7 tipov, ktoré pomôžu dostať tvoj biznis do zahraničia
- Rozbehnúť biznis nie je jednoduchá úloha, no keď už sa to človeku na Slovensku podarí, skôr či neskôr narazí na akúsi hranicu, ktorú jednoducho na našom malom trhu neprekročí. Aby človek prebúral tento strop, musí jednoducho začať uvažovať nad expanziou do zahraničia.
- Rozbehnúť biznis nie je jednoduchá úloha, no keď už sa to človeku na Slovensku podarí, skôr či neskôr narazí na akúsi hranicu, ktorú jednoducho na našom malom trhu neprekročí. Aby človek prebúral tento strop, musí jednoducho začať uvažovať nad expanziou do zahraničia.
Tento veľký krok pritom mnohí podnikatelia považujú za najodstrašujúcejší, akoby nechcel len samotný biznis dosť odvahy. Podnikať medzinárodne, či dokonca globálne, však môže priniesť oveľa zaujímavejšie výsledky a so svojim nápadom napokon môžeš zmeniť nielen Slovensko, ale aj celý svet. A so správnou podporou to ani nie je také náročné.
Ako teda dostať svoj produkt či službu do sveta?
1. Identifikuj cieľovku
Uvedom si, kde sú tvoje silné stránky, a aj podľa toho si nastav svoju cieľovú skupinu. Nemusí byť veľká, nezabúdaj, že máš pred sebou úplne nový trh a čím viac sa budeš špecializovať, tým lepší vzťah si k tebe môžu zákazníci vybudovať a tým jednoduchšie ich oslovíš. Nebudem predávať produkt dôchodcom v Anglicku, keď mojou silnou stránkou je Nemčina a sám som vo veku rannej dospelosti.
foto: travelsofadam.com
2. Identifikuj konkurenciu
Zmapovať konkurenciu v zahraničí môže byť komplikovanejšie, ako na Slovensku. Áno, čaká ťa oveľa tvrdší boj, s oveľa väčším množstvom hráčov. Zrazu však máš na dosah 6 miliárd ľudí. Zisti, kto stojí proti tebe a urob veci inak, alebo urob veci ako oni, len lepšie. Aj keby si nezachutil všetkým, stačí ti získať zlomok potenciálnych zákazníkov a tvoj biznis môže prosperovať.
3. Psychicky sa priprav
Pamätáš si na svoje začiatky? Ako si drel 16 hodín denne a nikto o tebe ani netušil. Tisíckrát si mal chuť to zabaliť, napriek tomu si zaťal zuby a dnes sa ti darí. Tak tento proces musíš absolvovať ešte raz. Nie je to žiadna zábava, no keď sa za tým obzrieš spätne, nič ťa neposilní viac.
foto: www.robertviney.com
4. Extrémny pozor na jazyk
S cudzím jazykom to je poriadne háklivé. Stačí pár jednoduchých chýb pri výmene mailov a celá spolupráca ľahko padne. Ak si nie si 100% istý svojimi znalosťami angličtiny, resp. iného cudzieho jazyka, môžeš si rovno hľadať prekladateľa. V opačnom prípade sa tvoje šance na úspech rapídne znižujú.
Môžeš si však pomôcť aj sám. Na Slovensku je síce mnoho jazykových škôl, ktoré za veľa nestoja, no aj hneď niekoľko takých, ktoré ti dokážu naozaj pomôcť. Dobrý príklad je pritom Lemon Language Center v Bratislave, ktorá k učeniu svojich žiakov pristupuje netradične – vyvinula si celkom vlastnú metódu, vychádzajúcu z reálnych skúseností.
5. Zožeň si spoľahlivého partnera
Mnohí startupisti sa pred expanziou do zahraničia uchyľujú k investorom a obetujú časť svojho podielu vo firme preto, aby im niekto poskytol peniaze na rozšírenie. Dá sa to ale aj inak, bez toho, aby si sa svojho “dieťatka” v podobe firmy čiastočne vzdal. Slovenské banky myslia aj na toto a napríklad taká Slovenská sporiteľňa dá začínajúcim podnikateľom pri splnení podmienok na expanziu až 50000 eur a v neskorších fázach aj stovky tisíc eur. Ak svojmu biznisu veríš, určite je to dlhodobo zaujímavejšia cesta, než odovzdať časť firmy niekomu cudziemu.
foto: helenabitcoinmining.com
6. Schopnosť prispôsobiť sa je kľúčová
Stačí prejsť pár kilometrov za hranice a zrazu si v inom svete. Podnikateľské prostredie sa v každej krajine líši viac, než si neskúsený človek vôbec dokáže predstaviť. Chce to mentálnu silu a vytrvalosť, no takáto “škola života” bude nenahraditeľnou skúsenosťou a ak to dokážeš, môžeš sa hrdo nazývať úspešným medzinárodným biznismenom.
7. Oslov každého, kto ti môže pomôcť
Bol si počas vysokej na Erasme? Alebo na Work n‘ Travel? Určite poznáš kopec ľudí zo zahraničia, ktorí ti pri tvojom prieniku na akýkoľvek trh dokážu poskytnúť neoceniteľné informácie. Koniec koncov, príručky sú jedna vec, ale osobná a reálna skúsenosť miestneho obyvateľa ti o tvojich možnostiach povie omnoho viac. Oslov každého, kto ti môže pomôcť, opýtaj sa kamošov, či nepoznajú niekoho oni, jednoducho si zožeň kontakty a pusti sa do toho.
foto: scarymommy.com
zdroj titulnej fotografie: blog.brickelltravel.com/ youtube.com
Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy