Slovenská polícia na videu šíri medzi ľudí chybné informácie. Ide o ukážku ich nekompetentnosti, tvrdia odborníci
- Polícia SR pôsobiaca na území Bratislavského kraja sa rozhodla ľuďom prostredníctvom videí priblížiť služobnú činnosť takzvaných preventistov
- V jednom zo svojich videí sa venuje téme: Chodec, cyklista a korčuliar na dedine a mimo obce
- Tím Cyklokoalície však ľudí upozorňuje, aby sa nenechali nachytať. Polícia vo videu prezentuje chybné informácie
- Polícia SR pôsobiaca na území Bratislavského kraja sa rozhodla ľuďom prostredníctvom videí priblížiť služobnú činnosť takzvaných preventistov
- V jednom zo svojich videí sa venuje téme: Chodec, cyklista a korčuliar na dedine a mimo obce
- Tím Cyklokoalície však ľudí upozorňuje, aby sa nenechali nachytať. Polícia vo videu prezentuje chybné informácie
Po zhliadnutí videa sa zrejme mnohým ľuďom znalým cestného zákona môže zdať, že polícia naozaj nepozná pravidlá cestnej premávky.
„Polícia Slovenskej republiky sa rozhodla zatočiť s kriminalitou v Malackách zameraním preventistov na chodcov, korčuliarov a cyklistov. Na stránke Polícia SR – Bratislavský kraj o tom publikovala video, v ktorom opäť nepremrhala možnosť poukázať na svoju nekompetentnosť,“ konštatuje tím Cyklokoalície.
Odborníkom na cyklodopravu sa nepozdáva, že majorka vo videu tvrdí napríklad aj to, že „cyklisti môžu jazdiť iba v rade za sebou s riadne upevnenou prilbou“.
https://www.facebook.com/KRPZBA/videos/337180370782276
„Informácia o jazde v rade je neúplná, na cestičke pre cyklistov cyklisti môžu jazdiť vedľa seba, pokiaľ tým neohrozujú iných – predpokladajme ale, že mali na mysli cestu. Ani v tom prípade však neplatí, že cyklista môže jazdiť iba s riadne upevnenou prilbou. Túto povinnosť majú len deti do 15 rokov, ide o zjavné zavádzanie,“ približuje Cyklokoalícia.
Odborník na cyklodopravu Dan Kollár pre Startitup objasnil, že povinné nosenie prilby podľa výskumov výrazne negatívne vplýva na počet ľudí využívajúcich bicykel, a teda celkovo na rozvoj cyklodopravy.
Pre ľudí vytvára prekážku v používaní bicykla z praktického aj psychologického hľadiska. Poukazuje na Austráliu – jednu z mála krajín s takýmto opatrením. Čísla v tomto prípade jasne ukazujú výrazný pokles používania bicykla po zavedení povinného nosenia prilieb.
Majorka vo videu ďalej pripomína aj to, že za zníženej viditeľnosti musia mať cyklisti na sebe reflexný prvok. To však nie je pravda, od začiatku decembra 2019 táto povinnosť zo zákona vypadla, keďže cyklista musí mať aj tak osvetlenie na bicykli. „Zdá sa, že ani 8 mesiacov nestačilo na to, aby si policajti všimli novelu zákona,“ konštatujú.
Ďalším strohým tvrdením je aj to, že „cyklista mladší ako 10 rokov môže jazdiť iba v sprievode osoby staršej ako 15 rokov.“ Opäť to podľa odborníkov na cyklodopravu nie je pravda, nakoľko aj cyklista mladší ako 10 rokov môže jazdiť bez doprovodu na cestičke pre cyklistov či na ceste v obytnej zóne (a tiež na lesnej či poľnej ceste). Vo videu taktiež chýba podstatná informácia, že deti do 10 rokov môžu jazdiť po chodníku.
„Polícia sa čuduje, že ľudia nedodržiavajú pravidlá cestnej premávky, sama o nich pri tom informuje zavádzajúco či nepravdivo a neraz ich aj sama porušuje. Polícia potrebuje reformu, pri ktorej musí pochopiť svoju skutočnú rolu v podpore aktívnej mobility a prestať ľudí odradzovať od bicyklovania videami ako spred 30 rokov,“ dodáva Cyklokoalícia.
Čítajte viac z kategórie: Zaujímavosti
Zdroje: Cyklokoalícia, Facebook/Polícia SR - Bratislavský kraj, zakonypreludi.sk