Najhoršia cesta Slovenska existuje, toto je nočná mora všetkých vodičov. Na papieri je tu už 15 rokov diaľnica
- Otestované: 5 km autom len za vyše pol hodiny
- Zúfalé obce, cez ktoré jazdia tisíce kamiónov, kilometrové kolóny a stále odkladaná diaľnica
- Ľudia poukazujú na desiatky vyhasnutých životov, ktoré nemuseli byť
- O svoje zážitky sa podelil aj náš redaktor z tohto kraja. V aute strávil 3 hodiny a nikde sa nedostal
- Otestované: 5 km autom len za vyše pol hodiny
- Zúfalé obce, cez ktoré jazdia tisíce kamiónov, kilometrové kolóny a stále odkladaná diaľnica
- Ľudia poukazujú na desiatky vyhasnutých životov, ktoré nemuseli byť
- O svoje zážitky sa podelil aj náš redaktor z tohto kraja. V aute strávil 3 hodiny a nikde sa nedostal
Ex„Cesta autom zo Žiliny do Bratislavy trvá 2 hodiny. Koľko trvá zo Žiliny do Čadce? Takisto,“ znie známy a, bohužiaľ, vo veľkej miere pravdivý vtip na severe Slovenska. Vzdialenosť zo Žiliny do hlavného mesta je pritom 200 km, do Čadce len 30 km.
Na Kysuciach platí, že sa treba „nejako“ – ťažko povedať kedy a za koľko – dostať do Žiliny a potom už ideš po diaľnici. „Asi najhorší úsek Slovenska, cez aký som išiel,“ spomínal po návrate z Kysúc v priateľskom rozhovore aj automobilový youtuber a náš bývalý moderátor Startitup Drahomír Piok.
Cesta od Žiliny smerom na sever, cez Kysuce do Českej republiky a Poľska je kľúčovým medzinárodným spojením krajín i jednotlivých regiónov Európy.
Denne tadiaľto prejdú tisíce kamiónov a množstvo áut. Predstav si, že ti popred rodinný dom cez dedinu prejde každý deň okolo 5 500 kamiónov – na Kysuciach realita.
Regiónom jednoducho musí prechádzať diaľnica a mala tu stáť už pred rokmi. Veď aj stojí, Kysučania po nej podľa papierov a plánov jazdia už od roku 2006, hoci ju drvivá väčšina z nich zhora a ani zdola budovať stále nevidí.
Diaľnica D3, ktorá tadiaľto už mala viesť a možno jedného dňa naozaj povedie, je podľa ministerstva dopravy jednou z najväčších priorít tohto rezortu.
Len ťažko však vysvetliť naozaj skeptickú náladu miestnych ľudí, ktorí sa podobných vyjadrení už napočúvali a pred oknami majú aj po dlhých rokoch stále tisícky kamiónov či cesta do práce im trvá, akoby cestovali do úplne iného kraja.
Nahnevaní ľudia, firmy i susedné krajiny
„Keby neboli politické rozhodnutia a rôzne iné vplyvy, tak tu mohlo byť niekoľko desiatok ľudí ešte živých. A my chceme za mŕtvych, ktorí zomreli na ceste I/11 od roku 2006, keď mala byť postavená diaľnica D3, zapáliť sviečku,“ nebral si servítku pred ústa pred pár rokmi primátor kysuckého mestečka Krásno nad Kysucou Jozef Grapa.
Ide o výrok z roku 2017, keď Kysuce chceli dať o sebe opäť vedieť. V rámci petície vyzbierali tisíce podpisov a párkrát ľudia zablokovali preťaženú cestu, ktorá už mala byť roky diaľnicou.
Na severe Kysúc, za Čadcou, sa síce odvtedy niečo pohlo a ľudí tu doslova poteší aj to, že vôbec vidia robotníkov a teda nejakú snahu veci zlepšiť, no dolné Kysuce sú stále v rovnakej, nezmenenej letargii.
Obzvlášť legendárna je tu križovatka pri Kysuckom Novom Meste, ktorá vie s preťaženou dopravou zabezpečiť kolóny tiahnuce sa až do Žiliny, ktorá je odtiaľto vzdialená 10 až 15 km.
V meste pôsobí veľká fabrika Schaeffler, kde sa vyrábajú komponenty a ložiská aj pre automobilový priemysel. Pracujú v nej tisíce ľudí. Dostať sa do roboty len z najbližších okolitých dedín, ktoré sú v okruhu 5 km, trvá bežne neuveriteľnú polhodinu a viac, čo sme si aj sami niekoľkokrát vyskúšali.
Túto rýchlosť môže potvrdiť aj náš redaktor, ktorý je z tohto kraja. Nedávno sa zo svojej rodnej obce ponáhľal na novinárske stretnutie s Petrou Vlhovou v Nízkych Tatrách. Vyrazil o hodinu skôr, než mal, no stretnutie musel zrušiť, keďže po 2 hodinách cesty bol len 15 km od svojho domu v Žiline. Tam sa napokon otočil a išiel v druhej kolóne domov. Celkovo tak strávil v aute vyše 3 hodiny a nikde sa nedostal, len sa previezol 30 km.
A to ešte dúfaj, že sa na ceste nestane žiadna nehoda či kalamita – vyše pol hodiny sme len stáli, potom sme to radšej otočili a ešte hodinu sedeli pri káve, vrátili sa a aj tak nezaznamenali žiadny posun.
Nespokojnosť zopárkrát otvorene vyjadrila aj žilinská automobilka KIA, pre ktorú je doprava cez Kysuce tiež naozaj dôležitá. V zákulisí sa dokonca hovorí o tom, že postavenie D3 bolo jedným z faktorov, prečo sa kórejská automobilka rozhodla rozložiť a ostať pri Žiline.
Pripomíname, že za hranicami na Morave pôsobí jej koncernový brat Hyundai, s ktorým si cez Kysuce vymieňa komponenty. Okrem toho túto trasu využíva viacero ďalších automobilových dodávateľov, vrátane spomínaného Schaeffleru.
Kia potvrdila, že len vďaka nej prejdú cez Kysuce stovky kamiónov a že vďaka nepostavenej diaľnici jej občas meškajú komponenty či zamestnanci, čo brzdí plynulý chod výroby.
A hlavou údajne krútia nie len Kórejci, ale aj Poliaci, ktorí sú so slovenskou stranou nespokojní, že sa nedrží svojich plánov a nedokáže tak dobre nadviazať za hranicami na ich dokončené, či už čoskoro končiace projekty. Väčšina kamiónov, ktoré tu na Kysuciach stretneš, je práve z Poľska.
Kedy teda táto diaľnica bude?
Mala byť postavená už v roku 2006. Odvtedy sa niekoľkokrát odkladala. Pamätáme si napríklad ubezpečovanie rezortu dopravy, že diaľnica D3 bude už v roku 2023.
No len krátko na to, o niekoľko mesiacov, sme už mohli z environmentálneho posudzovania projektu vyčítať rok 2026. Národná diaľničná spoločnosť vtedy ešte upokojovala, že to je len hraničné stanovenie termínu a teda že diaľnica môže byť postavená aj skôr a nie v roku 2026.
Dnes už všetci tušia, že to nebude ani v 2026. Veľa sa hovorí o roku či dvoch neskôr, no ani tieto správy nie sú nijako isté či pozitívne, a pre Kysučanov ide už len o ďalší dátum, kedy diaľnicu proste posunú na iný termín.
Spýtali sme sa preto ministerstva dopravy, kedy – v ktorom roku – odhaduje dokončenie tejto dlho očakávanej diaľnice. Rezort však dnes odpovedá opatrne a už radšej bez konkrétneho roku.
„Termíny realizácie závisia od ukončenia projektovej prípravy, získania príslušných povolení a priebehu verejného obstarávania. Uvažuje sa o financovaní týchto úsekov z eurofondov v rámci nového programového obdobia,“ odpovedal na otázku Startitup hovorca a poradca ministra dopravy Ivan Rudolf.
Otázku sme mu poslali ešte pred rokom, no odvtedy výstavba nijako nepokročila. V novembri tohto roka dokonca Národná diaľničná spoločnosť informovala, že termín výstavby sa opäť posunie. Sklz spôsobil proces EIA, teda posudzovanie vplyvu na životné prostredie.
Ako informuje SME, v priebehu spracovania dokumentácie pre stavebné povolenie na úseky Diaľnica D3 Kysucké Nové Mesto – Oščadnica (2010) a Diaľnica D3 Oščadnica – Čadca, Bukov II. profil (2020) nastali veľké zmeny v smerovom a výškovom vedení diaľnice a viacero zmien v objektoch križovatiek či odpočívadiel. Dôvodom má byť podľa NDS výskyt chránených rastlín, napríklad vstavača mužského alebo vachty trojlistej.
Výstavba diaľnice D3 je vlastne stále ešte len vo fáze projektovania a príprav. Kysučania si teda aj na svojich regionálnych portáloch kladú otázky – Čo teda konkrétne spravili vlády v predchádzajúcich rokoch? Ten jeden úsek na samom severe?
Aby sme neboli úplne skeptickí, spomínali sme, že akési prvé lastovičky, že sa tu pracuje, vidno najmä na horných Kysuciach – na malom úseku Svrčinovec – Čadca, kde už diaľnica stojí a je otvorená. Nezabudnime ani na úsek Svrčinovec – Skalité, kde Slováci môžu prísť obdivovať najvyšší postavený most v strednej Európe:
Čo sa týka dolných Kysúc, tam sa zatiaľ hlavne rozpráva a plánuje. „Či už privádzač alebo diaľnica. Pokiaľ budeme vidieť pomyselné svetlo na konci tunela, že sa začalo stavať, budeme aj my Kysučania trpezlivejší. Ale pokiaľ sa nezačne stavať, nervozita medzi ľuďmi len stúpa,“ reagoval na situáciu primátor Kysuckého Nového Mesta Marián Mihalda.
Text sme zrevidovali, upravili, doplnili o nové informácie a vydali nanovo. Článok bol pôvodne publikovaný 3. decembra 2020.
Zdroje: Teraz.sk, SME, DenníkE