Na Slovensko prichádzajú svetové značky ako GAP či Zara Home. Niektoré však ohlásili odchod

  • Koronakríza zamiešala karty a sťažila život podnikateľov v mnohých oblastiach
  • Jednou z nich sú aj  nákupné centrá, v ktorých sa život za posledných pár mesiacov značne spomalil
  • Na tento fakt poukazujú aj výsledky najnovšieho prieskumu realitno-poradenskej spoločnosti CBRE, ktorý bol realizovaný medzi nájomcami v maloobchodných centrách na Slovensku
pun bakery
Facebook/Paul bakery, Wikimedia/Mike Mozart
  • Koronakríza zamiešala karty a sťažila život podnikateľov v mnohých oblastiach
  • Jednou z nich sú aj  nákupné centrá, v ktorých sa život za posledných pár mesiacov značne spomalil
  • Na tento fakt poukazujú aj výsledky najnovšieho prieskumu realitno-poradenskej spoločnosti CBRE, ktorý bol realizovaný medzi nájomcami v maloobchodných centrách na Slovensku

Aj napriek pandémii vstúpia na náš trh noví hráči

Neistota ohľadom budúceho vývoja pandémie, obavy z poklesu príjmov či možné zmeny zákazníckeho správania majú za následok aj opatrnosť maloobchodníkov. Zatiaľ čo len 4 % maloobchodníkov uviedlo, že nezaznamenali žiadnu zmenu, zvyšných 55 % z nich predpokladá, že ich podnikanie sa vráti do kondície spred vypuknutia pandémie až v priebehu budúceho roka. 

Aj napriek tomu však na Slovensko mieri niekoľko nových hráčov. Patria medzi ne zástupcovia rôznych segmentov. Z oblasti módy a odevov je to Oysho, Springfield, Woman Secret či americká legendárna značka GAP.

gap
zdroj: Wikimedia/Michael Rivera

V prípade gastronómie je to v zahraničí veľmi obľúbená francúzska pekáreň Paul bakery. Mnohých určite poteší aj novinka na poli bytových doplnkov Zara Home.  Zároveň, do nákupných centier začala expandovať aj známa značka slovenského vína Matyšák. 

Naopak, medzi značky, ktoré sa zo slovenského trhu stiahli, respektíve ho plánujú opustiť patria zástupcovia  módneho priemyslu: Camaieu, Forever 21 či Freywille Promod. Odchádza dokonca aj značka športového oblečenia Adidas.

https://www.facebook.com/paul1889.uk/photos/a.125758654102748/4371711046174133

Do problémov sa na Slovensku dostali aj značky šperkov či doplnkov, ide o spoločnosť Tous či Klenoty Aurum. Niektorí z nich však plánovali odchod z trhu ešte pred vypuknutím pandémie, prípadne budú z trhu odchádzať postupne. 

Najväčšia sieť predajní so šperkami na Slovensku skrachovala. Ľudí pobúrila nadávkami na billboardoch

„Koronakríza mala zásadný vplyv hlavne na nájomcov, ktorí mali problémy už pred jej vypuknutím. Väčšina nájomcov si totiž s príchodom pandémie uvedomila potrebu zmien v ich fungovaní, a to hlavne v prípade investícii do online nástrojov, využívania sociálnych médií, ale aj zmien v rámci svojich dodávateľských reťazcov. Na druhej strane, na investície do nových pobočiek sa nájomcovia pozerajú opatrnejšie a až 50% respondentov uvažuje o redukcii svojej pobočkovej siete,“ hovorí Branislav Golan, riaditeľ oddelenia maloobchodných nehnuteľností v spoločnosti CBRE.  

zara
zdroj: Wikimedia/Gpccurro

Obávajú sa poklesu svojich príjmov

Pandémia koronavírusu ovplyvnila podnikanie a plány mnohých maloobchodníkov. Ukazuje sa, že až 48 % nájomcov sa najviac obáva zníženia svojich príjmov, 30 % má dokonca obavu z neschopnosti splácania svojich finančných záväzkov, ako sú mzdy, nájomné a ďalšie. Iba 13 % opýtaných uviedlo, že kríza nebude mať na ich podnikanie žiadny vplyv. Pozitívnym zistením je, že 25 % nájomcov uvádza, že im súčasná situácia pomôže zvýšiť počet prevádzok alebo predajnú plochu.

Hlavná diskusia medzi prenajímateľmi a nájomcami prebiehala hlavne kvôli možnosti zníženia výšky nájomného, pričom o túto možnosť požiadalo až 32 % respondentov. Len 5 % respondentov však uviedlo, že s prenajímateľmi priestorov neabsolvovali žiadne diskusie. Zaujímavým zistením je aj to, že až 71 % prenajímateľov poskytlo nájomcom určitú formu úľav. 

Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy

Zdroj: CBRE

Najnovšie videá

Trendové videá