Mäsiarsky influencer: Našim zákazníkom neponúkame iba kvalitné mäso, ale aj zaujímavý content na TikToku
- Trend farmárskych alebo gazdovských potravín je na Slovensku čoraz populárnejší
- Ľudia ich radi nakupujú, pretože si neváhajú priplatiť za kvalitu, ale môže sa stať, že ich kvalita nebude dostačujúca
- Na čo si treba dávať pozor pri nákupe farmárskych potravín a pre aké mäso chodia Rakúšania až na Slovensko?
- Trend farmárskych alebo gazdovských potravín je na Slovensku čoraz populárnejší
- Ľudia ich radi nakupujú, pretože si neváhajú priplatiť za kvalitu, ale môže sa stať, že ich kvalita nebude dostačujúca
- Na čo si treba dávať pozor pri nákupe farmárskych potravín a pre aké mäso chodia Rakúšania až na Slovensko?
Dnes Slováci kladú väčší dôraz na kvalitné farmárske potraviny, za ktoré si neváhajú priplatiť. Uprednostnia radšej kvalitné mäso alebo syry z lokálnych fariem, ako masovo vyrábané produkty, ktoré sú často plné stabilizátorov.
Ako hovorí Marián Petrík z FarmHouse, zákazníci si môžu na ich predajniach kúpiť poctivé slovenské mäso, ale sa aj porozprávať s predajcami o možnosti príprave a rôznych receptoch. Mladších zákazníkov sa snažia zaujať prostredníctvom sociálnych sietí ako Facebook, Instagram alebo TikTok, kde majú tisícky sledovateľov.
Ste mäsiarsky influencer. Vytvoriť profil na sociálnych sieťach bol váš nápad, alebo ste sa inšpirovali zahraničím?
Bol to náš nápad. Boli sme úplne prvými a jednými z najsilnejších influencerov, ktorí tvoria sociálne siete v tomto biznise. A keďže milujeme, čo robíme, tak aj content sa tvorí prirodzene.
Snažíte sa vaše profily na sociálnych sieťach cieliť na mladých ľudí, aby sa zaujímali o kvalitné a zdravé potraviny?
S našimi zákazníkmi komunikujeme cez všetky možné kanály na sociálnych sieťach, takže sa medzi nimi nájde aj content pre mladšie publikum.
Žijeme v dobe, kedy veľa ľudí nevie až tak dobre variť a prostredníctvom našich profilov im dávame rady, čo si môžu z našich produktov uvariť. Pre nás je dôležitá komunikácia so zákazníkom, ale aj jeho spätná väzba.
Aj napriek uvoľnenej atmosfére na Slovensku sa vždy môžu nájsť ľudia, ktorí sú veľmi striktní a požadujú formálny prístup od predajcov, a nie taký priateľský, aký ponúkate vy.
Mnoho ľudí chodí na naše predajne a spoznávajú nášho kolegu, ktorý je najviac viditeľný na sociálnych sieťach. Máme veľa zákazníkov, ktorí sa chodia pozrieť na našu pravú tvár mimo Instagramu alebo TikToku – od biznismenov, až po staršie dámy.
Taktiež máme aj firemného maskota, psíka Gatsbyho, na ktorého veľa ľudí reaguje pozitívne. Ale nájdu sa aj ľudia, ktorí sú veľmi striktní a nepáči sa im naša filozofia. My to plne akceptujeme.
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
Máte aj e-shop, kde ponúkate mnoho druhov mäsa. Slováci často nenakupujú mäsiarske výrobky cez internet. Snažíte sa vy týmto spôsobom spopularizovať mäsový e-commerce na Slovensku?
Je mnoho ľudí, najmä starších, ktorí využívajú naše služby a rozvoz v rámci Bratislavy a okolia. Počas prvej vlny koronavírusu, kedy boli všetky reštaurácie zatvorené, ľudia intenzívne využívali naše služby.
Predávame aj drahšie steaky a luxusnejšie komodity, takže naši zákazníci nemusia chodiť ďaleko pre takýto tovar. Stačí im si iba objednať cez náš e-shop a na druhý deň majú mäso doma pripravené na grilovačku.
Preferujete skôr osobný kontakt so zákazníkom, kde mu môžete priamo poskytnúť pridanú hodnotu na rozdiel od kuriérov, ktorí iba odovzdajú tovar zákazníkovi. Prečo?
Sú to dve prepojené misky. Pre nás je veľmi dôležitá osobná komunikácia so zákazníkom. Máme viac predajní, čiže zákazníci skôr inklinujú na konkrétnu predajňu.
Ale nie je to iba o osobnom prístupe, ktorý je najlepší a najkvalitnejší, ale je to aj o mediálnom prístupe cez sociálne siete. Takže je to prepojené a vyvážené.
Čo všetko čaká zákazníka na vašej predajni?
Naši predajcovia vám vedia povedať všetko o mäse, od jeho prípravy, až po samotné varenie. Zákazníci dostanú komplexné informácie, napríklad koľko mesiacov je steak vyzretý, či z akého dobytka pochádza. Chodia k nám nakupovať zákazníci aj z Rakúska práve kvôli tejto pridanej hodnote, ktorú naši zamestnanci ponúkajú.
Predávať farmárske potraviny je veľmi populárne na Slovensku, ale takmer nikto nepôsobí na sociálnych sieťach. Ako sa učíte, čo je dobrý nápad?
Dlhé roky som robil v IT sfére a naučil som sa, že je jedno, aký produkt predávate, pokiaľ to robíte s láskou a viete, čo robíte. Takisto som fungoval v niektorých potravinárskych firmách.
Ja som presne poznal trh, našu cieľovú skupinu, zákazníka a čo presne by chcel. Každý krok máme dopredu presne premyslený, kam pôjdeme a ako by sme chceli pokračovať.
Cítite zvýšený záujem Slovákov o farmárske a organické potraviny?
Trend záujmu o takéto potraviny začína byť viditeľný, aj keď sa nájdu ľudia, ktorí sa stále pozerajú na cenu a neriešia kvalitu mäsa. Stáva sa, že v bravčovom alebo hovädzom mäse je množstvo antibiotík.
Bohužiaľ, tieto prípady sú kvôli biznisu. Pokiaľ chce farmár vyprodukovať dobytok niekoľkokrát viac v určitom roku, tak siaha po takýchto možnostiach. Preto čoraz viac vznikajú malé biofarmy, ktoré bojujú proti tomuto.
Prečo ľudia dnes dávajú väčšiu váhu potravinám, ktoré sú farmárske, kvalitné a neriešia až tak cenu?
Ľudia všeobecne už nevaria tak často, ako kedysi. Varia menej a viac sa stravujú v reštauráciách, pretože sa im po celom dni nechce variť. Ale ak si chcú niečo pripraviť a navariť sami, tak chcú kvalitu.
Samozrejme, prispieva tomu aj digitalizácia. Všade na internete vidíte zdravé a kvalitné potraviny, takže sa to ľuďom dostáva do povedomia.
Dokáže človek len z pohľadu alebo chutí rozoznať farmárske potraviny od tých bežných v supermarketoch?
Jednoznačne áno. Už len v samotnej chuti potravín je cítiť rozdiel. Máme mladých zákazníkov, ktorí nevedia až tak dobre variť, ale snažia sa. Je veľký rozdiel, keď uvarí niečo z menej kvalitného mäsa – tá chuť je úplne iná a varenie ich začína baviť.
Akú kvalitu majú klasické supermarketové značky mäsa, prípadne čo si treba všímať?
Určite by som sa zaujímal, či je mäso zo Slovenska alebo z bližšej krajiny ako napríklad Česko, kde transport bol čo najmenší. Sám by som si nekúpil mäso, ktoré prešlo polovicu sveta len preto, aby sme ho dostali na náš tanier.
Prečo je dlhý transport zlý?
Od samotnej porážky je rozostup 4 až 5 dní, pretože sa mäso musí nechať dozrieť. Potom ďalšie dva týždne ide do logistického skladu – to už máme tri týždne.
Je pravda, že mäso viete kúpiť v reťazcoch za veľmi malú sumu, okolo 3 €, ale jedná sa o trojtýždňové mäso, ktoré je napichané rôznymi zložkami, aby vydržalo. Preto je dôležité sledovať dobu porážky a deň, v ktorom ho kupujete.
Na trhu je množstvo produktov, ktoré majú rôzne certifikáty. Podľa čoho sa má človek riadiť a vybrať si to najlepšie mäso?
Na každom serióznom obchode by mali mať predajcovia informáciu, z akej farmy mäso pochádza a z akého je chovu.
Taktiež personál by mal zákazníkovi poskytnúť informácie, o aké mäso sa jedná a vy sa sami musíte rozhodnúť. My poskytujeme celý tento servis – od otázok z akej oblasti pochádza, až po cestu mäsa do predajne.
Distribuovať slovenské potraviny musí byť veľmi nákladne. Je ťažké predávať iba slovenské potraviny?
Na Slovensku chýba osveta. Všetci hovoria o bio, eko kvalite, ale ľudia nevedia, čo to znamená. Ľudia vnímajú nejakú značku, ale nevedia, čo všetko sa za ňou skrýva a nevidia, ako farmári poctivo pracujú a tvoria produkty.
Pri malých farmároch sa stane, že nie sú až tak konkurencieschopní a musia mať vyššie ceny. Potom je možné, že ľudia nás niekedy obídu, pretože v supermarketoch je mäso lacnejšie.
My s tým nemôžeme nič spraviť, ale naša filozofia je poskytnúť zákazníkom kvalitné produkty. Jednoducho povedané, nepredáme nášmu zákazníkovi niečo, s čím nie som sám stotožnený a čo by som si sám nekúpil.
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
Do akej miery sledujete pôvod vášho mäsa, ktoré predávate? Poznáte aj jednotlivých farmárov?
Snažíme sa chodiť na každú jednu farmu a kontrolujeme ich. S farmármi máme veľmi kamarátske vzťahy, poznáme ich. Ak sa vyskytne nejaký problém, tak ho riešime priamo s našimi dodávateľmi a medzi nami prebieha neustála komunikácia.
Vaše predajne máte rôzne rozmiestnené po Bratislave, ale dokonca aj v Svätom Juri. Snažíte sa polohou vašich predajní byť konkurenciou mäsu, ktoré sa nachádza v supermarketoch?
Naše predajne sme umiestňovali do priestorov, kde je veľký pohyb zákazníkov. V priebehu dvoch týždňov otvárame predajňu priamo v Galérií Petržalka, kde máme svoj vyčlenený pult priamo v supermarkete.
Je to preto, lebo veľa zákazníkov príde do supermarketu a pozerá sa najmä na cenu. Ale nájdu sa aj takí, ktorých primárne zaujíma kvalita. Výhodou je, že ak v supermarketoch je aj iná alternatíva, tak pritiahneme aj náročnejších zákazníkov, ktorí dostanú okrem mäsa aj pridanú hodnotu.
Plánujete rozšíriť vaše prevádzky aj mimo Bratislavy a Svätého Jura?
My sme kedysi fungovali v rámci celého Slovenska, ale v súčasnosti sa zameriavame len na Bratislavu. Nevylučujem, že v budúcnosti prijmeme ponuky z ďalších miest.
V ponuke máte aj pštrosie mäso, ktoré nie je typicky slovenské. Nebije sa to s vašim konceptom čisto slovenských potravín?
Pštrosie mäso pochádza zo slovenskej firmy Oáza. Prvýkrát som objednal pštrosie mäso iba na skúšku, pretože som ho chcel vyskúšať. Na druhej strane som si myslel, že ho nikto nebude kupovať. Efekt bol práve opačný.
Ľudia, ktorí chodili na dovolenky v Afrike, takýto druh mäsa poznali a požadovali ho. Toto mäso sa v súčasnosti považuje za mäso, ktoré by malo byť náhradou za tie bežné. Má najnižší cholesterol a mnoho športovcov ho čím ďalej, tým viac konzumuje pre jeho benefity.
Veľa ľudí si myslí, že toto mäso vyzerá ako kuracie, ale to nie je pravda. Pštrosie mäso je tmavé a skôr sa podobá na hovädzie. Aj keď ponúkame takéto exotické mäso, tak máme stálych zákazníkov, ktorí si dávajú záležať na kvalitnom mäse, ale aj našom zákazníckom servise, ktorí zamestnanci poskytujú.
Ľudia nás majú radi a tento fakt vidíme aj na sociálnych sieťach, kde s nimi taktiež komunikujeme. Mnoho aktívnych športovcov nás zdieľa na sociálnych sieťach alebo u nás nakupujú, ako napríklad zápasníci Oktagonu a mnoho iných.
Považujete sa za klasické mäsiarstvo?
Ja osobne nemám rád názov mäsiarstvo, pretože to vo mne evokuje bitúnok. Preto pri každej predajni máme logá, ktoré hovoria, že milujeme mäso a naša práca nie je iba o predaji mäsa, ale aj o vášni k nemu. Nie, nie sme typickí mäsiari.
Niekedy môžu takéto malé predajne v zákazníkovi evokovať mestské trhoviská. Myslíte si, že na takýchto trhoviskách sa dajú získať kvalitné potraviny, alebo sú potraviny kupované od takých istých dodávateľov, ako v supermarketoch?
Je to veľmi individuálne. Určite sa nájdu na trhoviskách farmári, ktorí sú seriózni a predávajú poctivé potraviny. Ale na druhej strane medzi nimi určite nájdete aj rôznych špekulantov.
Bohužiaľ, neexistuje nijaká presná rada, na základe ktorej dokážete odhaliť takéhoto špekulanta. Jednoducho človek musí potraviny ochutnať a sám posúdiť.