené obdobie v zdraví a pohode, na osobnej a pracovnej rovine.
Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy