Začať podnikať v mladom veku už nie je tabu. Ako zarobiť veľké peniaze ak nemáš viac ako 25 rokov?

  • Svet je plný mladých ľudí s ambíciami, ktorí prekypujú šikovnosťou
  • Ako začať podnikať v mladom veku a stať sa úspešným?
Podnikanie v mladom veku
  • Svet je plný mladých ľudí s ambíciami, ktorí prekypujú šikovnosťou
  • Ako začať podnikať v mladom veku a stať sa úspešným?

Čím ďalej, tým viac mladých ľudí zaujíma svet podnikania. Síce v minulosti bolo rozbehnúť vlastný biznis náročné v akomkoľvek veku, dnes to už je inak. Ľudia majú možnosti, ktoré im v ich ceste vlastného biznisu môžu pomôcť. To, že mladí ľudia túžia po vlastnom biznise, už nie je výnimka. Avšak túžiť nestačí. Za úspešným podnikaním stojí veľa trpezlivosti a tvrdej práce.

Mark Zuckerberg založil Facebook, keď mal 20 rokov. Dnes je z neho jeden z najbohatších ľudí sveta. Sergey Brin a Larry Page založili Google, keď mali obaja 25. Britský mladý podnikateľ Carl Churchill začal svoj prvý web design, keď mal len 12. Juliath Brindak začala kresliť rôzne postavy, keď mala 10 rokov a už v 16-tich vytvorila sociálnu sieť pre teenagerov. 

Toto je len zopár príkladov toho, že začať podnikať v mladom veku sa dá. Ako je však možné, že mladí ľudia dosiahnu taký úspech aj bez väčších skúsenosti? 

Začni od nuly

Na začiatok ti stačí pracovať so svojim talentom a tým, čo ťa baví. Neboj sa pýtať skúsených, pretože ako už iste vieš, všetci od tej povestnej „nuly“ začínali. Pracuj s tým čo máš, vzdelávaj sa a nechci všetko hneď. Hlavne začiatky vyžadujú množstvo trpezlivosti a skúšania. 

Produkt, ktorý chceš priniesť na trh, je možno fajn, no svet ho videl už niekoľkokrát. Možno na začiatku nemáš zdroje alebo materiál, aby si daný produkt posunul o niekoľko priečok vyššie, no namiesto toho, aby si sa vzdal, improvizuj. Maddie Bradshaw začala vyrábať náhrdelníky a náramky využitím vrchnákov zo sklenených fliaš, pretože na trhu nenašla nič podobné, čo by sa jej páčilo. Možno ti to pripadá ako hlúposť, no za prvý rok zarobila 1,6 milióna dolárov. 

Určite vo svojom okolí nájdeš ľudí, ktorí síce robia zaujímavý biznis, no bez pridanej hodnoty. A práve tá je dôležitá. Nezačínaj s niečím, čo si na trhu už videl niekoľkokrát. Radšej stráv hodiny plánovaním a premýšľaním, ako vytvoriť niečo nové a prínosné. Trpezlivosť je dôležitá, hlavne keď začínaš.

Uvažuj, do čoho investuješ

Vieš, čo mali značky ako Apple, IBM, alebo aj Walt Disney spoločné? Začínali v garáži. To znamená, že začínali v priestoroch, ktoré neboli reprezentatívne. Dokonca si nemohli dovoliť prijímať tam zákazníkov, či klientov. No napriek tomu sa rozhodli, že investíciu do kancelárie nechajú na neskôr. 

Nie všetko, čo vidíš u úspešných podnikateľov potrebuješ hneď. Podnikanie samotné si vyžaduje mnoho investícii a ak ešte len začínaš, musíš triezvo uvažovať, či práve to, čo chceš kúpiť, nie je len nejaká „kozmetická“ záležitosť. Každá investícia totiž musí posúvať tvoj produkt alebo službu dopredu.

Mnoho mladých ľudí investuje do vecí, ktoré ich neposunú ďalej. A to je fatálna chyba. Je zbytočné mať dokonale zariadenú kanceláriu, salón, či priestor, keď na trh neprinesieš produkt, ktorý prerazí. Naopak, je v poriadku si vytvoriť zázemie, ktoré síce nebude možno úplne pohodlné, no splní svoj účel.  

Amazon
zdroj: Pixc

 

Sleduj všetky možnosti 

Žijeme vo svete nekonečných možností a ty to môžeš využiť vo svoj prospech. Sleduj všetko, čo sa deje v tvojom okolí. Výhodu, ktorú oproti starším máš, je prirodzená znalosť sociálnych médii, kde sa dnes sústreďuje celý svet. Máš k dispozícii množstvo prostriedkov, vďaka ktorým si môžeš vyberať, akým smerom svoje podnikanie budeš viesť.

Rovnako to platí aj o reklame. Dnes stačí pár „klikov“ a o tvojom biznise sa dozvedia všetci naokolo. Využívaj sociálne siete správne, pretože ti v tvojom podnikaní určite pomôžu. Spôsob je len na tebe. Môžeš si založiť firemný profil, kde svoj produkt, poprípade službu, predáš. Sociálne siete ti tiež pomôžu tvoj produkt propagovať. Popravde, spravia to takmer za teba.

Nejedná sa však len o sociálne siete. Ľudia sú v dnešnej dobe otvorení rôznej spolupráci, takže si viete navzájom pomôcť. Síce je dôležité ísť sám za seba, no taktiež je dobré si navzájom pomôcť a podporiť sa. Ver, že v tvojom okolí je mnoho ľudí, ktorí radi podporia zaujímavý projekt mladého človeka. Žiadne úsilie o vlastný podnik nebude uskutočniteľné bez pomoci tých správnych ľudí. 

Urči si priority

Thomas Jefferson raz povedal: „Slnko ma nezachytilo v posteli už 50 rokov.“ Generálny riaditeľ spoločnosti Apple Tim Cook je známy tým, že vstáva skoro a rozposiela e-maily spoločnosti už o 4:30 ráno. Najmladší výkonný riaditeľ NBA Brett Yormark vstáva ráno o 3:30, aby sa dostal do kancelárie do 4:30.

V 18-tke si každý človek rád užíva. Pravdou je, že úspešný biznis si vyžaduje sebazapieranie. To je ťažké dosiahnuť, ak tvoje kroky vedú každý víkend do barov. Jednoducho, najskôr vybieliš svoju peňaženku a potom sa ďalších pár dní spamätávaš z ťažkého víkendu. Presne to sú momenty, kedy klesá tvoja produktivita a tá je pri tvorbe biznisu dôležitá.

Zamysli sa, či si naozaj ochotný obetovať tomu, čo chceš tvoriť, všetko. Dokonca aj piatkové výlety do mesta. Zväčša platí, že v začiatkoch sa podnikaniu venuješ práve vo svojom voľnom čase. Preto je nevyhnutné si určiť priority. Mark Zuckerberg raz povedal: „Mladý podnikateľ by sa mal plne oddať tomu, čo robí a v čo verí. Ak to má znamenať niekoľko prebdených nocí, tak nech.“

Mark Zuckerberg
zdroj: Fast Company

Mysli na klienta

Už si si kúpil produkt, poprípade vyskúšal službu, ktorá bola síce na prvý pohľad skvelá, no po čase stratila na hodnote? Peniaze už späť nedostaneš, takže si dal zarobiť podnikateľovi, ktorý za svojou prácou vidí len možný zárobok. Ty takýmto štýlom podnikať nechceš.

Nezabudni, že každý spokojný zákazník sa k tebe vráti a pravdepodobne privedie aj niekoho ďalšieho. Nezodpovednou prácou si možno zarobíš peniaze rýchlo, no z dlhodobého hľadiska podnikania to je nevýhodné. Podnikaním robíš meno nielen svojej značke, ale hlavne sebe. Dávaj si pozor, aby boli tvoje služby kvalitné a naozaj hodné peňazí, ktoré si vypýtaš.

Na začiatok je lepšie začať podnikať a nastaviť si cenník nižšie. Z marketingového hľadiska ti tento krok privedie nových zákazníkov. Postupom času, ako budú rásť tvoje kvality, si tomu môžeš prispôsobiť aj ceny. Takmer každý si za kvalitné služby rád zaplatí, mysli preto najmä na kvalitu a nie kvantitu.

Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy

Zdroje: Entrepreneur.com, Youtube.com, Startitup.sk

Najnovšie videá

Trendové videá