Martinus: Inšpiratívny príbeh kníhkupectva, ktoré si zamilovalo celé Slovensko
- Niet milovníka kníh, ktorý by toto kníhkupectvo nepoznal
- Martinus sa za 30 rokov pôsobenia na našom trhu stal lovebrandom, na ktorý nedajú dopustiť nielen knihomoli
- Spoločnosť, ktorej tržby za minulý rok predstavujú takmer 29 miliónov eur má však za sebou pútavý príbeh
- Niet milovníka kníh, ktorý by toto kníhkupectvo nepoznal
- Martinus sa za 30 rokov pôsobenia na našom trhu stal lovebrandom, na ktorý nedajú dopustiť nielen knihomoli
- Spoločnosť, ktorej tržby za minulý rok predstavujú takmer 29 miliónov eur má však za sebou pútavý príbeh
História značky Martinus sa začala písať už v roku 1990. Vtedy v Martine založili bratia Miroslav a Jozef Santusovci jedno z prvých súkromných kníhkupectiev na Slovensku. Kníhkupectvo začínalo v malinkých priestoroch, sotva pár metrov štvorcových. Knihy si vozili sami – najmä z Bratislavy a Čiech. Neskôr sa Martinus presťahoval do budovy Divadla Slovenského národného povstania, kde kníhkupectvo pôsobilo dlhé roky.
Odtiaľ sa v roku 2004 kvôli rekonštrukcii divadla presunulo o pár sto metrov ďalej na martinskú pešiu zónu do nových priestorov, kde ho nájdeš dodnes. Martinus sa medzi domácimi rýchlo stal synonymom kníhkupectva a stále sa teší veľkej obľube nielen u Martinčanov. Názov vznikol z latinského prekladu názvu mesta Martin a zároveň slovnou hračkou s priezviskom jedného zo zakladateľov – Miroslava Santusa (santUS).
V roku 2000 vznikla myšlienka sprístupniť ponuku kníhkupectva aj ľuďom, ktorí nie sú z Martina, a voľba bola jednoduchá – pôvodná značka sa preniesla na internet a doplnila sa k nej koncovka .sk na dlhé roky – až v roku 2017 sa koncovka oddelila a kníhkupectvo funguje opäť bez nej pod značkou Martinus.
Internetové kníhkupectvo Martinus.sk začalo vznikať 10 rokov po otvorení kamenného Martinusu, v septembri 2000. Vtedy sa ku kníhkupcom – bratom Santusovcom pridal programátor, vtedy ešte študent Michal Meško, a tak vznikla trojica, ktorá začala budovať internetové kníhkupectvo, ktoré malo za cieľ stať sa nie najväčším, ale najlepším obchodom na slovenskom internete.
Kníhkupectvo na adrese www.martinus.sk spustili 31. augusta 2001 o 15:00. Na začiatok stačila jedna miestnosť s veľkosťou 10 metrov štvorcových, v nej jeden počítač, skener, atramentová tlačiareň, prenajatý hosting, pripojenie cez telefónnu linku (neskôr ISDN), baliaci stôl a taška, s ktorou sa chodilo na poštu.
Miro sa staral o katalóg, stránku a objednávky, Jožo vybavoval tovar a balil, dievčatá z kníhkupectva pomáhali vyberať knihy z políc, Mišo programoval. Všetci sa učili, ako sa robí internetový obchod. Ich on-line obchod staval od začiatku na dlhoročných skúsenostiach majiteľov. Rástli rýchlo, ale nie nekontrolovane a najmä sa snažili, aby to nikdy nebolo na úkor ich zákazníkov.
Internetové kníhkupectvo po niekoľkých rokoch prerástlo svojho “kamenného” súrodenca a v roku 2006 sa presťahovali na prízemie rodinného domu. Tam prežili jedny Vianoce a po roku a pol im začali byť malé aj tieto priestory.
Presťahovali sa teda opäť (štvrtýkrát), tentokrát do krásnych veľkých priestorov bývalého kina Mladosť v Martine, kde sídlia od konca roku 2007. V roku 2009 priestory ešte viac rozšírili a dnes tak majú na jednom mieste ľudí, ktorí pre zákazníkov zdvíhajú telefóny a riešia žiadosti, aj ľudí, ktorí chystajú objednávky zo skladu.
Systém, na ktorom beží celý internetový obchod aj jeho pozadie, vyvíjajú kompletne sami už od roku 2000. Umožňuje im to byť stále o krok vpredu a prinášať do slovenského nakupovania na internete veci a služby, ktoré tu doteraz neboli.
Ich prácu ocenilo viacero organizácií. V roku 2006 ako prvý internetový obchod na Slovensku získali prestížny certifikát kvality Slovak Gold a v roku 2011 ho úspešne získali po druhý krát.
V roku 2008 tiež medzi prvými získali certifikát SAEC Bezpečný nákup. V roku 2017 získali ocenenie v rebríčku Zákaznícky najobľúbenejšia značka podľa prieskumu KPMG a v roku 2018 už piate ocenenie Absolútny víťaz Mastercard Obchodník roka.
Jeden zo zakladateľov, Miro Santus, tím spoločnosti po dlhej a ťažkej chorobe v roku 2008 navždy opustil. Jeho myšlienky, predstavy a ciele však žijú naplno ďalej. Takmer presne po roku otvorili aj kníhkupectvo v Bratislave a opäť sa tak vrátili „ku koreňom“. Opäť počkali rok a v máji 2010 otvorili v poradí tretie kníhkupectvo, v obchodnom centre CENTRO Nitra.
Tentokrát to bolo už aj s kaviarničkou, oveľa väčším výberom kníh. O pár mesiacov, v novembri 2010, podobné kníhkupectvo v SC MIRAGE otvorili aj pre Žilinčanov. Vlajkovú loď pre všetkým knihomoľov predstavili 1. októbra 2011 v Bratislave na Obchodnej ulici, v unikátnom spojení s kaviarňou Shtoor.
Piate kníhkupectvo Martinus.sk bolo otvorené v novembri 2012, opäť v spojení s kaviarňou, v bratislavskom Cubicone v Mlynskej doline. Nasledovali Košice (2013), Považská Bystrica, Poprad a Lučenec (všetky v 2015) a Banská Bystrica spolu s novým priestorom v „rodnom“ Martine (obe v roku 2017).
V roku 2014 ich najväčšie kníhkupectvo, Martinus na Obchodnej v Bratislave, ešte zväčšili a dnes sa rozprestiera na dvoch podlažiach aj s vlastným konceptom kníhkaviarne Foxford, ktorý dnes nájdeš aj v Cubicone, Poprade a Košiciach. Len pred pár dňami pribudlo dvanáste kníhkupectvo v Prešove.
„Kamenné predajne sme otvárali preto, lebo nám chýbal kontakt s ľuďmi a chceli sme mať priestor, kam budú môcť zákazníci prísť na besedu s autorom, či si len polistovať v knihách. Po otvorení Martinusu na Obchodnej sa vlak rozbehol a my sme zistili, že nás to baví a stále sa máme čo učiť. Práve tak môžeme byť každý rok úspešnejší,“ objasnil pre Startitup CEO Martinus Michal Meško.
Michal ďalej vysvetľuje, že keďže sa ako tím chceli stretávať s ľuďmi, uvedomili si, že je dobré mať aj príjemný priestor, kde by si ľudia mohli sadnúť na besede s autorom. Zároveň videli koncept kníhkupectiev s kaviarňami, ktorý fungoval v zahraničí a už aj na Slovensku. Toto spojenie sa im páčilo, ale niečo im tam predsa len chýbalo:
„Kaviareň bola od kníhkupectva často oddelená drôtikom, niekedy zároveň s nápisom nevynášať nápoje. Bol to priestor mimo priestoru. Keď sme preto otvárali Martinus s kaviarňou Foxford na Obchodnej, snažili sme sa postaviť medzi nimi čo najmenej bariér, aby sa neoddeľovali, ale dopĺňali.“
„Zbožňujem, keď sedím v kaviarni a všade vidím knihy. Rovnako aj to, keď prídem ráno do prázdneho kníhkupectva a v pozadí počujem espresso stroj a cinkanie pohárov. Tie dve veci si navzájom vlievajú obrovský život. Má to pre nás veľký zmysel, či už biznisový alebo emočný,“ približuje.
Tím Martinusu v roku 2012 začal prevádzkovať aj internetové kníhkupectvo v Českej republike na adrese www.martinus.cz, ktoré sa tam za pár rokov vypracovalo medzi top5 internetových kníhkupectiev. Zároveň sú lídrom aj v oblasti elektronických kníh, ktoré na Slovensku ponúkajú už od roku 2010.
„Keď sme sa rozhodli byť internetovým kníhkupectvom, mnohé nám to uľahčilo. Spätne si spomínam, ako nám spadol kameň zo srdca. Nemuseli sme sa na nič hrať ani rozmýšľať, ku komu hovoríme – vedeli sme, že hovoríme k ľuďom ako my, ktorí milujú knihy. Zároveň sme neskôr mohli začať otvárať kamenné kníhkupectvá, a nie showroomy či výdajne,“ hovorí Meško.
Martinus tak mohol začať robiť kampane, ako Knižní hrdinovia či Knižná šifra. „Samozrejme to neznamená, že keby sme sa vtedy rozhodli inak, nemohli by sme dnes byť 10-krát väčší. Nikdy sme však toto rozhodnutie neoľutovali,“ konštatuje.
Martinus.sk je dnes najväčším internetovým kníhkupectvom na Slovensku a druhým najväčším predajcom kníh celkovo. Ide o najväčšie internetové kníhkupectvo na Slovensku – nielen v počte predaných kníh, návštevnosti, ale hlavne v počte dostupných titulov. Aktuálne je ich viac ako 200-tisíc. Vďaka tomu dokážu pre zákazníkov zohnať aj také knihy, ktoré by inde hľadali ťažko.
Chceme byť dôkazom toho, že firma nemusí byť na trhu žralokom, aby mohla rásť. Inými slovami, snažíme sa skôr pamätať na ľudí, než na peniaze.
O tom, že sa im to darí svedčia aj ocenenia ako Via Bona či certifikát Slovak Gold, ktorý opätovne získali aj v roku 2013. Podľa Deloitte Technology Fast 500 EMEA sa napriek, či vďaka tejto filozofii stal v roku 2011 Martinus.sk 161. najrýchlejšie rastúcou technologickou firmou v Európe, na Blízkom východe a v Afrike. Okrem toho, že podporujú množstvo zaujímavých projektov sa snažia pomáhať aj ľuďom v núdzi. Vďaka Martinusu a jeho zákazníkom sa pre projekt Dobrý anjel podarilo vyzbierať už státisíce eur.
Martinus, tak ako aj veľké množstvo firiem na Slovensku a vo svete, čelí pandémii nového koronavírusu a jej dôsledkom. Značka však už od začiatku krízy zbytočne nehádzala flintu do žita a rozhodla sa zabojovať.
„Hneď v úvode pandémie sme si povedali, že budeme robiť všetko pre to, aby práve knihy patrili medzi tých víťazov. Mnohí Martinusáci makali na 120 %, aby napriek zatvoreným kníhkupectvám čo najviac príbehov frčalo k čitateľom naďalej,“ vysvetľuje Meško.
Cez vydavateľský tringelt sa spoločnosti podarilo vyzbierať viac ako 5 000 eur na podporu vydavateľov. Okrem toho začal Martinus doručovať knihy v Bratislave ešte v deň objednania. Rozbehli tiež predaj už čítaných kníh na webe a pustili ich vôbec prvú televíznu kampaň v histórii.
„Zároveň sme však presvedčení, že jedna z najkrajších vecí na knižnom svete je jeho rôznorodosť. Lokálne kníhkupectvá hrajú dôležitú rolu v tom, aby sa knihy dostali k čo najviac čitateľom. Robia ich tiež nadšenci a milovníci kníh. Preto sme s prvými štyrmi nadviazali spoluprácu ako s našimi Spriatelenými kníhkupectvami (Humenné, Kežmarok, Nové Mesto nad Váhom a Myjava).“
Na Martinuse si tak už môžeš objednať knihy a vyzdvihnúť si ich ako osobný odber v niektorom z nich. A takisto si môžeš na webe pri každej knihe pozrieť, či ju má aj tvoje lokálne kníhkupectvo na sklade, pohodlne si ju rezervovať a ísť potom priamo tam kúpiť.
„Áno, sme konkurencia. Zároveň však vieme, že náš spoločný cieľ je väčší: spájať ľudí s knihami. A že na tejto našej ceste dokážeme nájsť aj spôsoby, kde vyhráme všetci: lokálny kníhkupec, Martinus a najmä čitateľ. Toto všetko sme mali v hlavách mesiace, aj roky. Teraz sme to zrealizovali v priebehu pár týždňov.“
Michal priznáva, že korona aj im ukázala, že dokážu viac, ako si mysleli – i keď to nie je vždy hneď také dokonalé, ako by mnohým v Martinuse bolo komfortné.
„Ale je to vonku, skúšame, učíme sa, meníme, prinášame príbehy a tvoríme nové. Ako hovorí aj naša aktuálna TV kampaň: už 30 rokov sa vám do života snažíme prinášať knižných hrdinov. No pre mňa sú často tí najväčší hrdinovia práve tí, vďaka ktorým sa to deje,“ dodáva Meško.
Zdroj: Martinus