Kúpili za dva milióny, predali za štyri miliardy. Ako sa z UFC stal globálny športový fenomén
- Hovorili im, že organizujú ľudské kohútie zápasy, teraz majú hodnotu niekoľkých miliárd
- UFC turnaje sú vysielané do viac než miliardy domácností
- Hovorili im, že organizujú ľudské kohútie zápasy, teraz majú hodnotu niekoľkých miliárd
- UFC turnaje sú vysielané do viac než miliardy domácností
Conor McGregor, Ronda Rousey či Khabib Nurmagomedov. To sú len niektoré z mien, ktoré sa preslávili vďaka organizácii UFC, zastrešujúcej najlepších bojovníkov zo sveta zmiešaných bojových umení. Táto globálna značka spravila z MMA najrýchlejšie rastúci šport, ktorý sa v posledných rokoch teší veľkej popularite aj na Slovensku.
Keď v roku 1993 organizátori zakladali UFC, nemohli tušiť, aký celosvetovo úspešný projekt práve rozbiehajú. Cieľom bolo nájsť toho najlepšieho zápasníka zo všetkých bojových športov prostredníctvom jednodňových večerných turnajov, a následne ho korunovať za šampióna.
O 27 rokov neskôr organizácia nielen funguje, ale žne úspechy po celom svete. Turnaje sa konajú niekoľkokrát do roka a UFC sa môže pýšiť statusom najväčšieho poskytovateľa Pay-Per-View (PPV) na svete. Šport, ktorý bol v minulosti označovaný za “kohútie zápasy”, si tak postupne získal širokú podporu a popularitu.
Ťažké začiatky
Za to, kde sa organizácia nachádza dnes, môže do veľkej miery vďačiť jeho súčasnému prezidentovi Dana Whiteovi. Dostať sa do čela organizácie však stálo Whitea mnoho úsilia. Vášeň pre bojové športy v sebe objavil ako 19-ročný, keď opustil dobre platenú prácu v bostonskom hoteli, aby sa mohol naplno venovať boxu. Niekoľko nasledujúcich rokov nielen súťažil, ale aj trénoval a manažoval miestnych boxerov.
Všetko sa mu darilo až do momentu, keď počas tréningu svojich zverencov za ním prišli členovia mafie a požadovali od neho 2 500 dolárov za to, že pôsobí v ich oblasti. Takúto sumu si White však nemohol dovoliť zaplatiť, a preto sa rozhodol, že najlepšie spraví, ak zmení lokalitu. Z východného pobrežia USA sa teda presunul do Las Vegas.
Práve v hlavnom meste hazardu sa začal intenzívne zaujímať o MMA a konkrétne o UFC, ktoré bolo v tom čase na scéne ešte krátko. V Las Vegas zastupoval niekoľko zápasníkov, ktorí v organizácii súťažili, hoci stále pokračoval v práci okolo boxu. Všetko zmenila až jeho účasť na svadbe, kde stretol starého známeho Lorenza Fertittu. Dohodli sa, že niekedy v budúcnosti začnú spolupracovať.
Keď White viedol zmluvný spor s UFC kvôli jednému jeho zverencovi, uvedomil si, že organizácia má finančné problémy. V UFC videl potenciál a rozhodol sa navrhnúť myšlienku jej kúpy Lorenzovi Fertittovi a jeho bratovi, ktorí úspešne prevádzkovali kasína. V roku 2001 tak mohla vzniknúť úspešná spolupráca pod záštitou spoločnosti Zuffa, LCC. Za dva milióny amerických dolárov kúpili UFC, hoci ich právnici od tohto rozhodnutia odhovárali.
Predaná za viac ako štyri miliardy
Potom ako súčasný prezident UFC Dana White prevzal vedenie organizácie na začiatku tretieho tisícročia, bankrotujúca spoločnosť sa rozrástla do globálne populárneho podniku s hodnotou niekoľko miliárd. Úspech sa však neodohral zo dňa na deň. Ku skvelým finančným výsledkom pomohlo organizácii viacero vecí.
Do roku 2004 sa Zuffa borila so stratou 34 miliónov. Bratia však prišli s myšlienkou televíznej reality šou. Zorganizovali teda prvú sériu, s ktorou okamžite zaznamenali obrovský úspech. Dana White o nej neskôr dokonca vyhlásil, že zachránila UFC. Ďalšia kľúčová vec sa udiala v roku 2011, keď televízna sieť Fox News uzavrela partnerstvo s UFC za 700 miliónov, čo umožnilo spoločnosti osloviť širšie publikum a uzatvoriť lepšie sponzorské dohody. Mohli tak uviesť na trh službu digitálneho predplatného či nadviazať spoluprácu s Reebokom.
V roku 2016 po dlhých rokoch zmenila organizácia majiteľa. Otcovská spoločnosť Zuffa ju predala za štyri miliardy amerických dolárov spoločnosti Endeavor. Nový majitelia však Whitea ako šéfa ponechali. Portál thesportsrush sa tento rok zamýšľal, akú hodnotu by mohla mať organizácia v súčasnosti. Podľa ich odhadov sa hodnota pohybuje na rozmedzí šiestich až desiatich miliárd.
Výrazne za to môže aj obchodná dohoda, ktorú UFC uzatvorilo pred dvoma rokmi. ESPN prevzala kontrolu nad televíznymi právami, keď sa zaviazala vyčleniť jeden a pol miliardy na vysielanie a prenos MMA v nasledujúcich piatich rokoch, pričom od tej doby už bola spolupráca predĺžená o ďalšie dva roky.
O tom, prečo sú spoločnosti ochotné vložiť do tejto globálnej športovej značky také obrovské sumy peňazí, svedčia aj informácie, ktoré uvádza organizácia na svojej hlavnej stránke. „Vysielame vo viac ako 165 krajinách prostredníctvom viac ako 60 globálnych vysielacích partnerov, do viac ako 1,1 miliardy televíznych domácnosti na celom svete a to vo viac ako 40 rôznych jazykoch. V našej fanúšikovskej základni máme tiež najvyššiu koncentráciu mileniálov,“ píše UFC.
Ľudské kohútie zápasy
Keďže MMA je kontaktný šport, mnoho ľudí ho považuje za nebezpečný. Aj keď sa s týmto športom môžeme stretávať už dlhé roky, až v roku 2016 bol povolený aj v štáte New York. Niekdajší kandidát na prezidenta Spojených štátov John McCain ho označil ako ľudské kohútie zápasy, hoci o niekoľko rokov neskôr priznal, že tento šport prešiel výrazným pokrokom.
UFC sa preto snaží robiť všetko preto, aby ľudí presvedčila o opaku. Ako ďalej uvádza na svojej hlavnej stránke, v priebehu rokov sa neustále usilovala o najvyššiu úroveň bezpečnosti a kvality vo všetkých aspektoch. Stanovovala nové štandardy v oblasti zdravia a pohody športovcov alebo začala poskytovať svojim športovcom úrazové poistenie na vykrytie nákladov spojených s tréningovými úrazmi.
Najväčší poskytovateľ PPV
Ako uvádzame vyššie, UFC je najväčším poskytovateľom vysielania založeného na princípe PPV. Doposiaľ najväčšou udalosťou tejto organizácie bol súboj medzi Conorom McGregorom a Khabibom Nurmagomedovom. Ich vzájomné stretnutie sa uskutočnilo v roku 2018 a zaznamenalo 2,4 milióna platiacich divákov v PPV. Historické prvenstvo však drží boxerský zápas medzi Floydom Mayweatherom a Mannym Pacquiaom so 4,6 miliónom platiacich divákov.
Za úspech môže aj detailne premyslené vyberanie termínov, kedy sa UFC turnaje uskutočňujú. Organizátori ich do kalendára umiestňujú tak, aby sa vyhli iným veľkým športovým udalostiam alebo premiéram filmových trhákov, informuje Forbes.
Zdroje: sportscasting, thesportsrush, UFC, Forbes