Päť slovenských návrhárov, ktorí vdýchli folklór do moderných produktov. Ich tvorbu si zamiluješ

  • To, že má v móde aj po rokoch miesto, ukázali celému svetu
  • Tieto značky vdýchli folklóru život vďaka moderným produktom, s ktorými ho skĺbili
  • To, že má v móde aj po rokoch miesto, ukázali celému svetu
  • Tieto značky vdýchli folklóru život vďaka moderným produktom, s ktorými ho skĺbili

Pestrofarebné a ľudové vzory v posledných dekádach upadli do zabudnutia. Vidieť ich najčastejšie v malých dedinách na veľkých sukniach a väčšina Slovákov nad nimi ohŕňa nos rovnako, ako nad ľudovými piesňami. Chceli sme sa ich zriecť a nechať minulosti, no našťastie sa tak nestalo.

Slovenskí návrhári uchopili krásu a hodnotu našej kultúry a aplikovali ju na moderné strihy a látky. Stalo sa to, čo nik neočakával. Do folklóru sme sa opäť zamilovali.

Petra Tóth a jej šperky

Zvučné a dobre známe meno slovenskej návrhárky a dizajnérky sa spája s tradíciou našej kultúry už od začiatku. Vo svojej tvorbe používa pôvodné slovanské ornamenty a pretvára ich do sofistikovaných tvarov súčasných pre dnešné trendy. Farebnosti medze nekladie a tvarov sa nebojí.

Napriek tomu, že prevedenie fotografií s modelkami je absolútnou výpoveďou potrieb aktuálnej doby, medzi niekdajším folklórom a moderným okolím vzniká v tomto podaní dokonalá harmónia.

https://www.instagram.com/p/CH5YgC3lfXW/

Petra žije spolovice mestským a spolovice vidieckym spôsobom života. So svojou rodinou obýva starý dom, kde chovajú zvieratá a užívajú si prírodu. Aj preto bola aplikácia starých motívov a ornamentov zo slovenskej kultúry predurčená využiť nové materiály a formy, akými sú jej výrazne elegantné kolekcie. Napriek tomu, že s produkciou šperkov podľa vlastných slov končí, inšpirácie má množstvo, prezradila v rozhovore pre Startitup.

Santova dedinka je po novom východočínske mestečko Yiwu. Práve tu sa vyrába vyrába viac ako 60% všetkých vianočných dekorácií sveta

Jaroslava Wurll Kocanová

Na svadbu, na ples alebo aj do mesta. Jej šaty ti vyrazia dych. Ak rozmýšľaš, kde zohnať pravý, nezameniteľný a skutočne originálny darček, toto je ono. Šaty z produkcie Kocanovej  sú skvostom kombinácie folklóru, farieb, vzorov a modernej doby veľkého formátu. Aj keď sa Jaroslava tak, ako všetci návrhári a dizajnéri, v pandemických časoch musela šikovne obracať, svojej tvorbe sa venuje už 10 rokov.

https://www.instagram.com/p/CEMuC9cnfa_/

Manžel mi dnes položil otázku, na čo to všetko vyrábam, čo s tým teraz budeme robiť. Tak, ako pred 10 rokmi, som počas krízy začala tvoriť a robiť sama na seba, nebojím sa ani teraz. Tvorím lebo je to moje vyjadrenie. Neponúkame 100 kusov z každého modelu. Každý jeden model je originál. Či dnes, zajtra, o mesiac alebo o rok, každý jeden model čaká na svoju majiteľku, ktorá ho bude opatrovať vo svojom kráľovstve a rada nosiť. Nehromadíme sklady, ale nápady, ktoré vám chcem  ukázať a ponúkať naďalej,hovorí na sociálnej sieti.

BABA Folk

Hory patria k Slovensku rovnako, ako spomínaný folklór. Značka BABA Folk ti predstavuje kombináciu týchto dvoch silných prvkov v jedinečných nákrčníkoch, šatkách a praktickom oblečení. Okrem toho na e-shope nájdeš aj štýlové pánske motýliky či traky, sukne a šaty. Za modernými výrobkami nečakaj mladé ruky, ktoré len manažujú výrobu a predávajú online do celého sveta. Tvorcom značky je totiž krajčírka, ktorá šije od svojho detstva, profesionálne už takmer 40 rokov.

https://www.instagram.com/p/B4ff29LHWc6/

Zvláštny názov je jej príbehom autorky, ktorú k remeslu priviedla stará mama. V momente, keď sa sama stala starou mamou a videla záujem v očiach svojej vnučky o toto remeslo, rozhodla sa založiť značku a pomenovať ju na počesť zakladateľky rodinnej tradície, vysvetľuje Levočanka v rozhovore pre Special Edition Life. „Pamätám si ako dnes, keď sme šili vianočné vrecká a moja vnučka sa k nám chcela pridať. Nie však iba tak hocijako. Chcela šiť a s ozajstnou ihlou a niťou. Aj sa natrápila, aj si zafučala, ale nevzdala sa a šila. A tak sme sa rozhodli, že túto značku chceme vytvoriť na pamiatku mojej babky, ktorá nás k tomuto remeslu priviedla.“

Folkova a všetko, čo potrebuješ

Karolína založila značku Folkova ešte popri štúdiu v roku 2015. Od toho momentu sa od ručne vyšívaných límcov a čipiek neodtrhla. Slovenský trh je malý, no zdá sa, že záujem práve o jej služby a tovary sa stále zväčšuje. „ Všetky moje výrobky sú unikát a hoci sa mi mnohokrát stane, že sa výrobok zapáči natoľko, že ho potom vyrábam znovu a znovu, vždy ide o jedinečný originál, práve vďaka ručnej výšivke. Do každej výšivky sa snažím vniesť kúsok seba a toľko precíznosti čo mi trpezlivosť dovolí,“ uvádza na oficiálnom webe.

https://www.instagram.com/p/BgTPSWQFdpF/

Nevšednosť tvorby a záujem ľudí ju v procese priviedli až k modrotlači. Obyčajné ľanové galantérne látky autorke nestačili, a tak sa rozhodla zabŕdnuť do tradičných slovenských materiálov ešte o čosi hlbšie. Vďaka tomu dostala aj výrobky z Folkova dielne nový charakter a štýlové kravaty, šaty či perinky pre najmenších ťa tak čakajú v e-shope.

Aha Slovakia s Tomášom na čele

Je jedným z najskalnejších autorov a návrhárov Slovenskom motivovaných produktov. Za zrodom tejto značky stojí mladý grafický dizajnér Tomáš Kompaník, ktorý sa hneď po ukončení štúdia rozhodol zveľaďovať domovinu a šíriť jej tradície v podobe knihy. Dnes ponúka značka množstvo produktov, od oblečenia, cez pohľadnice, detské knižky či hračky. 

„Najskôr som námety čerpal zo starých kníh a múzeí. Ale v knihách je len obmedzené množstvo zdrojov a takmer vždy sú tam tie najtypickejšie výšivky pre Slovensko a mňa baví objavovať aj menej známe veci. Preto som sa tento rok zaviazal, že budem menej pracovať za počítačom viac cestovať a spoznávať,“ hovorí Tomáš pre Startitup.

https://www.instagram.com/p/BcsswVyH2st/

Produkty s ľudovým motívom sa predávajú podľa autora lepšie, ako tie bez neho, no nemyslí si, že sú Slováci skutočne hrdým národom. „Hovoria, že sú, ale keby došlo na lámanie chleba a vy sa opýtate niekoho mimo folklórneho sveta, nech vám povie text ľubovoľnej ľudovej piesne z ich regiónu alebo čo sú to dožinky, tak neviem, čo by ste sa dozvedeli. Mám pocit, že sa ľudia často bijú do pŕs, akí sú Slováci, ale nejaký hlbší záujem o slovenskú históriu a kultúru im chýba.“

Čítajte viac z kategórie: Zaujímavosti

Zdroje: Special Edition Life, Folkova, Startitup

Najnovšie videá

Trendové videá